عصر خودرو

برگزاری جشن پایان گازرسانی در سال ۹۶;

برخورداری ۹۰ درصد جمعیت کشور از گاز

عصر بازار- توسعه شبکه گازرسانی در دولت یازدهم شتاب گرفته به طوری که اکنون ۹۰ درصد جمعیت ایران، تحت پوشش قرار گرفته و قرار است که در سال ۱۳۹۶، جشن پایان گازرسانی در کشور برگزار شود.

برخورداری ۹۰ درصد جمعیت کشور از گاز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، با روی کار آمدن دولت یازدهم، افزایش تولید گاز کشور و گسترش جمعیت برخوردار از نعمت گاز در دستور گاز قرار گرفت به طوری که به سرعت شهرها و روستاها تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند.

    اکنون علاوه بر گازرسانی از طریق خط لوله، برای گازرسانی به روستاها و مناطق سختگذر و دورافتاده، گازرسانی از طریق ایجاد سی.ان.جی (گاز طبیعی فشرده) و مینی ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) در دستور کار قرار گرفته است.

    ** برخورداری 90 درصد جمعیت کشور از شبکه گازرسانی
    میزان پوشش شبکه گازرسانی کشور در سال های اخیر افزایش قابل توجهی یافته به گونه ای که از ابتدای سال ٩٢ تا پایان سال ٩٤ به بیش از ٦ هزار و 200 روستای جدید و 60 شهر جدید کوچک گازرسانی شده است.
    اکنون بیش از 73 هزار واحد صنعتی کشور انرژی اولیه خود را از گاز تامین می کنند و 96 درصد جمعیت شهری زیر پوشش شبکه گاز قرار دارند.
    در سال های اخیر، با اجرای بیش از 300 هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه های توزیع و تغذیه همچنین نصب 10 میلیون انشعاب، 22 میلیون واحد مسکونی تحت پوشش گاز قرار گرفته است.
    در سال 1392 پوشش گازرسانی روستاهای کشور از نظر جمعیتی ٥٥ درصد بود که در اردیبشهت امسال به حدود 67 درصد نزدیک شده است.
    اکنون پوشش گازرسانی کل جمعیت کشور 90 درصد است که با گازرسانی به مناطق جدید از جمله استان سیستان و بلوچستان، تا میانه سال آینده به 95 درصد خواهد رسید که به معنای قرار گرفتن تقریبا همه جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی است.

    ** برپایی جشن گازرسانی به همه نقاط کشور
    استان سیستان و بلوچستان، آخرین استان فاقد شبکه جامع گازرسانی است که به دلیل آب و هوای گرم، تا پیش از دولت یازدهم به آن گازرسانی نشده بود.
    خط لوله سراسری انتقال گاز تا ایرانشهر پیش رفته بود که دولت یازدهم تصمیم گرفت با تکمیل آن به زاهدان و سایر شهرهای استان، شبکه گازرسانی را تکمیل کند؛ اکنون بزرگترین پروژه صنعت گاز کشور طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود.
    پارسال، گازرسانی به همه شهرهای استان سیستان و بلوچستان کلید خورد و پیش بینی می شود که امسال گازرسانی به شهر زاهدان تکمیل شود.
    با اجرای این طرح که حدود 1.8 میلیارد دلار هزینه دارد، حدود 300 هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان های زاهدان، چابهار، خاش و زابل از نعمت گاز برخوردار می شوند.
    با پایان یافتن طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان تا دو سال آینده، جشن گازرسانی به آخرین استان فاقد شبکه گاز و تکمیل گازرسانی کشور برگزار می شود.
    تقریبا همه شهرها و روستاهای کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته اند و فقط معدودی از روستاهای صعب العبور و دورافتاده باقی مانده اند که قرار است از طریق ایجاد سی.ان.جی (گاز طبیعی فشرده) و مینی ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) گازرسانی شوند.
    بر این اساس، روستاهایی که در مناطق دورافتاده جنگلی قرارگرفته و گازرسانی از طریق خط لوله باعث خسارت شدید به محیط زیست و تخریب جنگل ها شده و همچنین گازرسانی در مناطق سختگذر کوهستانی از طریق سی.ان.جی و مینی ال.ان.جی خواهد بود.

    ** افزایش گازرسانی به صنایع و نیروگاه ها
    صنایع عمده و نیروگاه ها پیشتر از بزرگترین مصرف کنندگان سوخت مایع نظیر گازوییل و نفت کوره به شمار می رفتند که علاوه بر آلودگی زیست محیطی، هزینه سنگینی را نیز به کشور تحمیل می کردند، بر این اساس، از برنامه های جدی دولت یازدهم، تلاش برای افزایش گازرسانی و کاهش مصرف فرآورده های مایع بوده است.
    براساس گزارش ها، اکنون بیش از 73 هزار واحد صنعتی کشور، انرژی اولیه خود را از گاز تامین می کنند و میزان گاز طبیعی تحویلی به صنایع عمده در دولت یازدهم از 81.5 میلیون مترمکعب در روز در سال 1392 به 90.8 میلیون مترمکعب در روز در سال 94 افزایش یافته است.
    همچنین میزان تحویل گاز طبیعی به نیروگاه ها نیز افزایش قابل توجهی داشته به طوری که سهم سوخت مایع در سبد سوخت مصرفی نیروگاه‎ها از 43 درصد در سال 1392 (27 میلیارد لیتر به ارزش روز 18 میلیارد دلار) به حدود 28.8 درصد در سال 1393 و به 18 درصد در سال 94 کاهش یافته است.
    پیش بینی می شود سهم سوخت مایع در نیروگاه ها تا پایان امسال به 9 درصد کاهش یابد.
    در سال 1392، حدود 36.2 میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه ها تحویل داده شد که به 58 میلیارد مترمکعب در سال 94 رسید.
    برآورد می شود امسال میزان تحویل گاز به 68.5 میلیارد مترمکعب برسد که از افزایش 90 درصدی گازرسانی به نیروگاه ها نسبت به سال 1391 حکایت دارد.

    برچسب ها