عصر خودرو

زنگ خطر تعطیلی کارخانجات سیمان به صدا درآمد

عصر بازار- دبیرانجمن سیمان گفت:با ادامه روند کاهش تولید سیمان احتمال تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران بیشتر شده است.

زنگ خطر تعطیلی کارخانجات سیمان به صدا درآمد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عبدالرضا شیخان دبیرانجمن سیمان گفت:در 4 ماهه اول سال جاری تولیدات سیمان 10.2 درصد کاهش پیدا کرده است و علت اصلی آن به رکود حاکم بربازار مسکن بر می گردد.

    وی در ادامه تصریح کرد:یکی ازعوامل موثر دیگر درکاهش تولید سیمان ازدست دادن بازار عراق بوده زیرا این کشور به دلیل درگیری بامسایل امنیتی و کاهش بهای نفت، پروژه های عمرانی خود رامتوقف کرد و آن دسته ازپروژه های در دست ساخت را با سیمان تولیدی داخلی خود پشتیبانی می کند.

     

    دبیرانجمن سیمان با اشاره به فشار بوجود آمده حاصل ازکاهش تولید برروی کارخانه داران، اذعان داشت:هرچند در حال حاضر هیچ کارخانه ای اعلام ورشکستگی و یا حتی تعدیل نیرو نکرده است اما بنظر می رسد با ادامه روند حاضر، برخی از واحدهای تولیدی سیمان مجبور به تعطیلی بخش از ظرفیت خود شوند.

     

    وی بیان کرد:دولت درنظر دارد باتحریک تقاضای بازار ساخت و ساز به رونق سیمان سازی کشور کمک کند و دراین جهت با انجام پروژه هایی چون روکش جدید جاده ها باسیمان،طرح بافت فرسوده و همچنین سوق دادن ابنیه های دولتی به سوی بتنی شدن  از تعطیلی واحدهای تولیدی سیمان جلوگیری نماید.

     

    شیخان بابیان اینکه این نوع حمایت ها همچون شوک موقتی برای بهبود صنعت سیمان است،افزود:دولتمردان باید تلاش کنند که راهکارهای موثر و برنامه مدون و مشخصی برای رفع مشکلات سیمان سازان کشور داشته باشند تا به بقای این صنعت استراتژیک کشور امیدوار باشیم.

    کاهش تولید، تعطیلی کارخانجات سیمان را رقم خواهد زد !


    بهرام حبیبی کارشناس اقتصادی در خصوص تعطیلی برخی از کارخانه های سیمان کشورگفت : سیمان ایران در سراسر جهان از کیفیت بالایی برخوردار است و تولیدات سیمان در کشور بیش از حد میزان تقاضای بازار داخل است ، به طوریکه عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر نیست .

    وی افزود : حدودا 100 میلیون تن سیمان در سال تولید می‌شود ، که از این میزان حدود 50 میلیون مصرف در بازار داخل وجود دارد ، متاسفانه این رقم روند نزولی گرفته و از 50 میلیون به 30 الی 40 میلیون کاهش یافته است .

    امیدواریم وزارت صنعت ، معدن و تجارت با بازاریابی صحیح بتواند میزان مشکلات موجود صادرات سیمان به کشورهای غربی را به حداقل برساند و در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش صادرات این محصول به کشورهای اروپایی باشیم.

    حبیبی اذعان داشت : خوشبختانه کشور از لحاظ تولیدات سیمان مشکلی ندارد و به اندازه کافی ظرفیت تولید موجود است ، اما می‌توان در نهایت نتیجه گرفت که دغدغه  اصلی تمامی صنایع مخصوصا صنعت سیمان عدم مدیریت صحیح و برنامه ریزی ویژه درکشور است .

    صادرات سیمان فقط به کشورهای حاشیه  خلیج فارس صورت می گیرد ، امید است بتوانیم در سالهای آینده با صادرات هر چه بیشتر به کشورهای اروپایی میزان تولید و صادرات در کشور افزایش بیابد .

    وی بیان کرد : بازار یابی یکی از مشکلات عدیده صنعت سیمان در کشور محسوب می شود و برای  ورود به بازار کشورهای غربی باید این موانع را تا حدودی برطرف کرد تا دیگر شاهد کاهش تولیدات و صادرات نباشیم.

    وی ادامه داد : اگرمیزان تولیدات و صادرات روند کاهش خود را طی کند آینده نگران کننده ای در انتظار کشور خواهیم داشت به طوریکه در آینده ای های نزدیک شاهد تعطیلی کارخانجات سیمان در کشور خواهیم بود.

    برچسب ها