عصر خودرو

گزارش شاخص ماهانه اقتصادی در تیرماه نشان می‌دهد

حرکت شاخص‌ها زیر مرز صفر

عصر بازار: آمار شاخص بهای ماهانه اقتصادی در تیرماه نشان می‌دهد که روند اکثر شاخص‌ها در بازه ماهانه منفی بوده است.

حرکت شاخص‌ها زیر مرز صفر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس در تیرماه رشد ماهانه شاخص بهای مصرف‌کننده منفی 4/ 0 درصد، شاخص بهای تولید‌کننده منفی 2/ 0 درصد و شاخص بهای صادراتی معادل منفی 5/ 3 درصد بوده است. علاوه‌بر این در تیرماه نسبت به ماه قبل قیمت فروش آزاد دلار یک درصد، قیمت فروش آزاد یورو 2/ 1 درصد و قیمت سکه بهار آزادی 4/ 3 درصد کاهش یافته است.

    این روند نشان می‌دهد در اولین ماه تابستان جهت حرکتی اکثر شاخص‌های اقتصادی و قیمتی در مسیر کاهشی قرار گرفته است.
    در گزارش شاخص بهای ماهانه اقتصادی وضعیت شاخص‌های مهم اقتصادی شامل «شاخص بهای مصرف‌کننده»، «شاخص بهای تولید‌کننده»، «شاخص بهای صادراتی»، «شاخص دستمزد کارگران»، «شاخص تعداد و سهام معامله شده در بورس» و «شاخص‌های بازار ارز و سکه» در تیرماه مشخص شده است. البته آمار شاخص‌های اقتصادی به‌طور جداگانه نیز منتشر می‌شود.

    یکی از آمارهای جدید این گزارش، رشد شاخص بهای مصرف‌کننده در تهران است. در این گزارش تورم ماهانه شهر تهران در تیرماه معادل منفی یک دهم درصد عنوان شده، همچنین تورم نقطه به نقطه در پایتخت معادل 4/ 13 درصد گزارش شده است.

    دیگر آمار مهم گزارش شاخص بهای ماهانه، شاخص دستمزد کارگران ساختمانی است. بر اساس آمارها در تیرماه رشد ماهانه شاخص دستمزد کارگران ساختمانی 7/ 0 درصد رشد کرده است، رشد این شاخص نسبت به تیرماه سال قبل معادل 8/ 13 درصد بوده است. رقمی که نسبت به تورم نقطه به نقطه تیرماه 4/ 0 واحد درصد کمتر بوده است.

    یکی از آمارهای مهم حذف شده در این گزارش، شاخص چک‌های مبادله شده و برگشتی است که پس از شروع به کار سامانه چکاوک از گزارش شاخص بهای ماهانه حذف شد. پیش‌تر مسوولان بانک مرکزی، از ارائه آمار چک‌ها در انتهای بهار سال‌جاری خبر داده بودند، اما به‌نظر می‌رسد این آمارها هنوز آماده ارائه کردن نیست. 

    برچسب ها