عصر خودرو

دلار در محدوده ۳۵۴۰ تومان باقی ماند

دودلی در بازار ارز

عصر بازار- دودلی، تاثیرگذارترین عامل بازار ارز در روز چهارشنبه بود. روز گذشته، احتیاط در بازار ارز بالا رفت تا قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه نکند، اتفاقی که منجر به ماندن شاخص ارزی در محدوده ۳هزار و ۵۴۰ تومان شد. در پنجمین روز هفته، شاخص ارزی ۳ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۵۴۲تومان رسید.

دودلی در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، مشاهده رفتار بازیگران ارزی نمایانگر آن بود که در بازار روز چهارشنبه کمتر کسی تمایل به فروش ارز داشت و همزمان، معامله‌گران محدودی جسارت خرید داشتند.

    در واقع، فضای احتیاطی در بازار شکل گرفته بود که از دو دلی معامله‌گران در خرید و فروش ارز ناشی می‌شد. در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی نیز چون دلار نوسانات چندانی را تجربه نکرد؛ روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی عمدتا در محدوده یک میلیون و 114 هزار تومان تا یک میلیون و 117 هزار تومان نوسان کرد و در نهایت روی قیمت یک میلیون و 115 هزار تومان ایستاد. این قیمت هزار تومان از روز سه‌شنبه کمتر بود. افت قیمت فلز گرانبهای داخلی ناشی از پایین آمدن قیمت اونس در بازارهای جهانی و کاهش قیمت دلار بود.

    روند مبهم

    روز چهارشنبه، هیچ علامت افزایش خاصی در بازار وجود نداشت، با این حال تعدادی از معامله‌گران ترجیح دادند که ارزهای دپو شده خود را عرضه نکنند. به گفته فعالان، این دسته به دلیل انتظاری که برای افزایش تقاضا در ادامه شهریورماه دارند، اقدام به نگهداری ارز کردند. این در حالی است که هراس از بازگشت قیمت نیز در میان برخی از معامله‌گران ارزی وجود داشت و موجب می‌شد که در موقعیت فروشنده قرار نگیرند.

    در نتیجه این دوگانگی و تناقض، بیشتر معامله‌گران ترجیح دادند که احتیاط پیشه کنند و خرید و فروش خاصی را انجام ندهند. موضوعی که در کاهش حجم معاملات مشخص بود. روز چهارشنبه، نرخ‌های کمتری در بازار اعلام شد و هر گاه نرخ خرید و فروشی به گوش رسید، کمتر پاسخی دریافت شد. به عبارتی می‌توان گفت که فروشندگان و خریداران در دو دلی قرار گرفته بودند که اجازه خرید و فروش چندانی را نمی‌داد. در این فضا، بیشتر خرید و فروش‌ها از روی احتیاج انجام می‌شد. به گفته برخی فعالان، دلار در یک ماه گذشته، هر گاه به نقطه 3 هزار و 545 تومان نزدیک شد، با افزایش فروش‌های ارزی در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز چهارشنبه، برخی معامله‌گران انتظار داشتند که این اتفاق بار دیگر رخ دهد، بنابراین، ترجیح دادند که در موقعیت خریدار وارد بازار نشوند. حال آنکه، این دسته از معامله‌گران تمایل زیادی نیز به فروش ارز نشان ندادند، چرا که زمزمه‌های افزایشی زیادی نیز در بازار شنیده می‌شد.

    در این میان، یکی از فعالان اعتقاد داشت که اگر دلار پس از برخورد به نقطه 3 هزار و 545 تومان در مسیر کاهشی قرار بگیرد، در میانه شهریورماه با استفاده از افزایش تقاضای مسافرتی به مسیر صعودی افزایشی بازخواهد گشت. با این حال، گرچه این انتظار کلی در میان برخی از معامله‌گران بازار وجود دارد که تقاضا در شهریورماه رشد کند، ولی این انتظار در روز چهارشنبه منجر به افزایش قیمت نشد، چرا که تقاضای خاصی در این روز در بازار وجود نداشت.

    نکته جالب توجه این است که نوسان دلار پیرامون محدوده 3 هزار و 540 تومان، اکثر معامله‌گران ارزی را دچار سردرگمی و انتظارات متناقض کرده بود. در این دوگانگی انتظارات و دو دلی معامله‌گران ارزی، قیمت دلار نتوانست نوسان چندانی را به ثبت برساند. به‌طور کلی، شاخص ارزی روز چهارشنبه عمدتا در ابتدای محدوده 3هزار و 540 تومان حرکت کرد.

    برچسب ها