عصر خودرو

شرکت مشاوره وود مک‌کنزی پیش‌بینی کرد;

عقد اولین قرارداد نفتی جدید ایران ظرف ۵ ماه آینده

عصر بازار- شرکت مشاوره وود مک‌کنزی اعلام کرد: ایران در نظر دارد در ماه‌های آینده قراردادهای نفت و گاز بزرگی را با شرکت‌های خارجی به امضا برساند و اولین قرارداد از این نوع -از زمان برداشته‌شدن تحریم‌ها- در ماه ژانویه ۲۰۱۷ (دی و بهمن ۱۳۹۵) بسته خواهد شد.

عقد اولین قرارداد نفتی جدید ایران ظرف ۵ ماه آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، همایون فلکشاهی، تحلیلگر شرکت مشاوره وود مک‌کنزی اعلام کرد: اولین نفت تحت این توافقات در سال 2020 جریان خواهد یافت. ایران در سه سال گذشته روی مفاد قراردادهای نفتی ایران (IPC)  کار کرده و تا انتهای سال 2016 آن را نهایی خواهد کرد.

    IPC به شرکت‌های نفتی خارجی اجازه خواهد داد تا پس از سال‌ها تحریم به ایران بازگردند. بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، تهران نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی 100 میلیارد دلاری در صنعت است. فلکشاهی افزود: این کشور انتظار دارد تا سال 2025، از طریق امضای پروژه‌های خارجی 500 هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه خود بیفزاید.

    تحلیلگر شرکت وود مک‌کنزی اعلام کرد: «میزان افزایش تولید بستگی به شرایط قراردادهای جدید دارد. احتمال زیادی وجود دارد که سطح تولید هنوز در همین حد باقی بماند، اما من فکر نمی‌کنم که شرکت‌های زیادی به ایران بیایند.»

    در ماه گذشته ایران روزانه 3.55 میلیون بشکه نفت خام تولید کرده که تقریبا 25 درصد بیشتر از تولید ماه ژانویه 2016 این کشور بوده است. بر اساس اعلام فلکشاهی این کشور تولید روزانه 4.8 میلیون بشکه‌ای را تا سال 2021 هدف گرفته است.

    این سطح در بهترین سناریو اتفاق خواهد افتاد و رخ دادن آن بستگی به این دارد که شرایط قراردادهای جدید تا چه حد جذاب باشند.

    برچسب ها