عصر خودرو

گزارش تحلیلی معاملات محصولات پلیمری در هفته اول شهریور

عصر بازار- در این هفته ۶۳.۸۹۵ تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالا عرضه شد که ۲۰۱.۳۳۱ تن تقاضای خرید داشت و در نهایت ۵۱.۵۵۰ تن از آن معامله گردید.

گزارش تحلیلی معاملات محصولات پلیمری در هفته اول شهریور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، به این ترتیب هر چند مقدار عرضه ها 8/10 درصد افزایش یافت اما مقدار تقاضا، حجم و ارزش معاملات با کاهش 6/12، 7/3، 1/6 درصدی مواجه شد. بررسی حجم و ارزش معاملات این هفته نشان می دهد پارامترهای مذکور 8/13 و 8/11 درصد کمتر از هفته اول مرداد ماه سال جاری بودند

    این در حالی است که آمارها نشان میدهند صادرات محصولات پتروشیمی در چهار ماه نخست امسال با رشد چشمگیر 5/41 درصد همراه بود که افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و نیز گشایشات در صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای بین المللی مهمترین عوامل در افزایش تمایل مجتمع های پتروشیمی به صادرات محصولات خود بوده اند. به این ترتیب هر چند به طور مقطعی مقدار تقاضا برای خرید محصولات پلیمری کاهش یافته اما با توجه به عوامل مذکور، به نظر می رسد روند تقاضا برای خرید محصولات پلیمری به آرامی افزایش و بازار پلیمری شاهد رونق بیشتری گردد.
    در هفته جاری اعلام قیمت های پایه جدید محصولات پلیمری بیشترین تاثیر را بر معاملات این زیر گروه مهم بورس کالا داشت. بررسی قیمت های جدید که توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی منتشر شده نشان میدهد همانگونه که پیش بینی شده بود در بسیاری از گروه محصولات پلیمری نوسان چندانی در قیمت های پایه اعمال نشد با اینحال روند کلی اندکی نزولی بود. به این ترتیب گروه محصولات پلی پروپیلن نساجی و سبک فیلم با رشد 6/0 و 1/0 درصدی بیشترین رشد و گروه محصولات پلی اتیلن سنگین اکستروژن و پلی وینیل کلراید با 2/1 و 2/2 درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. این درحالی است که نرخ دلار 3534 تومان مبنا قرار داده شد که به این ترتیب 11 تومان بیشتر از قیمت دلار در محاسبات دوره گذشته بود.

    در این هفته شرکت های پتروشیمی امیرکبیر، تندگویان پلی پروپیلن جم بیشترین حجم و ارزش معاملات را از آن خود کردند.

    در ادامه وضعیت معاملات برخی از گروه های پلیمری مورد بررسی قرار داده شده است.

    1- پلی استایرن مقاوم 7240
    در این هفته 650 تن از این محصول در بورس کالا عرضه شد که برای خرید آن 2610 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت تماماً دادوستد شد و به این ترتیب شاهد رشد 4/43 درصدی تقاضا برای خرید این محصول بودیم.
    همانگونه که در گزارش قبل نیز پیش بینی شده بود، بیشترین قیمت این هفته نسبت به هفته گذشته رشد (17 درصدی) داشت به طوریکه خریداران تا 3/20 درصد نسبت به قیمت پایه با یکدیگر رقابت کردند.
    بررسی قیمت بازار آزاد نشان می دهد هر چند قیمت این محصول در هفته گذشته به کمتر از 5400 تومان رسیده بود، اما از ابتدای هفته روند رو به رشدی گرفت و تا سطح قیمتی 5540 تومان رشد کرد اما در روز سه شنبه به 5520 ریال کاهش یافت. این درحالی است که قیمت تمام شده این محصول بر اساس بیشترین قیمت به ثبت رسیده در بورس کالا با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و کارمزدهای خرید مبالغ بر 5570 تومان بود که در مقایسه با قیمت بازار آزاد اندکی بالا است.
    با توجه به نزدیکی به ایام ماه مبارک محرم و صفر و افزایش تقاضا برای خرید ظروف یکبار مصرف، به نظر میرسد در هفته آینده نیز شاهد رقابت بالای خرید محصول باشیم. هر چند به نظر می رسد تقاضای به ثبت رسیده در این هفته، بسیار نزدیک به بالاترین تقاضای ممکن برای خرید این محصول در بورس بوده و رشد بیشتر تقاضا بعید به نظر       می رسد.

    2- پلی استایرن معمولی 1540
    در این هفته 600 تن از این محصول توسط پتروشیمی تبریز عرضه شد که برای خرید آن 2150 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت به طور کامل دادوستد شد. بررسی تقاضاهای خرید نشان می دهد این محصول نیز مانند گرید 7240 بیشتر از هفته گذشته تقاضای خرید داشت، به طوریکه مقدار تقاضا 25 درصد بیشتر بود. در ضمن بیشترین قیمت 6/12 درصد بالاتر از قیمت پایه به ثبت رسید و به این ترتیب بیشترین قیمت 3 درصد بالاتر از هفته گذشته بود.
    در این هفته هرچند قیمت این محصول در بازار آزاد (مانند گرید 7240) روند صعودی به خود گرفت و به 4980 تومان رسید، اما براساس گزارش هفته گذشته قیمت ها نتوانستند از سطح مقاومتی 5000 تومان عبور کرده و در روز سه شنبه به 4960 تومان نیز کاهش پیدا کرد.
    با این توضیحات هر چند پیش بینی می شود در هفته آینده نیز استقبال خوبی از محصولات عرضه شده به عمل آید اما عبور قیمت ها از سطح حمایتی 5000 تومان کماکان دشوار بوده و به محرک های بیشتری نیاز دارد.

    3- پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3
    در هفته اول شهریور ماه 2700 تن از این محصول توسط شرکت های پتروشیمی امیرکبیر (700 تن) و پتروشیمی شازند (2000 تن) عرضه شد که در مقایسه با هفته گذشته 40 درصد کاهش داشت. مطابق پیش بینی های گزارش قبل با توجه به پایین بودن مقدار عرضه ها در بورس در مقایسه با تقاضای واقعی خریداران و فصل مصرف این محصول، استقبال خوبی از محموله های عرضه شده به عمل آمد به طوریکه خریداران برای خرید محموله های پتروشیمی امیر کبیر و شازند به ترتیب 2/15 و 2/13 درصد بالاتر از قیمت پایه با یکدیگر رقابت کردند.
    با این حال با توجه به پیش بینی ها و با توجه به احتمال تولید دوباره این محصول در پتروشیمی جم و نیز عرضه محصولات مشابه توسط این شرکت در بورس کالا (در این هفته)، اندکی از عطش خریداران کاسته شد و بیشترین قیمت به ثبت رسیده دراین هفته کمتر از هفته گذشته شد. به طور مثال بیشترین قیمت پیشنهادی برای خرید محموله پتروشیمی شازند 1411 ریال کمتر از هفته گذشته بود.
    به دلایل ذکر شده قیمت این محصول در بازار آزاد نیز از 4950 تومان در ابتدای هفته به 4800 تومان در روز سه شنبه کاهش یافت. با این توضیحات به نظر میرسد در صورت عرضه محصول پتروشیمی جم، میزان رقابت برای خرید این محصولات به طور چشمگیری کاهش یابد و در غیر اینصورت در هفته آینده نیز شاهد ثبت رقابت بالا برای خرید این محصول در بورس کالا خواهیم بود.
    دربازار آزاد نیز هرچند کاهش قیمت ها محتمل است اما به نظر می رسد سطح قیمتی 4650 تومان، سطح حمایتی مهم قیمتی در کوتاه مدت است.

    4- پلی اتیلن سنگین دورانی 3840UA
    در این هفته نیز مانند هفته گذشته 300 تن از این محصول توسط پتروشیمی تبریز عرضه شد که مانند هفته گذشته نسبت به روال معمول هفته های قبل 50 درصد کاهش داشت. خریداران 1480 تن تقاضا برای خرید این محصول به ثبت رسانده و در نهایت تمام محصول عرضه شده خریداری شد. بررسی ها نشان می دهند بیشترین قیمت به ثبت رسیده برای خرید این محصول 1/32 درصد بالاتر از قیمت پایه بود که به این ترتیب این محصول بیشترین میزان رقابت را مانند چند ماه گذشته از آن خود کرد. با این توضیحات هر چند 203 ریال قیمت پایه این هفته نسبت به هفته گذشته کاهش یافت رقابت بالای خریداران موجب گردید بیشترین قیمت ثبت شده 2092 ریال بالاتر از قیمت هفته گذشته باشد.
    در بازار آزاد نیز قیمت ها به طور مداوم افزایشی بود به طوریکه قیمت ها از 5180 تومان در ابتدای هفته به 5230 تومان در روز سه شنبه رسید که به نظر می رسد در کوتاه مدت نیز این روند تا حدی ادامه یابد.
    همانگونه که قبلا نیز عنوان گردید در صورت تداوم کاهش عرضه ها و عدم بازگشت به روال قبل، شاهد رشد رقابت و افزایش قیمت ها برای خرید در بورس و بازار آزاد خواهیم بود.

    5- پلی اتیلن ترفتلات بطری
    در هفته اول شهریور ماه 4092 تن از این محصول (گریدهای 781، 821، 825) عرضه شد که نسبت به هفته گذشته بیش از 35 درصد کاهش داشت. این امر در کنار فصل مصرف، شائبه های کاهش بیشتر تولیدات پتروشیمی تندگویان (به علت مشکلات تامین پارازایلین) و نیز اختلاف تقریباً 500 تومانی قیمت ها در بورس کالا با بازار آزاد موجب گردید که تمام محموله های عرضه شده با رقابت تا سقف مجاز مواجه شده و در نهایت به صورت تسهیم به نسبت خریداری شدند.
    با توجه به کاهش قیمت پایه تمامی گریدهای این محصول در بورس کالا و نیز اعمال محدودیت سقف رقابتی، قیمت این محصول در بازار آزاد با کاهش همراه بود و از 4800 تومان در ابتدای هفته به 4050 تومان در روز سه شنبه رسید که به نظر می رسد کاهش بیشتر قیمت ها و شکیت سطح قیمتی 4000 تومان در کوتاه مدت بسیار دشوار باشد.
    مانند روال چند ماه گذشته پیش بینی می شود روند پر تقاضا و رقابتی برای خرید این محصول در هفته آینده نیز تداوم داشته باشد.

    6- پلی وینیل کلراید
    در این هفته 4.634 تن انواع این محصول در بورس کالا عرضه شد که 62.928 تن تقاضای خرید داشت و در نهایت تماما دادوستد گردید. هر چند در این هفته3/4 درصد انواع این محصول بیشتر از هفته گذشته عرضه شد اما هنوز هم این مقدار عرضه در برابر تقاضای خرید ناچیز بوده به طوریکه در این هفته بیش از 5/13 برابر عرضه، تقاضا به ثبت رسید.
    این درحالی است که در این هفته نیز خبری از عرضه گریدهای پرطرفداری مانند S57، S70 نبود و تنها گرید پرطرفدار S65 به مقدار 4546 تن و پلی وینیل کلراید امولوسیونی E6834 به مقدار 88 تن عرضه شد که در نهایت تمام محموله مذکور به طور کامل خریداری شدند.

    بررسی وضعیت بازار محصولات پلی وینیل کلراید نشان می دهند مشکلات متعددی در این زمینه وجود داشته که در ادامه به طور خلاصه به آنها اشاره می شود:
    الف) همانگونه که عنوان شد مقدار عرضه این محصولات بسیار کمتر از تقاضای واقعی است. چنانچه نگاهی به آمارهای بورس کالای ایران در ماه هایی که معاملات روند با ثباتی داشتند، داشته باشیم متوجه خواهیم شد که حداقل تقاضا برای خرید این محصول بسیار بالاتر از مقدار عرضه ها کنونی است. به طور مثال حداقل تقاضا برای خرید گرید S65 در یک هفته 15.000 تن بود که با مقدار عرضه کنونی هم همخوانی ندارد.
    ب) مشکلات متعددی در واحد های تولیدی رخ داده که بازگشت تولید به شرایط عادی را با تردید همراه ساخته است. از طرفی مجتمع بندر امام علاوه بر درگیر بودن با آتش سوزی مخزن EDC، هنوز هم به دلیل تعهد به تحویل گریدS60 نمیتواند سایر گرید ها را تولید کند و از سویی پتروشیمی آبادان نیز درگیر تولید جهت پاسخگویی به سفارشات قبلی (که به صورت سلف فروخته شده) است.
    ج) قیمت این محصول به طور فزاینده در بازار های جهانی (علی الخصوص بازار شرق آسیا) در حال رشد بوده و به دلیل مشکلات مذکور، تجار بین المللی قیمت های بالاتری به تجار ایرانی جهت خرید این محصول پیشنهاد می کنند.
    به این ترتیب چنانچه مشکلات تولید این محصول مرتفع نگردد، بازگشت ثبات به بازار معاملات محصول پلی وینیل کلراید امکان پذیر نیست.
    در پایان این گزارش برخی از سایر محصولات پرطرفدار این هفته که خریداران برای خرید آنها بیش از5 درصد با یکدیگر رقابت کردند مشخص شده است.

     

     

    در خاتمه به نظر میر‌سد روند کنونی در هفته آینده نیز پابرجا بوده و شاهد افزایش تقاضا برای خرید محصولات پلیمری در بورس کالای ایران باشیم.

    نویسنده: امیر حسین محمدی مدیرکالایی کارگزاری نوین
    برچسب ها