عصر خودرو

رئیس کل پیشین بانک مرکزی پاسخ داد;

سیاست‌های دولت برای کاهش تورم چه نقصانی داشت؟

عصر بازار- طهماسب مظاهری، رئیس پیشین بانک مرکزی با ارزیابی سیاست‌های دولت یازدهم برای کاهش تورم توضیح داد که این سیاست‌های دولت چه نقصانی داشته است؟

سیاست‌های دولت برای کاهش تورم چه نقصانی داشت؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، طهماسب مظاهری، رئیس پیشین بانک مرکزی با ارزیابی سیاست‌های دولت یازدهم برای کاهش تورم توضیح داد که این سیاست‌های دولت چه نقصانی داشته است؟

    وی در این مورد گفته است: تصمیم دولت برای کاهش تورم تصمیم سنجیده و صحیحی بود، چرا که نرخ تورم 45‌درصدی به جا‌مانده از دولت سابق، دیگر قابل تحمل نبود و شأن ملت ما هم چنین وضعیتی نبود. در ضمن ما تورم توامان با رشد منفی اقتصادی را داشتیم. این در حالی است که در دوره‌های پیش از آن، مثلاً در دوره دولت سازندگی هم ما برای بازسازی مناطق جنگ‌زده و انجام طرح‌های زیربنایی مانند احداث نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ، اقداماتی را انجام داده بودیم که باعث شدند در آن زمان مثلاً در دوره‌ای تورم 49‌درصدی را تجربه کنیم که البته بعداً هم کنترل شد اما در نهایت آنچه برای مملکت ما باقی ماند،‌ زیربناهای بسیار مفید ساخته‌شده در آن دوران بود. با این حال، در انتهای دوران فعالیت دولت آقای احمدی‌نژاد وضعیت این‌طور نبود، بلکه ما تورم 45‌درصدی رو به رشد و رشد اقتصادی منفی پنج‌درصدی را همزمان با هم شاهد بودیم که اصلاً قابل قبول نبود.

    مظاهری اضافه کرد: برای همین تصمیم دولت آقای روحانی برای کاهش تورم، تصمیم صحیح، سنجیده و قابل قبولی بود اما کارشناسان این توصیه را به آقای روحانی می‌کردند که سرعت کاهش نرخ تورم کمی آهسته‌تر و با یک شیب ملایم‌تری شود و در کنار آن، پرداخت بدهی‌های دولت به بخش خصوصی و بانک‌ها در دستور کار قرار بگیرد. اما پرداخت بدهی‌های دولت بار تورمی کوچکی می‌توانست داشته باشد و معنای آن، این بود که سرعت کاهش تورم کمی ملایم‌تر شود، که ارزیابی دولت از این پیشنهاد مشفقانه این بود که بعضی از کارشناسان بدسلیقه هستند و مایل نیستند کاهش تورم اتفاق بیفتد.

    وی  افزود: در نهایت دولتمردان توانستند تورم را با شیب تندی کاهش دهند اما تصمیم‌های آنها باعث شد آن رکودی که به دلیل بدهی دولت به اقتصاد وجود داشت، باقی بماند و متاسفانه هنوز هم ما شاهد این رکود در اقتصادمان هستیم. چند ماه پیش هم رئیس‌جمهوری در یکی از سخنرانی‌هایش اشاره کرد که ما با سه مساله مواجه هستیم که یکی رکود، دیگری فضای نامناسب کسب‌وکار و سومی هم مشکلات مالی در اقتصاد ماست که همه اینها در همین سیاست غلط دولت ریشه دارد که تصمیم گرفت بدهی‌های خود را پرداخت نکند تا بتواند تورم را با سرعت بیشتری کاهش دهد.

    مظاهری تصریح کردکبه هر ترتیب،‌ در حال حاضر مهم‌ترین مشکل اقتصاد ما این است که از یک رکود مزمن رنج می‌برد. در انتهای دوران فعالیت دولت آقای احمدی‌نژاد، ما از رکود حاد ناشی از سیاست‌های نسنجیده و نابخردانه دولت آقای احمدی‌نژاد رنج می‌بردیم که دولت سابق می‌توانست این رکود را به رونق اقتصادی دوران قبل از خود بازگرداند و حال آن رکود حاد دوران دولت آقای احمدی‌نژاد یک دوران سه‌ساله دیگر را هم تجربه کرده و به یک رکود مزمن تبدیل شده که دوباره تبدیل کردن آن به رونق کار سختی است. به عنوان یک نظر کارشناسی عرض می‌کنم که دولت هر‌طور که بخواهد کاری انجام دهد و رونقی به وجود آورد، آن رونق یک اثر منفی ولو کوچک خواهد داشت و به ناچار باید قبول کند که بخشی از این دستاورد کاهش تورم صدمه ببیند و روند کاهش نرخ تورم برگردد.

    برچسب ها