عصر خودرو

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران مطرح کرد:

امکان عرضه خشکبار ایرانی در بورس کالا

عصر بازار- رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران گفت: صنف خشکبار و آجیل درصدد عرضه برخی محصولات بر تابلوی بورس کالاست تا از مزیت های این بورس بهره ببرد.

امکان عرضه خشکبار ایرانی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مصطفی احمدی با بیان اینکه عرضه خشکبار در بورس کالا نیازمند هماهنگی تعداد کثیری از تولیدکنندگان است، گفت: در حال حاضر محصولات خشکبار در سطح کشور از نوع خرده فروشی است بنابراین این امر در بازار منجر به عدم ورود این محصولات به بورس کالا شده است.

    رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران با اشاره به تفاوت های موجود در عرضه محصولات مختلف نسبت به خشکبار در بورس کالا اظهار داشت: امروز مشاهده می کنیم که محصولات در تالارهای بورس کالا با تناژ بالا و براساس استانداردهای مشخص عرضه می شوند اما در صنف خشکبار هر کارخانه تولید حدود 500 کیلویی دارد و در ابتدا می بایست این 500کیلوها باهم تجمیع شود و عرضه کننده ها برای عرضه مستمر آماده شوند که امیدواریم این امر محقق شود.

    احمدی به مزایای عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بورس کالا بستری شفاف و رقابتی است و عرضه مستمر کالاها همچون خشکبار در این بازار علاوه بر کشف قیمت واقعی و عادلانه، کوتاه کردن دست واسطه ها و رسیدن سود واقعی به تولیدکنندگان، امکان برندسازی و استانداردسازی در این صنف نیز مهیا می شود.

    وی درباره وضعیت صادرات آجیل به دیگر کشورها گفت: در کل می توان گفت صادرات آجیل در وضعیت مساعدی قرار ندارد، بعد از برجام هیچ گونه برنامه جامعی در زمینه صادرات آجیل به اروپا را نداشتیم اما در حال حاضر براساس بررسی های انجام شده تا حدودی وضعیت صادرات بهبود یافته است.

    وی با بیان اینکه صاردات آجیل و خشکبار به کشورهایی مانند چین، هند، ژاپن طبق روال گذشته ادامه دارد، گفت: باتوجه به شروع فصل و ورود محصولات نو به بازار، قیمت ها متعادل می شود و بهبودی روند برجام بر عملکرد تولیدکنندگان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

    احمدی با اشاره به نابرابری های موجود در واردات آجیل به کشور گفت: یکی از مشکلات پیش رو در راستای واردات محصولات آجیل، فراهم بودن اخذ مجوز برای برخی از اقلام است که در تولید داخلی آن با مشکلی مواجه نیستیم و نیازی به واردات آن نداریم. این در حالی است که برخی از محصولات که در تولید آن مشکل داریم، برای اخذ مجوز با موانعی روبرو هستیم.

    رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران دلیل موانع و محدودیت های موجود در واردات آجیل به کشور را اینگونه بیان کرد: براساس برخی از مصوبه های اعلام شده توسط هیآت دولت، واردات محصولات کشاورزی بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی ممنوع است و به دلیل قرار گرفتن محصولات آجیل در زمره محصولات کشاورزی تاکنون قادر به اخذ مجوز واردات برخی از محصولات آجیل نشده ایم.

    وی درباره تاثیر تک نرخی شدن ارز بر صادرات و واردات آجیل و خشکبار گفت: تک نرخی شدن ارز باعث تاثیر مثبت بر برخی از کالاها می شود اما کالاهایی که با ارز مبادله ای جابه جا می شوند وارد کردن محصولات به نفع واردکنندگان نیست در صورتی که تک نرخی شدن ارز در صادرات نتیجه مثبتی را با خود به همراه دارد.

    برچسب ها