عصر خودرو

اونس، سکه را بالا برد;

قیمت دلار در نقطه مهم

عصر بازار- دومین رشد پیاپی شاخص ارزی در دومین روز شهریور، بهای دلار را به نقطه‌ای مهم رساند. روز سه‌شنبه، دلار با ۶ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۵۴۵ تومان رسید. قیمت نهایی روز سه‌شنبه از آن جهت مهم است که دلار در ۲۸ روز گذشته نتوانسته بود از آن عبور کند، اتفاقی که روز گذشته نیز تکرار شد.

قیمت دلار در نقطه مهم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، از تاریخ 5 مردادماه، هر گاه قیمت به میانه محدوده 3 هزار و 540 تومان رسید، با افزایش فروش‌های ارزی در مسیر کاهشی قرار گرفت تا اکنون سوال اکثر معامله‌گران بازار این باشد: آیا دلار در سومین روز شهریورماه، به روند افزایش خود ادامه خواهد داد و از نقطه یاد شده عبور خواهد کرد؟ کمتر کسی در بازار، پاسخ روشنی برای این سوال داشت؛ ولی تقریبا تعداد زیادی از فعالان بر سر این نکته هم نظر بودند که عبور دلار از آن نقطه منجر به رشد بیشتر و بهبود انتظارات فنی معامله‌گران خواهد شد.

    در چهارمین روز هفته، در بازار موازی دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 3 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 116 هزار تومان رسید. رشد قیمت سکه بیش از هر عاملی، ناشی از افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه تا محدوده‌ هزار و 340 دلار بالا رفته بود.

     

    رشد دلار در غیاب سکه‌بازان

    روز دوشنبه، سکه‌بازان برای حمایت از بازار خود وارد بازار ارز شدند و سعی کردند با خرید دلار از افت سکه جلوگیری کنند. علت ورود سکه‌بازان خنثی کردن اثر افت بهای اونس بر قیمت فلز گرانبهای داخلی بود. در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه، اتفاق دیگری افتاد و بهای طلای جهانی در مسیر افزایشی قرار گرفت، عاملی که موجب شد، معامله‌گران سکه به‌طور نسبی از بازار ارز خارج شوند. با وجود خروج سکه‌بازان از بازار، بهای دلار در بازار داخلی افزایش یافت. سه دیدگاه درباره افزایش قیمت در بازار وجود داشت؛ برخی از فعالان، افزایش قیمت را ناشی از رشد نرخ حواله درهم دانستند. به گفته این دسته، در چهارمین روز هفته، نرخ حواله درهم از محدوده 970 تومان عبور کرد و تا قیمت 972 تومان بالا رفت. نرخ حواله درهم و دلار به‌طور سنتی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند و افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.

    عده دیگری از فعالان، رشد قیمت دلار را ناشی از افزایش تقاضای ابتدای ماه دانستند. حتی عده‌ای، برای افزایش قیمت از اصطلاح سندرم ابتدای ماه استفاده کردند. به گفته فعالان بازار، دلار در چند ماه گذشته در ابتدای ماه با افزایش تقاضا مواجه شد و همین موضوع موجب شد که قیمت در ابتدای ماه در مسیر افزایشی قرار بگیرد. با این حال، دسته سومی در بازار حضور داشتند که دیدگاه دیگری داشتند که بیشتر مورد قبول کارشناسان بازار بود. به باور دسته سوم، هر چقدر به سمت آذرماه حرکت کنیم، تقاضای تجاری در بازار افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع قیمت را تحریک خواهد کرد. به گفته این دسته، عموما اکثر ثبت سفارشات کالا تا پایان آذرماه انجام می‌شود و همین موضوع عامل اصلی افزایش تقاضا خواهد بود. حتی عده‌ای انتظار دارند، تقاضای تجاری در سال جاری نسبت به سال گذشته کمی بیشتر باشد. خروج برخی کدهای کالایی از دریافت ارز مبادله‌ای و بهبود روابط تجاری دو عاملی هستند که موجب شده‌اند، این دسته از معامله‌گران انتظار افزایش بیشتر تقاضا را داشته باشند. البته این نکته را باید مد نظر داشت که عرضه ارز نیز در سال جاری به میزان قابل قبولی تقویت شده است. نشانه آن را کم شدن نوسانات بازار می‌توان جست‌وجو کرد.

    برچسب ها