عصر خودرو

بازار آسیا برای فروش گاز بهتر از اروپا است;

برنامه ایران برای فروش گاز به ژاپن

عصر بازار- خبرگزاری کایدو ژاپن با توجه به اظهارات معاون بین‌الملل وزیر نفت نوشت از آنجایی که آسیا نسبت به اروپا بازار بهتری برای صادرات گاز است، ایران محموله‌های گازش را به آسیا سرازیر می‌کند.

برنامه ایران برای فروش گاز به ژاپن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، ایران حجم عظیمی از گاز را برای فروش به آسیا سرازیر می‌کند چراکه آسیا به نسبت به اروپا بازار بهتری برای صادرات گاز است.

    امیرحسین زمانیان، معاون بین‌الملل وزیر نفت به آژانس خبری کایدو ژاپن گفت: «قیمت گاز در شرق آسیا جذاب‌تر از اروپاست.»

    وی افزود ایران امید دارد که در نهایت گاز بیشتری به کشورهای شرق آسیا نظیر ژاپن صادر کند.

    زمانی نیا با ترسیم چشم‌انداز شکل‌گیری همکاری ایران و ژاپن برای تأمین ال‌ان‌جی برای کشورهای آسیایی، ادامه داد: «ژاپن پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به شریک بزرگ ایران در توسعه صنعت گازش را داراست.»

    به نوشته این گزارش، روابط تجاری 2 کشور تاریخ پرتحولی دارد. در سال 2010، شرکت دولتی اینپکس ژاپن از توافق برای توسعه میدان گازی آزادگان تحت فشار آمریکا کناره گرفت.

    ایران پیش از تحریم‌ها 10 درصد واردات نفت ژاپن را تامین می‌کرد که پس از تحریم‌ها به 5 درصد کاهش یافت. توکیو قصد دارد تا میزان خرید نفت از ایران را به سطح گذشته افزایش دهد.

    کایدو به نقل از یک منبع آگاه در صنعت نفت و گاز ژاپن نوشت: «با توجه به اینکه ذخایر نفت و گاز طبیعی ایران، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر جهان است، در صورتی که ژاپن تلاش کند تا منابع تامین نفت و گازش را متنوع سازد، این احتمال وجود دارد که ایران مشارکت کند.»

    زمانیان گفت شرکت‌های ژاپنی تمایل دارند تا دوباره وارد بخش انرژی ایران به ویژه در بخش گاز این کشور شوند. وی افزود به نظر می‌رسد سیاست کنونی ژاپن کمتر بر نفت خام تمرکز دارد.

    به گفته این مقام ایرانی، گاز طبیعی طی 20 تا 30 سال آینده به سوخت اصلی تبدیل خواهد شد وطی 2 تا 3 سال آینده، ایران به تامین کننده عمده گاز برای همسایگانش تبدیل شود.

    یوچی یاماموتو، مشاور غرب آسیا در سازمان تجارت خارجی ژاپن در توکیو می‌گوید اکنون برای شرکت‌های ژاپنی محصولات پتروشیمی جذاب تر از گاز طبیعی هستند.

    وی ادامه داد: «برای انتقال گاز از طریق دریا، لازم است تا گاز را به ال‌ان‌جی تبدیل کرد و تانکرهای ویژه‌ای مورد استفاده قرار داد که نیازمند سرمایه‌گذاری به نسبت زیاد است.»

    برچسب ها