عصر خودرو

شرکت های ژاپنی و چینی برندگان مناقصه اجرای طرح 'تاپی'

عصر بازار- رسانه های پاکستانی از برنده شدن شدن شرکت های ژاپنی و چینی در مناقصه قرارداد توسعه میدان گازی و احداث خط لوله گاز مربوط به طرح انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند معروف به خط لوله 'تاپی' خبر دادند.

شرکت های ژاپنی و چینی برندگان مناقصه اجرای طرح 'تاپی'
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، براساس این خبر، پیش از این شرکت ژاپنی توانسته بود قرارداد مربوط به توسعه میدان گازی را در ترکمنستان امضا کند و اکنون یک شرکت چینی قرارداد احداث خط لوله 300 کیلومتری از میدان گازی مربوطه 'در خاک ترکمنستان تا مرز این کشور با افغانستان' را امضا کرده و به عنوان مجری این طرح تلقی می شود.

    چند شرکت دیگر از کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای اروپایی نیز در مناقصه برای احداث این بخش از خط لوله تاپی شرکت کردند که در نهایت چینی ها برنده شدند.

    شرکت تاپی که شرکتی متشکل از چهار کشور ترکمنستان ، افغانستان، پاکستان و هند است، همچنین به دنبال آن است تا شرکت های مجری برای احداث ادامه این خط لوله در خاک کشورهای افغانستان و پاکستان و رساندن آن تا مرز هند را از طریق مناقصه مشخص کند.

    نبود امنیت در افغانستان و همچنین در پاکستان، به بزرگترین مانع در برابر اجرای طرح تاپی تبدیل شده است.

    اخیرا طارق فاطمی دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور سیاست خارجی از تلاش این کشور برای یافتن مسیر جایگزین به جای افغانستان برای اجرای طرح تاپی سخن گفته است اما به باور کارشناسان یافتن جایگزین برای افغانستان دراین طرح عملا ممکن نیست و پاکستان باید به فکر کمک به تامین امنیت افغانستان باشد.

    برچسب ها