عصر خودرو

ورود هواپیما تاپایان ۲۰۱۶;

قراردادنهایی با ایرباس پس از آگوست

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به زودی نمایندگان ایرباس برای امضای قرارداد نهایی به ایران می‌آیند، گفت: امیدواریم قبل از پایان سال ۲۰۱۶ هواپیماها وارد کشور شود.

قراردادنهایی با ایرباس پس از آگوست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عباس آخوندی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با بیان اینکه اتفاقات مهمی در حوزه های حمل و نقل و مسکن افتاده است، گفت: در حوزه حمل  و نقل بزرگترین اتفاق موضوع هوانوردی است و موفق شدیم در  بحث ایرباس موضوع تامین مالی آن را نهایی کنیم که پیشرفت بسیار بزرگی است و قرارداد با ایرباس در مراحل نهایی قرار دارد.

    وی با اشاره به اینکه پس از ماه آگوست نمایندگان ایرباس به ایران می آیند و قرارداد نهایی می شود، افزود: با این حال همچنان منتظر تائیدیه سازمان اوفَک (OFAC)هستیم البته از آنجا خبرهای مثبتی رسیده است که به زودی مجوز اوفک داده خواهد شد.

    وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه دو بار نمایندگان شرکت بوئینگ به ایران آمدند و پیشنهادات را ارائه کردند، اظهار داشت: مذاکرات به خوبی پیش می رود و امیدواریم قبل از پایان سال 2016 هواپیماها وارد کشور شود. البته عاملی در این بین وجود دارد که در کنترل ما نیست و آن اوفَک است، چنانچه بوئینگ و ایرباس  در اسرع وقت مجوز اوفک را بگیرند مسائل نهایی می‌شود.

    آخوندی در خصوص اینکه با توجه به رفتارهای کارشکنانه آمریکا این قرارداد تا چه حد امکان دارد که عملی شود، گفت: ما موظفیم به مذاکرات تکیه کنیم و فضا فضای مثبتی است و طرف ها تعهد کردند البته سیاست دنیای پیچیده ای دارد و باید ببینیم در عمل چه می شود.

    وی با بیان اینکه اکثر خطوط راه آهن موجود یک خطه بوده اند گفت: برای افزایش ضریب بهره وری ناوگان حدود 2 هزار کیلو متر خط دوم و در بعضی جاه ها خط سوم و چهارم اجرایی شده که با همین عدد می توان نرخ بهره وری را از ظرفیت 25 میلیون تن به 42 میلیون تن در سال افزایش داد.

    وزیر راه و شهرسازی افزود: تا پایان امسال 820 کیلومتر راه آهن به بهره برداری خواهد رسید و ظرفیت راه آهن با همین اقدام حدود 80 درصد افزایش می‌یابد که نمونه آن را در مسیرهای بافت، اصفهان، اهواز، اندیمشک و تربت حیدریه می توان دید.

    آخوندی گفت: با توجه به اهمیت خطوط حومه ای700 کیلومتر از این خطوط تعریف شده است که از جمله آن می توان به خطوط تهران به قزوین، تهران به گرمسار، تهران به قم و مشهد به کاشمر  اشاره کرد که بخش عمده ای از آنها اجرا شده است و تا پایان امسال 600 کیلومتر آن به بهره برداری می رسد.

    وی گفت: سال گذشته 4.8 میلیون نفر درحومه تهران و بقیه مراکز کلان شهرها با این خطوط جابهجا شدند و امسال این رقم به 7 میلیون نفر می رسد و هدف ماجابه جایی 25 میلیون مسافر در سال با این خطوط ریلی است.

    وی در خصوص نوسازی و بازسازی خطوط شبکه ریلی کشور نیز گفت: برخی از این شبکه ها همچون خطوط جنوب 60 سال است که بازسازی نشده اند که بازسازی اساسی 726 کیلومتر آن مدنظر است و مقرر شده است 300 کیلومتر آن امسال تمام شود و بقیه سال آینده اجرایی شود.

    وزیرراه و شهرسازی در خصوص قرارداد با ذوب آهن گفت: سالهاست که موضوع تامین ریل توسط ذوب آهن اصفهان مطرح بوده و البته قرارداد هم بسته شده که قرار بود اول مرداد ریل را دریافت کنیم که هنوز دریافت نشده است امیدواریم ذوب آهن به وعده خود عمل کند و با این وضع هر چقدر ریل تولید کند یکجا آن را می خریم.

    آخوندی افزود: در بحث ناوگان ریلی کلا بخش خصوصی کار می کند اما زیرساخت ها هزینه زیادی دارد و چنانچه بخواهیم هزینه آن را به قیمت تمام شده سرشکن کنیم، فشار  زیادی به مردم وارد می شود، به همین دلیل توسعه زیرساختها توسط بخش دولتی انجام می شود.

    وی با بیان اینکه درحوزه مسافری بنا داشتیم چهره خطوط را عوض کنیم بطوری که بتوانند با دنیا رقابت کنند گفت: اکنون در تهران پنج قطار پنج ستاره داریم و اخیراٌ‌ نیز سیستم کیترینک و آشپزخانه ای که استاندارد بین المللی داشت را  افتتاح کردیم.

    وزیرراه و شهرسازی افزود: سال گذشته150 واگن بالای 55 سال را از خط خارج کردیم و امسال هم 350 واگن که عمری بالای 45 سال دارند کنار می گذاریم و امیدواریم سال آینده نیز قطارهای بالای 35 سال  را از خطوط خارج و قطارهای نو را جایگزین آنها کنیم.

    آخوندی با اشاره به اینکه در قطارهای پنج ستاره امکان استفاده از اینترنت و سیستم های نمایشی در طول سفر وجود دارد، گفت: پیگیری می کنم تا در همه انواع قطارها دسترسی به اینترنت فراهم شود و زمینه رفاه بیشتر مسافران فراهم  شود.

    وی به سرعت قطارها نیز اشاره کرد و گفت: سرعت آنها بسیار خوب شده بطوری که مسیر تهران مشهد را که بیشتر از 12 ساعت می پیمودند اکنون به 10 ساعت رسیده البته این افزایش  سرعت با ضریب امنیت نیز همراه است.

    آخوندی افزود: در خصوص قطارهای سریع السیر که بالاترین فناوری را درحوزه ریلی دارند بعد از برجام قرارداد آن را با چین بستیم و پس از آن ال سی باز شد و کارگاه ها فعال شدند.

    وی گفت: قطار سریع السیر در مسیر تهران، فرودگاه امام و اصفهان راه اندازی می شود که طول این مسیر با این قطارها به دوساعت کاهش می یابد. این قرارداد چهارساله است و اکنون چینی ها کارهای آن را انجام داده اند و کارگاه ها فعال شده است.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: درحوزه ریل امسال 820 کیلومتر خط جدید داریم،630 کیلومتر خط حومه ای، 300 کیلومتر نوسازی و بازسازی خطوط شبکه ای و 280 کیلومتر بهسازی این خطوط را داریم.

    آخوندی افزود: کنترل اتوماتیک کامل قطار موضوع مهم و با اهمیتی است که موفق به انجام آن شدیم و درحقیقت با آن ضریب ایمنی مسافران بالا رفته است.

    وی در ادامه گفت: ترانزیت ریلی طی یک سال اخیر سه برابر شده است امیدواریم امسال 200 واگن باری جدید و 230 واگن مسافری جدید و پنجاه دستگاه لوکوموتیو توسط بخش خصوصی داشته باشیم.

    وزیر راه و شهرسازی در خصوص حوزه جاده ای نیز گفت: پارسال 12 هزار کیلومتر روکش آسفات داشتیم و امسال امیدواریم 15 هزار کیلومتردیگر روکش کنیم همچنین هزارو70 کیلومتر بزرگراه افتتاح می کنیم که در هفته دولت بیش از400 کیلومتر آن در سراسر کشور افتتاح می شود. همچنین قطعه یک آزاد راه تهران شمال نیز بهار سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.

    وی همچنین درخصوص راه های روستایی نیز گفت: 8 هزارو900 کیلومتر راه روستایی راه ساخته شده و یا روکش آسفات شده است و با این حساب میزان دسترسی روستاییان به راه از 85 درصد به 91 درصد افزایش یافته است که امیدواریم این رقم به 95 درصد افزایش یابد.

    آخوندی به ظرفیت بنادر نیز اشار کرد و گفت:ظرفیت بنادر کشور 180 میلیون تن بود که اکنون با 16 درصد افزایش به 209میلیون تن رسیده است که البته این جدای از امکانات پشت بندری و تجهیزات مورد نیاز بوده  است.

    وی با بیان اینکه در چابهار ظرفیت بندری 2.5 میلیون تن بود گفت: فاز اول آن از طریق محل صندوق توسعه ملی با تسهیلات 430 میلیون تنی سرمایه گذاری شده و ظرفیت آن در همین فاز به 8 و نیم میلیون تن افزایش یافته است و همزمان قرارداد با هندی ها بسته شده تا بندر چابهار، ورودی و کریدور جنوب به شمال شود.

    برچسب ها