عصر خودرو

نقش سقوط نفت و سخنان دونالد ترامپ;

نخستین عقب‌گرد اقتصادی مکزیک در ۳ سال اخیر

عصر بازار- به نظر می‌رسد هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، اقتصاد مکزیک وضعیت وخیم‌تری به خود می‌گیرد.

نخستین عقب‌گرد اقتصادی مکزیک در ۳ سال اخیر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، اقتصاد مکزیک برای نخستین بار در سه سال اخیر افت کرده است. با وجود افت 0.2 درصدی اقتصاد مکزیک نسبت به سه‌ماهه قبلی، هرگونه افتی یک شوک برای کشوری خواهد بود که بسیاری از متخصصان آن را یک موفقیت در منطقه می‌دانند.

    آمریکای لاتین در سال‌های اخیر، دوران سختی داشته است. برزیل در وسط یک بحران تاریخی قرار دارد، آرژانتین نیز با رکود درگیر است و ونزوئلا درگیر بحران اقتصادی و انسانی شدیدی است؛ جایی که شهروندان آن حتی غذای کافی برای خوردن ندارند. اما مکزیک یک نقطه روشن بوده و اقتصاد این کشور در حال رشد بوده است.
    با وجود این، افت قیمت نفت موجب کندی اقتصاد این کشور شده است؛ چرا که مکزیک یک صادرکننده بزرگ نفت محسوب می‌شود. بخش نفتی در مکزیک در سال جاری نزدیک به 3 درصد نسبت به سال گذشته سقوط کرده و دولت مجبور شده که هزینه‌های شرکت نفت دولتی «پمکس» را کاهش دهد.

    متخصصان معتقدند در مقایسه با برزیل و ونزوئلا،‌ اقتصاد مکزیک هنوز قدرتمند است. بر مبنای سالانه، اقتصاد مکزیک رشدی 2.5 درصدی را به ثبت رسانده که همچنان بیشتر از آمریکایی است که در نیمه‌نخست سال جاری در حدود یک درصد رشد داشته است.

    ادوارد گلوساپ، اقتصاددان بازارهای نوظهور در کپیتال اکونومیکز اعلام کرد: «در مقایسه با دیگر تولیدکنندگان انرژی منطقه، مکزیک بهتر خود را با قیمت‌های پایین نفت وفق داده است.»

    مکزیک از لحاظ تجاری به شدت به آمریکا وابسته است؛ از زمان سخنان تند دونالد ترامپ در خصوص این کشور، با کاهش صادرات با همسایه شمالی خود مواجه شده است.

    ترامپ قول داده که دیواری بر مرز میان دو کشور ایجاد کرده، تعرفه‌های سنگینی روی اجناس وارداتی از مکزیک اعمال کرده و از نفتا (تواق تجارت آزاد میان مکزیک، کانادا و آمریکا) خارج شود.

    انریکو پنا نیتو نخست‌وزیر مکزیک اعلام کرده بود که امکان ندارد مکزیک هزینه کشیدن دیوار بین دو کشور را پرداخت کند. متخصصان تجارت اعلام کردند پایان یافتن نفتا برای هر دو کشور بسیار بد خواهد بود. این موضوع البته برای مکزیک دردناک‌تر است چرا که سالانه مقادیر بسیار زیادی خودرو، لباس و غذا از آمریکا وارد می‌کند.

    پس از سال‌ها رشد، واردات آمریکا از مکزیک در سه فصل گذشته کاهش داشته است. از ابتدای سال تاکنون، مکزیک  81 میلیارد دلار کالا و خدمات به آمریکا صادر کرده است. این میزان اندکی کمتر از سال 2015 بوده ولی همچنان بسیار بیشتر از مقادیر سال 2010 بوده است.

    تعرفه بستن ترامپ روی اجناس مکزیکی می‌تواند مبادلات تجاری این دو کشور را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

    برچسب ها