عصر خودرو

مناطق آزاد چه میزان به اهداف تعیین شده دست یافته‌اند؟

عصر بازار- کارشناسان اقتصادی معتقدند تسریع در امر صادرات از اهداف اصلی مناطق آزاد است امابرخی مناطق تاکنون نتوانسته‌اند به این مهم دست یابند.

مناطق آزاد چه میزان به اهداف تعیین شده دست یافته‌اند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، فرهاد فزونی کارشناس اقتصادی اظهار داشت: هدف از ایجاد مناطق آزاد در سراسر کشور، صادرات تولید داخلی است اما امروزه بنا به دلایل مختلفی، اکثر این مناطق تبدیل به دروازه واردات شده‌اند.

    وی افزود: متاسفانه در حال حاضر بر اساس شواهد و آمار موجود، قاچاق کالا  دربرخی مناطق چه به صورت چمدانی و چه به طرق دیگر، صورت می گیرد که این امر ضعف در تحقق اهداف را نشان می دهد اما در برخی از موارد نیز این اهداف به صورت خوبی شکل گرفته و نقشی موثر در توسعه اقتصاد ملی را داشته است.

    فزونی با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر چابهار، بیان کرد: این بندر به دلیل موقعیت استراتژیک و دسترسی به آب های آزاد بین المللی و خطوط راه آهن، نقش پر رنگ تری را در جهت مراودات بین المللی به نسبت دیگر مناطق از جمله کیش، ایفا می کند؛ علاوه بر این، سازندگی و سرمایه گذاری فراوانی در آن صورت می گیرد.

    وی با بیان اینکه  نوع نگاه، موقعیت استراتژیک، نحوه بهره برداری و تهیه امکانات امری بسیار مهم در سرمایه گذاری و استفاده از مناطق آزاد محسوب می شود، گفت: کشور چین نیز در بندر گوادر پاکستان سرمایه گذاری می کند و سعی در ایجاد یک کریدور چین-پاکستان دارد تا بدین طریق زمینه را برای مراودات بین المللی دیگر کشور ها فراهم کند؛ در مقابل هندی ها نیز رغبت زیادی دارند تا همین رفتار را در بندر چابهار، انجام دهند و قصد توسعه بازارهای صادراتی خود و دسترسی آسان به بازارهای افغانستان و آسیای میانه را دارند.

    این کارشناسان اقتصادی در پایان بیان کرد: این بندر نقش ویژه ای را در انتقال کالا ها بر عهده دارد چرا که  از طریق این بندر جا به جایی کالا ها به راحتی انجام می گیرد و دیگر نیازی به دور زدن اقیانوس ها و عبور از طریق کانال سوئد نیست.

    بنادر استراتژیک، میان بری در جهت ترانزیت آسان کالاها

    در همین راستا بهرام شهریاری مشاور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص  نقش استراتژیک بندر چابهار اظهار داشت:این منطقه تنها بندر متصل به اقیانوس هند است که به دلیل مجاورت با آب های آزاد، زمان کوتاه تری را نسبت به بندر عباس در جهت ترانزیت کالا صرف می کند.

    وی افزود: بندر گوادر پاکستان نزدیک بندر چابهار است، این بندر ظرف مدت 25 سال در اجاره چینی ها است تا بدین طریق تولیدات خود را وارد کشور های خاور میانه و آسیای شمالی کنند.

    شهریاری با بیان اینکه با توسعه این بندر این امکان برای کشور فراهم می شود تا بخشی از ترانزیت کالا در آنجا شکل بگیرد، گفت: متقاضیانی از دیگر کشور ها همچون هند و ژاپن راغب به سرمایه گذاری در این بخش هستند و دولت نیز به نوبه خود از طریق اعطای تسهیلات و در نظر گرفتن تخفیف هایی سعی در جذب آنان دارد.

    وی در پایان بیان کرد: این نکته حائز اهمیت است که تنها توسعه کمی منطقه جزء اهداف اصلی این بندر تلقی نمی شود بلکه باید در دیگر زمینه ها از جمله مباحث آب شیرین کن، پروژه فرود گاه های بین المللی و بخش گردشگری نیز هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد.

    جذب سرمایه گذار خارجی از اهداف مناطق آزاد

    در این میان علیرضا دقیقی اصل کارشناس اقتصادی گفت: هدف از تاسیس مناطق آزاد در دنیا، تقویت محیط کسب و کار، افزایش صادرات و رفع قوانین دست و پا گیر بازدارنده و حضور سرمایه گذاران چه به لحاظ کنسولی و چه به لحاظ اتباع خارجی در این مناطق بوده است.


    به گفته وی فلسفه شکل گیری مناطق آزاد در آسیای جنوب شرقی نیز همین موضوع بوده و کشور چین با استفاده از این مناطق آزاد و جذب سرمایه گذاران به خوبی توانسته اهداف اصلی خود را محقق سازد.


    دقیقی اصل تصریح کرد: این مناطق به تنهایی نمی توانند اهداف تعیین شده را محقق سازند چرا که این مناطق خارج از محیط کل کشور ارزیابی نمی شوند بنابراین طبیعی است که در یک بازه زمانی به دلیل وجود مشکلات سیاسی، نقش آنها به نسبت قبل کمرنگ تر شود.


    وی در ادامه افزود: مباحث سیاسی ،مشکلات عدیده ای را برای محیط کسب و کار کشور ایجاد می کند برای مثال اگر در خلیج فارس با مشکلاتی از بعد سیاسی مواجه شویم، سایه آن بر روی مناطق آزاد نیز افکنده می شود.


    این کارشناس اقتصادی در خصوص موقعیت کنونی مناطق آزاد کشور بیان کرد:‌ در حال حاضر برخی از این اهداف تعیین شده در این مناطق تحقق یافته اما هزینه های بالای نیروی کارگری و افزایش قیمت انرژی که بعد از هدفمندی یارانه ها اتفاق افتاد، این مناطق را با مشکلاتی مواجه ساخت.

    برچسب ها