عصر خودرو

رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی ایران؛

تأمین وجه ۱۰۰ درصدی ۳ شرکت توزیع نیروی برق از طریق بورس انرژی

عصر بازار: تخصیص منابع مالی شرکت‌های تولید و توزیع نیروی برق از طریق بورس انرژی ایران افزایش یافت، بدین ترتیب از ابتدای شهریور ماه سال جاری تامین وجه سه شرکت توزیع نیروی برق استان‌های خراسان شمالی، مرکزی و قم به طور کامل ناشی از انجام معامله در بورس انرژی ایران انجام خواهد پذیرفت.

تأمین وجه ۱۰۰ درصدی ۳ شرکت توزیع نیروی برق از طریق بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی ایران با اعلام این خبر گفت: مطابق با هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده با معاونت امور برق و انرژی وزارت نیرو و شرکت‌های توانیر و مدیریت شبکه برق ایران، اجرای مرحله دوم طرح تخصیص منابع مالی شرکت‌های تولید و توزیع نیروی برق از طریق بورس انرژی عملیاتی می شود.

    محمدحسین عسگری در ادامه افزود: سی و شش شرکت توزیع دیگر کماکان بخشی از تامین وجه خود را ناشی از انجام معاملات در بورس انرژی دریافت خواهند کرد و در صورت افزایش منابع، در ماه‌های آتی تعداد شرکت‌هایی که به طور کامل از طریق بورس انرژی ایران تامین وجه می شوند، افزایش خواهد یافت.

    وی اظهار داشت: مطابق طرح تخصیص منابع مالی شرکت‌های تولید و توزیع نیروی برق که از 29 تیرماه 93 اجرایی شده است تمامی شرکت‌های توزیع نیروی برق پس از انجام معاملات برق در بورس انرژی، متناسب با حجم برق (معادل مگاوات ساعت) منجر به تحویل فیزیکی، مشمول دریافت هزینه خدمات توزیع و تامین وجه می شوند که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در راستای تکمیل این طرح قرار است به مرور تامین وجه تمامی شرکت‌های توزیع نیروی برق به صورت کامل ناشی از انجام معامله در بورس انرژی ایران صورت پذیرد.

    این مقام مسوول در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون ظرفیت مجاز قابل عرضه کل نیروگاه‌های پذیرفته شده در بورس انرژی ایران 3250 مگاوات در هر ساعت است، بیان کرد: در صورت تکمیل این طرح علاوه بر افزایش قابل توجه مبلغ تخصیص وجه بابت خرید برق شرکت‌های توزیع نیروی برق از طریق بورس انرژی، ظرفیت مجاز نیروگا‌ه‌های مذکور و در نتیجه حجم معاملات در بورس انرژی نیز افزایش خواهد یافت.

    رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی ایران، اعلام کرد: از شهریور ماه سال جاری با توجه به میزان منابع مالی ماهانه تخصیصی شرکت توانیر، ظرفیت مجاز عرضه نیروگاه‏ها، نرخ تامین وجه و سقف خرید شرکت‌های توزیع به صورت ماهیانه تغییر می‏کند.

    وی با اشاره به روند افزایشی تامین اعتبار توسط شرکت توانیر گفت: در سال جاری نیز در دو مرحله، مبلغ تخصیصی بابت انجام معامله و تامین وجه شرکت‌های توزیع از 450 میلیارد ریال در ماه به 550 و سپس 600 میلیارد ریال در ماه افزایش یافته است.

    عسگری در پایان از هماهنگی و برنامه‌ریزی برای ورود چندین نیروگاه برق‌آبی با شیوه قیمت‌دهی متفاوت در بازار برق بورس انرژی خبر داد و خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری نیروگاه‌های شمس سرخس، چابهار، جهرم و سلطانیه به جمع عرضه‌کنندگان مجاز برق در بورس انرژی اضافه شده‌اند.

    برچسب ها