عصر خودرو

در جلسه امروز اعلام شد؛

موافقت مجلس باعضویت ایران در بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا

عصر بازار- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، لایحه عضویت دولت ایران در بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا را تصویب کردند.

موافقت مجلس باعضویت ایران در بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز لایحه «عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران» در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا» را تصویب کردند. این لایحه در یک ماده واحده و 8 تبصره به همراه اساسنامه بانک سرمایه‌داری زیرساخت آسیا از سوی دولت به مجلس تقدیم شده است.

    بر اساس این مصوبه، به دولت اجازه داده می شود در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پذیره نویسی تعداد 15 هزار و 808 سهم به ارزش یک میلیارد و 580 میلیون و 800 هزار دلار اقدام کند و در افزایش سهام سرمایه های آتی این بانک، با تصویب هیات وزیران مشارکت کند.

    تبصره 1- تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت بر عهده دولت است.

    تبصره 2- رعایت اصول 77 و 139 قانون اساسی حسب مورد برای اصلاح اساسنامه بانک یاد شده موضوع ماده 53 و ارجاع به داوری موضوع ماده 55 اساسنامه، الزامی است.

    تبصره 3- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل منابع خود نسبت به پرداخت اقساط مربوط به پذیره نویسی سهام سرمایه دولت در بانک مزبور در موارد مقرر اقدام کرده و موارد پرداختی را در دفاتر قانونی خود به حساب سهمیه سهام دولت جمهوری اسلامی ایران در موسسات بین المللی منظور کند.

    تبصره 4- وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف به ارائه سفته معادل ریالی اقساط پرداختی سهام پذیره نویسی شده در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

    تبصره 5- سهم دولت جمهوری اسلامی ایارن از محل منابع بانک مرکزی تامین شده و در ازای آن، وزارت امور اقتصادی و دارایی به همان میزان سفته در اختیار بانک مرکزی قرار می دهد. در هر حال، منابع مزبور جزء دارایی های خارجی بانک مرکزی محسوب می شود و دولت صرفا می تواند از مزایای این سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت بهره مند شود.

    تبصره 6- دولت جمهوری اسلامی ایران نباید در گروه یا گروه هایی که رژیم اشغالگر قدس عضویت دارد، عضویت داشته باشد و باید در گروه کشورهای همسو که منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین می کند، عضویت یابد.

    تبصره 7- تعاملات با بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا باید با رعایت اصول شریعت و اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ویژه اصل 77 انجام شود.

    تبصره 8- دولت مکلف است ترتیباتی اتخاذ کند که ضمانت اجرای ماده 31 اساسنامه بانک توسعه زیرساخت آسیا همواره وجود داشته باشد و مسائل سیاسی بین المللی در مسیر تحقق حقوق جمهوری اسلامی ایران هیچگونه خلل یا مانعی ایجاد نکند.

    این لایحه با 151 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

    برچسب ها