عصر خودرو

اجرای فاز دوم با سرمایه گذاری خارجی؛

جزئیات برنامه اکتشاف گاز ایران در دریای عمان اعلام شد

عصر بازار- یک مقام مسئول در شرکت نفت با اشاره به اجرای موفق مرحله اول طرح اکتشاف گاز در دریای عمان، اعلام کرد: حفاری اکتشافی در حوزه کپه داغ امسال آغاز می‌شود.

جزئیات برنامه اکتشاف گاز ایران در دریای عمان اعلام شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، مسعود انصاری در تشریح اولویت های اکتشافی شرکت ملی نفت ایران در سال جاری گفت: مدیریت اکتشاف امسال در حوضه رسوبی کپه داغ، انجام عملیات حفاری را برنامه ریزی کرده و در مناطق خانگیران، مغان و سمنان نیز برنامه لرزه نگاری تعریف شده دارد.

    رئیس برنامه‌ریزی طرح‌های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت، افزود: در بخش ایران مرکزی نیز برنامه مطالعاتی و لرزه نگاری متوسط مقیاس تعریف شده و در حوضه رسوبی مکران و دریای عمان نیز فعالیت‌های اکتشافی به ویژه بر روی هیدروکربورهای نامتعارف برنامه ریزی شده هرچند در این حوضه کشف هیدروکربورهای متعارف نیز در برنامه است.

    وی با اشاره به اجرای موفق فاز نخست پروژه هیدرات های گازی در دریای عمان، اظهار داشت: نتایج حاصل از اجرای فاز نخست این پروژه امیدوارکننده بود و ذخیره خوبی برای گاز پیش بینی شده است.

    این مقام مسئول با اعلام اینکه هم اکنون به دنبال اجرایی کردن فاز دوم این پروژه با استفاده از سرمایه گذاری خارجی در دریای عمان هستیم، در مورد توازن میان تولید و اکتشاف هم توضیح داد: برابری میزان تولید و اکتشاف انتظار معقولی نیست؛ اما گاهی هم پیش می آید که میدان‌های بزرگی کشف شود که بتواند خیلی فراتر از آنچه تولید شده، ذخیره نفت و گاز داشته باشد اما این اتفاق دائمی نخواهد بود.

    وی توضیح داد: به عنوان نمونه اگه عربستان بخواهد با همین روندی که هم اکنون تولید می کند، اکتشاف هم داشته باشد باید سالانه 3 میلیارد و 600 میلیون بشکه نفت کشف کند که عملا غیرممکن است.

    انصاری یادآور شد: به طور رایج، شرکت ملی نفت ایران و سایر شرکت های نفت و گازی تمایل دارند که به تناسب تولید، اکتشاف هم داشته باشند و از حجم ذخایرشان هم کم نشود. البته در بخش گاز کماکان می توان این امیدواری را داشت که بیش از آنچه که تولید می شود، اکتشاف داشت اما آن هم زمان دارد؛ یعنی این امکان وجود دارد که اگر پارس جنوبی به حداکثر تولید خود برسد، دیگر در بخش گاز هم نتوان به تناسب تولید اکتشاف داشت.

    برچسب ها