عصر خودرو

لزوم ساماندهى موسسات مالی فعال در بازار غیر متشکل پولی

عصر بازار- یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت :‌فعالیت موسسه های غیر مجاز در بازار غیر متشکل پولی به بازار سرمایه و اقتصادکشور آسیب می رساند.

لزوم ساماندهى موسسات مالی فعال در بازار غیر متشکل پولی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی  با اشاره به بررسی بازار  غیر متشکل پولی و تاثیر آن بر اقتصاد ایران اظهار کرد :‌به سازمان هایی که دربازارهای پولی، با سرمایه های داخلی فعالیت می کنند موسسه مالی گفته می شود که برخی در بازار پولی ، بعضی در بازار سرمایه و گروهی در هر دو فعالیت دارند ؛این سازمان ها به طور مستقیم و غیر مستقیم بر بازار اوراق بهادار ،‌سهام ،‌وام و تسهیلات بانکی تاثیر می گذارند .

    وی ادامه داد :‌ این سازمان ها به منظور ساماندهی و ارتقای راندمان، بر اساس بدهی ها و رتبه های مالی شان رتبه بندی می شوند و اقدامات لازم برای مشارکت آنها در بازارهای پولی و سرمایه انجام می شود .

    نادری در خصوص قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی گفت :‌‌ این قانون برای سرمایه گذاری در بنگاه ها ، ‌شرکت ها و واحدهای تولیدی کوچک ، متوسط و بزرگ با نظارت مستقیم دولتی و تفکیک بازارهای سرمایه و پولی متشکل و غیر متشکل وبر اساس میزان رشد ارزش های افزوده تولیدات و سرمایه های بنگاه ها تعیین می شود .

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به انجام سیاست های موازی سازمان ها در بازار متشکل و غیر متشکل پولی، افزود :‌ هر اندازه که میزان راندمان و ارتقای محصولات در بازار متشکل پولی پایین تر باشد ، سرمایه بیشتری به بازار غیرمتشکل هدایت می شود.

    وی با اشاره به دلایل حضور بازارهای غیرمتشکل پولی تصریح کرد :‌‌یکی از عواملی که باعث افزایش  میزان تقاضای این  بازار شده، کاهش اعتماد مخاطبان به بازار های متشکل پولی است و متقاضیان برای دریافت تسهیلات بانکی در بازار های غیر متشکل پولی بیشتر به سمت این سیستم سرمایه گرایش دارند .

    نادری تصریح کرد :‌‌ افزایش هزینه های معیشتی و اقتصادی در بخش های مختلف مانند صنعت ،‌کشاورزی ،‌ تولیدی ،‌تجاری ،‌واحدهای تولیدی صنعتی و ضعف های اقتصادی بازار متشکل پولی،  گرایش ها در بازار غیر متشکل را افزایش می دهد چراکه سیاست گذاری های این حوزه به گونه ای است که  میزان تسهیلات بیشتری ارائه می دهد . 

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر بومی سازی قانون غیر متشکل پولی افزود :‌ در اینصورت بازار غیرمتشکل پولی با توجه به نیاز های هر منطقه  تشکیل و تسهیلات خود را ارائه می دهد و واحد های تولیدی نیز بر اساس طرح آمایش و موقعیت جفرافیایی و نیاز های اقتصادی و معیشتی آن منطقه با بر آورد ها و سنجش سود بر اساس ارزش افزوده ، درخواست های خود را اعلام می کنند .

    وی در پایان گفت :‌  متاسفانه با توجه به موقعیت های مناسب بازار غیر متشکل پولی هرروز با  سیل انبوهی از بنگاه های غیر مجاز مواجه می شویم که ضروری است تا با تعیین قوانین وبرخورد جدی با موسسات غیر مجاز، این بازار ساماندهی شود. در این راستابحث ساماندهی موسسات مالی در مجلس در حال بررسی و پیگیری است .

    توازن بازارهای غیر متشکل  و متشکل پولی شاه کلید اقتصاد کشور

    محمد حسین میر محمدی کارشناس اقتصادی گفت: بازارهای غیر متشکل و متشکل پولی در یک زنجیره به هم پیوسته شاه کلید اقتصاد را تشکیل می دهند و از این رو می توانند به طور متوازن در ارتقای اقتصاد کشور تاثیر گذار باشند.

    وی با اشاره به دلایل حضور بازارهای غیر متشکل پولی در اقتصاد افزود: بخش هایی از اقتصاد از قبیل بازار سرمایه و شرکت های بورسی نیازمند آن هستند که در این خصوص اقداماتی انجام دهند تا ضمن کمک رسانی به افزایش تولید، درآمد ناخالص داخلی را نیز افزایش دهند.

    میر محمدی ادامه داد: مجموعه عملکرد این بازارها، نظام اقتصادی کشور را شکل می دهد و به عبارتی آنچه که در اقتصاد کشور تعریف می شود توزان میان بازارها است که گاهی اوقات این تعاملات کم و زیاد می شود.

    بی رمقی بازار غیر متشکل پولی در رونق اقتصاد

    همچنین محمد علی مددی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: رشد و توسعه پایدار اقتصادی از راهکارهای علمی و آزمایش شده نشات می گیرد.

    وی افزود: برای دستیبابی به رشد اقتصادی باید روش های مختلف از قبیل حمایت مستقیم از تولیدکنندگان،اصلاح سیستم مالیاتی و بانکی و سرمایه گذاری در چارچوب های مشخص بهره گرفت.

    این کارشناس اقتصادی گفت: بازارهای غیر متشکل پولی آن چنان که باید و شاید در رشد و توسعه اقتصاد تاثیر گذار نیستند.

    مددی با اشاره به دلایل حضور بازارهای غیر متشکل پولی بیان کرد: این بازار محلی برای جذب سرمایه گذاری است که این امر راهکار جلوگیری از رکود و بیکاری محسوب می شود  لذا دولت در نظر دارد  به هر نحو ممکن زمینه جذب سرمایه گذاری را فراهم نماید.

    برچسب ها