عصر خودرو

هشت برابر شدن وام مسکن در دولت یازدهم

عصر بازار- در ابتدای دولت یازدهم وام خرید مسکن نهایتا ۲۰ میلیون تومان بود که طی سه سال اخیر این رقم در چند مرحله افزایش یافت و به سقف ۱۶۰ میلیون تومان برای زوجین تهرانی رسید.

هشت برابر شدن وام مسکن در دولت یازدهم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، زمانی که دولت دهم از ساختمان پاستور خداحافظی کرد، وام مسکن با توجه به حباب قیمت مسکن به کمتر از10 درصد بهای واحد مسکونی متوسط قیمت در تهران کاهش یافته بود. این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در خلال سال‌های 1384 تا 1391 متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در تهران 459 درصد افزایش یافت و کارشناسان می‌گویند در آن زمان ساخت و ساز دولتی از طریق مسکن مهر در افزایش رونق و جهش قیمت مسکن بی‌تاثیر نبوده است.

    با این حال دولت یازدهم که به ساخت و ساز دولتی اعتقادی ندارد و حتی وزیر راه و شهرسازی، مسکن مهر را «فاجعه» می‌داند، با رشد فزاینده قیمت مسکن که ارمغان دولت قبل بود به  نوعی غافلگیر شد و تنها راه درمان بیماری رکود مسکن را در افزایش قدرت خرید متقاضیان دید.

    در این خصوص وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: طبقه متوسط 160 میلیون تومان پول ندارد، لذا باید بتواند از بانک تسهیلات بگیرد. ما بحث پس انداز و تسهیلات را مطرح کردیم که افراد بتوانند بعد از یک سال، دو برابر میزان پس اندازشان تسهیلات بگیرند. ابتدا برای خانه اولی ها مطرح کردیم و بعدها در بافتهای میانی، فرسوه و ناکارآمد شهری گفتیم که مهم نیست افراد خانه اولی باشند یا خانه چندمی؛ بنابراین معادل همان مبلغی که به خانه اولی ها وام خرید مسکن می دهیم، در بافتهای فرسوده تسهیلات نوسازی پرداخت می کنیم.

    به گفته آخوندی، در حال حاضر تعداد کسانی که برای دریافت تسهیلات پس انداز کرده اند 65 هزار خانوار هستند و میزان تسهیلاتشان از 1300 میلیارد تومان عبور کرده است. هر خانواده یک تسهیلات تضمین شده دریافت می کند که بانک باید سر سال دو برابر میزان پس انداز فرد تسهیلات بدهد و اگر افراد دو سال پس انداز کردند، بانک باید چهار برابر تسهیلات بدهد؛ یعنی هر شش ماه یک برابر.

    وی ادامه داد: این تسهیلات جمع می شود و یک صندوق را تشکیل می دهد. لذا اولا این مساله که صرفا به منابع بانک متکی باشیم برداشته می شود و ثانیا به پس اندازها تسهیلات با نرخ سود 11 درصد ارایه می شود که ما دنبال این هستیم این نرخ را تک رقمی کنیم و به 9 درصد برسانیم.

    آخوندی ادامه داد: وقتی دولت مشکل بودجه پیدا می کند، همه برنامه ها غیر قابل اجرا می شود، اما سیستمی که ما تعریف کرده ایم سیستمی پایدار است  و ما در حال حذف بحث یارانه در پرداخت تسهیلات هستیم. این سیستم  باید از تصمیمات دولتها حداقل تاثیر را داشته باشد. به اعتقاد بنده این سیستم باید پایدار باشد و همه مردم مطمئن باشند این روش برای دهها سال جواب می دهد. به نظر من حداقل بازپرداخت باید به 15 سال افزایش پیدا کند. هم اکنون به دلیل تصمیمات عجیب و غریبی که در گذشته اتخاذ می شد و سیستم بانکی را دچار مشکل می کرد، مقاومت نظام بانکی در برابر دولت زیاد است. اگر سیستم بانکی مطمئن باشد که سیستم تسهیلات مبتنی بر نظام پس انداز می‌تواند موفق عمل کند بازپرداخت را از 12 به 15 سال افزایش می دهد.

    وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه تا پایان سال جاری مسکن مهر را به سرانجام می رسانیم گفت: دولت یازدهم از حدود یک میلیون مسکن مهر که بر عهده اش بود حدود710 هزار واحد را تحویل داده است. 230 هزار واحد هم آماده تحویل است و  پروژه تقریبا تمام شده و انشاءالله امسال تعهدات به پایان می‌رسد. شاید حدود 110 هزار واحد باقی بماند که بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. 117 هزار واحد هم فاقد متقاضی است. بقیه مسائل به بحث خدمات زیربنایی و روبنایی برمی گردد که بر عهده ما نیست، ولی بالاخره مردم نمی توانند بدون این خدمات زندگی کنند، لذا ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی را در برنامه های خود قرار داده ایم.

    برچسب ها