عصر خودرو

تحلیل کارشناسان از چرایی تغییر در ریاست سازمان;

استارت رشد بورس

عصر بازار- پس از تغییر سکاندار سازمان بورس، روند بازار به سمت صعود میل کرد. گویا سهامداران، سیاست-های رئیس جدید را که هنوز هم به طور کامل و واضح برای اهالی بازار سرمایه مشخص نیست، بیشتر در راستای تحقق اهداف خود می¬دانند.

استارت رشد بورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در این بین، برخی از سرمایه‌گذاران انتخاب دبیرکل سابق کانون نهاد های سرمایه‌گذاری را به دلیل ارتباط خوب با حقوقی های بازار بسیار مناسب ارزیابی می کنند و این تغییر را به نوعی استارت رشد بورس می دانند. جدای از اتفاقات اخیر، دولت یازدهم به تازگی ضرورت سامان دادن به بخش واقعی اقتصاد را با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات که کمتر از 11 ماه فرصت باقی است، احساس کرده و این مهم را در دستور کار خود قرار داده است. عده‌ای از سهامداران نیز بر این باورند که شاپور محمدی به دلیل این که از بدنه دولت انتخاب شده است، در نتیجه می تواند در رشد و توسعه بازار سرمایه ایران نقش مهم و حیاتی ایفا کند. از سویی روی کار آمدن به یک باره ریاست جدید در چنین برهه‌ای از زمان نشان از عزم جدی دولت در راستای افزایش شاخص های اقتصادی در کارنامه خود دارد. به هر حال پیش بینی می شود مطابق سنت همیشگی با نزدیک شدن به زمان انتخابات روند بورس به سمت افزایشی میل کند. از همین رو، عصربازار در گفت‌وگو با کارشناسان ارشد بازار سرمایه به تحلیل و بررسی چرایی تغییرات به وجود آمده در سازمان و انتخاب شاپور محمدی به عنوان رئیس سازمان بورس پرداخته است که آن را در ادامه می  خوانید.

    ضرورت بهبود شاخص‌های اقتصادی
    هاشم باروتی قائم مقام مدیر عامل شرکت کارگزاری پارس ایده بنیان در خصوص تغییرات اخیر در سازمان بورس گفت: میزان آشنایی ریاست جدید سازمان نسبت به بازار سرمایه خوب است و امیدواریم چنین توانایی در بورس کارا باشد.
    وی خاطرنشان کرد: نگاه کلان دولت به بازار سرمایه نیز مهم ارزیابی می شود چرا که در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم، وزرا اعتقادی به بازار سرمایه نداشتند. برای مثال آقای نعمت زاده در قبال بورس کالا موضع می گرفت و برخی دیگر از وزرا موضوع تقویت بانک‌ها را در مقابل بازار سرمایه پیگیری می کردند.
    این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: چنین اتفاقاتی نشان از رفتار و صحبت‌های غیر کارشناسی در اقتصاد داشت اما از اواخر سال گذشته نگاه دولت به بازار سرمایه تا حدودی تغییر کرد.
    هاشم باروتی عنوان کرد: دولت با توجه به این که در حال سپری کردن ماه های پایانی عمر خود است، تغییر دیدگاه و ضرورت بهبود شاخص‌های اقتصادی به ویژه در بازار سرمایه را به شدت احساس می کند.
    قائم مقام مدیر عامل شرکت کارگزاری پارس ایده بنیان تصریح کرد: شاخص‌های بازار سرمایه در دوران آقای فطانت برای اولین بار همسو با شاخص‌های اقتصادی قرار گرفت و به نوعی طی این مدت در بازار سهام حبابی شکل نگرفت.
    این تحلیلگر بازار سرمایه اذعان داشت: در صورتی که ریاست جدید سازمان هم در چنین راستایی حرکت کند حتی با وجود نگاه‌های بدبینانه به افزایش غیر متعارف قیمت‌ها، موضوع شاخص سازی که بارها از طرف کارشناسان بازار مطرح شده است و این که دولت در پایان عمر کاری خود اقدام به افزایش شاخص‌ها برای انتخابات می‌کند نیز می تواند اجازه ایجاد حباب و قربانی شدن وضعیت اقتصادی در مقابل مسائل سیاسی را ندهد.  
    هاشم باروتی تصریح کرد: دولت باید نگاهی کلان، اصولی و درست به بازار داشته باشد و در صورتی که سیاست خروج از رکود را با توجه به بودجه‌های در نظر گرفته شده  برای شرکت‌های کوچک و متوسط اجرایی کند و به نوعی بتواند منابع مالی آن را از طریق بانک‌ها و بخشی از ورودی سرمایه‌های خارجی به داخل تامین کند، پیش‌بینی می‌شود که این بازار در بلندمدت به بازاری قوی با ساختاری مناسب تبدیل شود.
    قائم مقام مدیر عامل شرکت کارگزاری پارس ایده بنیان در خصوص ضرورت سامان بخشیدن به بورس با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات نیز اظهار کرد: به این شکل نیست که دولت همه توان خود را در جهت افزایش شاخص بورس قرار دهد.
    وی افزود: شاخص در نهایت 4 یا 5 هزار واحد رشد خواهد کرد و این افزایش می تواند مورد نیاز دولت در راستای گزارش های اعلامی باشد اما در بازاری که تجربه ریزش‌های چند هزار واحدی را دارد، چنین رشدی به منزله سوء استفاده سیاسی دولت در این امر نیست.
    این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: اما در صورتی که دولت اقدام به افزایش شاخص کند با توجه به ثبات اقتصادی که تا حدودی صورت پذیرفته است، این اقدام طبیعی محسوب می شود.
    هاشم باروتی تصریح کرد: ریاست جدید پتانسیل بیشتری در بازار به لحاظ تجربه مدیریتی در نهاد های مختلف بورسی دارد و از طرفی هیئت مدیره شکل گرفته همسو نیز می‌تواند در راستای پیشبرد اهداف بازار سرمایه موثر واقع شود. 
    قائم مقام مدیر عامل شرکت کارگزاری پارس ایده بنیان گفت: به دلیل این که نگاه رئیس سازمان بورس بیشتر به سمت نهادی ها بوده است، پیشنهاد می شود که جلساتی در جهت بهبود وضعیت کارگزاری ها با کانون کارگزاران برگزار شود. وی اذعان داشت: روان سازی قوانین و بهبود وضعیت نظارتی سازمان نسبت به نهاد¬های زیر مجموعه و شرکت ها از موارد مهم در راستای پیشرفت و توسعه بازار محسوب می‌شود.

    رونق، خارج از انتظار نیست
    حامد ستاک مدیر معاملات کارگزاری بانک مسکن درباره تاثیر تغییرات جدید سازمان در بازار گفت: هر فرد جدید طرح و ایده های خاص خود را به دنبال دارد. با توجه به این که ریاست جدید سالیان سال در بازار سرمایه فعالیت کرده است و به نوعی با بسیاری از اهالی بازار آشنایی کاملی را دارد، این عامل می تواند زمینه ساز ایجاد شرایط بهتر در سطح بازار باشد.
    این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: از اساسی ترین مولفه های تمام بازار های سرمایه وجود روابط و تعامل با نهاد های ناظر ، فعالان و همچنین مورد قبول بودن مدیران از طرف آحاد بازار سرمایه است.
    مدیر معاملات کارگزاری بانک مسکن ابراز داشت: بازار سرمایه برای تمامی دولت‌ها مهم محسوب می شود و به دلیل این که بورس آینه وضعیت اقتصادی کشورها است به همین مناسبت دولت‌ها سعی در نمایش وضعیت مطلوب اقتصادی در بورس دارند.
    حامد ستاک تصریح کرد: مهم ترین وظیفه نهاد های ناظر بستر سازی برای فعالیت درست مولفه‌های اصلی بازار «عرضه و تقاضا» است. این تحلیلگر بازار سرمایه اذعان داشت: بورس باید وضعیت واقعی اقتصاد کشور را به نمایش بگذارد. از سویی با توجه به افق های روشن پیش رو پیش بینی می شود که به رونق رسیدن بورس دور از انتظار نباشد.

    نگاه ویژه وزیر به بازار سرمایه
    حمید فاروقی مدیر سرمایه گذاری کارگزاری پارسیان درباره تغییر رئیس سازمان بورس عنوان کرد: برای ریاست سازمان بورس باید آشنایی لازم با ارکان بازار سرمایه به دلیل حساسیت بالا و تعداد زیاد شرکت های کارگزاری، تامین سرمایه، سرمایه گذاری، نهادهای مالی و سایر شرکت های زیر مجموعه وجود داشته باشد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: ریاست جدید به دلیل سابقه حضور و فعالیت در نهاد های مختلف بازار سرمایه می تواند به رشد و توسعه بازار کمک کند.
    حمید فاروقی اظهار کرد: تغییرات مدیریتی سازمان هیچ گونه ارتباطی به انتخابات ندارد و این جابه‌جایی بیشتر به دلایل شخصی و از طرف آقای فطانت صورت گرفت. مدیر سرمایه گذاری کارگزاری پارسیان گفت: انتصاب آقای محمدی به عنوان رئیس سازمان بورس نشان از نگاه ویژه وزیر اقتصاد به بازار سرمایه دارد.
    این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: دولت یازدهم بر خلاف دولت قبلی به دنبال مثبت بودن شاخص‌های بازار سرمایه نیست و بیشتر بازار سرمایه را به عنوان محلی برای تامین مالی شرکت ها در راستای بهبود فضای تولید در نظر گرفته است. وی تصریح کرد: گسترش و توسعه بازار بدهی از جمله نکات با اهمیت دولت است.
    حمید فاروقی ابراز داشت: در حال حاضر سهم بازار بدهی از تامین مالی در اقتصاد کشور 2 درصد است اما این رقم در دنیا به 40 درصد هم می رسد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: شفافیت بازار در حد مطلوب سرمایه‌گذاران نیست و ضرورت افزایش این مهم به شدت احساس می شود.
    مدیر سرمایه گذاری کارگزاری پارسیان اذعان داشت: توسعه ابزار های جدید، دخالت نکردن در روند بازار،  ورود به موضوع قوانین، مقررات و دستور العمل‌ها در جهت ایجاد مجازات برای متخلفان بورسی از دیگر نکات پیشنهادی به ریاست جدید سازمان بورس است.

    برچسب ها