عصر خودرو

رئیس صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد:

بازداشت فردی یونانی در معامله ۲۸ میلیون دلاری شرکت ملی نفت

عصر بازار- اسلامیان گفت: وام‌های قرض الحسنه نسبت به ۳ سال پیش ۵ برابر شده و در نظر داریم امسال با همکاری بانک صادرات سقف آن را افزایش دهیم البته این وام‌ها در گذشته و تا پارسال حدود ۲ میلیون تومان بود.

بازداشت فردی یونانی در معامله ۲۸ میلیون دلاری شرکت ملی نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا ،‌ محمود اسلامیان در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در محل این صندوق برگزار شد، با بیان اینکه صندوق بازنشتسگی در دو حوزه عمده اقتصادی و بیمه‌ای و بازنشستگی فعالیت دارد ، گفت: طی دو سال گذشته ساماندهی مناسبی در حوزه اقتصادی صورت گرفت و 6 هلدینگ تخصصی در زمینه حمل و نقل و گردشگری ، بیمه بانک  بورس ، صنعت و معدن ، انرژی ، کشاورزی و دارویی و مواد غذایی و نیز ساختمان و عمران تشکیل شد.

    اسلامیان با اشاره به ثروت صندوق بازنشستگی گفت: ثروت این صندوق حدود 20 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و مقرر شده با تشکیل ستادی در صندوق کنترل‌ها و انضباط بیشتری در هلدینگ‌های تخصصی به وجود آید.

    وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های زیادی در هلدینگ‌ها آغاز شده و به زودی شاهد سوددهی بیشتر آنها خواهیم بود.

    رئیس صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: در سال 92 سود کل شرکت‌ها بالغ بر 800 میلیارد تومان بود که در سال 93 به هزار و 200 میلیارد تومان با 35 درصد افزایش سود همراه شد و در سال 94 این عدد به هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافت و امیدواریم در سال 95 شاهد رشد بیش از 35 درصدی در این حوزه باشیم.

    اسلامیان افزود: در گذشته منابعی از شرکت خارج شده بود که از سوی دادستانی تهران مجددا بازگشت که آخرین مورد آن مربوط به فردی یونانی است که در جریان معامله‌ای 28 میلیون دلار از منابع شرکت ملی نفت را در اختیار داشت که تحویل نداده بود اما سه هفته پیش از سوی دادستانی تهران این فرد بازداشت شد. این در حالی است که طی سه سال گذشته از پرداخت این مبلغ خودداری کرده بود و باید به بیت المال بازگردد.

    یک میلیون و 290 هزار بازنشسته در کشور

    وی خاطرنشان کرد: حدود یک میلیون و 290 هزار بازنشسته در کشور داریم که با افراد تحت تکفل به دو میلیون نفر می‌رسندکه 50 درصد از آنها از آموزش و پرورش هستند و مابقی از سایر دستگاه‌ها.

    اسلامیان گفت: موضوع تورم مهمترین مشکل بازنشستگان و حقوق بگیران است در حالی که در سال 86 میزان تورم 18.4 درصد بود افزایش حقوق تنها 10 درصد بود، و در سال 91 که تورم به 30.5 درصد افزایش یافت افزایش حقوق تنها 15 درصد اعلام شد اما خوشبختانه از سال 93 میزان تورم کاهش یافته است.

    وی افزود: هر چند طی سال‌های گذشته قدرت خرید بازنشستگان تا 67 درصد کم شده اما این روند در سه سال گذشته کنترل شده است.

    تبعیض بین بازنشستگان برطرف شد

    وی گفت: شش صد میلیون تومان برای برطرف کردن تبعیض بین حقوق معلمی که 20 سال پیش بازنشسته شده بود با فردی که امروز بازنشسته شده به صندوق واریز شد و حقوق های بین 750 هزار تومان تا یک میلیون و 500 بر اساس مصوبه مجلس از 12 تا 20 درصد افزایش یافت و این شکاف تعدیل شد.

    بیمه عمر به 5 میلیون تومان رسید

    اسلامیان گفت: بیمه عمر از 3 میلیون تومان به 5 میلیون تومان رشد کرد و حدود هزار میلیارد تومان از سوی صندوق بازنشستگی امسال برای بیمه تکمیلی پرداخت خواهد شد. در صورتی که بیماران بازنشسته به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند بین 6 تا 10 درصد حق بیمه خواهند داشت و در مورد بیماری‌های خاص بین 15 تا 30 میلیون تومان پرداخت خواهد شد و هزینه بستری‌های عمومی 7 و نیم میلیون تومان در بیمارستان‌های خصوصی در نظر گرفته شده است

    اسلامیان با بیان اینکه پرداخت های مستقیم 28 استان از ماه گذشته شروع شده و به محض وصول پول به صورت اتوماتیک به حساب بازنشستگان واریز می‌شود. سه استان دیگر تا پایان شهریورماه عملیاتی خواهد شد.

    وی در مورد سفرهای بازنشستگان گفت: تعداد سفرها از 2 به 3 سفر افزایش یافته که میزان کمک به بازنشستگان از 250 هزار تومان به 350 هزار تومان رسیده که در سفر عتبات به هر نفر 600 هزار تومان تعلق می‌گیرد و در زمینه تهیه عینک ، عصا و سمعک نیز کمک هزینه‌ها رشد داشته است.

    وام‌های قرض الحسنه 5 برابر شد

    وی گفت: وام‌های قرض الحسنه نسبت به 3 سال پیش 5 برابر شده و در نظر داریم امسال با همکاری بانک صادرات سقف آن را افزایش دهیم البته این وام‌ها در گذشته و تا پارسال حدود 2 میلیون تومان بود.

    سن بازنشستگی در یک پروسه زمانی به تدریج افزایش خواهد یافت

    وی گفت: در سه دهه گذشته 28 تصمیم بزرگ در مجلس و دولت گرفته شد که هزینه‌های آن برای صندوق لحاظ نشده بود هر چند سن بازنشستگی در کشور ما پایین است (51 سال و نیم) اما به تدریج در یک پروسه زمانی این میزان به 60 سال افزایش خواهد یافت که البته زمان‌بر خواهد بود.

    اسلامیان افزود: سن بازنشستگی خانم‌ها در دنیا 60 سال و برای آقایان 65 سال است اما در کشور ما با توجه به اینکه هزینه های اکثر صندوق‌ها را دولت می‌پردازد و هزینه صندوق بازنشستگی تا 70 درصد از سوی دولت پرداخت می‌شود نمی‌توان هم اکنون اقدامی برای تغییرات اساسی داشت.

    تاسیس بانک امیرکبیر منتفی شد

    وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص تاسیس بانک از سوی صندوق و وضعیت صندوق بازنشستگی در بورس گفت: هر چند مجوز تاسیس بانک امیرکبیر سه سال پیش اخذ شد اما پیگیری‌ها به نتیجه نرسید و گفته شد نیازی به بانک جدید در کشور نداریم و بیش از اندازه بانک تاسیس شده است.

    وی همچنین در مورد وضعیت صندوق در بورس خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری و سودآوری شرکت‌ها 2 ماموریت تعریف شده برای صندوق است و خوشبختانه با تاسیس هلدینگ‌ مالی بحث سبدگردانی شرکت‌های بورسی متمرکز شده و ارزش سهام این شرکت‌ها رصد می‌شود که کاهش نیابد و هم اکنون هزار و 500 میلیارد تومان از پرداخت‌های بازنشستگان از محل سود این صندوق است که حدود 12 درصد برآورد می‌شود.

    وی گفت: هم اکنون کم‌بازده‌ترین بخش حوزه صنعت و بخش غذایی سود و بیشترین سوددهی مربوط به بخش انرژی است و از 10 شرکت کم بازده موفق شدیم 7 شرکت را مهار کرده و شیب آن را کنترل کنیم.

    اسلامیان در مورد بحران صندوق های بازنشستگی در کشور با پیر شدن جمعیت گفت: این موضوع نیاز به واکاوی علمی دارد و اینکه دامنه این مشکل چقدر باشد هنوز مشخص نیست اما طی 30 تا 40 سال گذشته اقداماتی صورت گرفته که این بحران را امروز برای صندوق‌ها به وجود آورده است و ما معتقدیم در کنار بحران آب و محیط زیست بخش صندوق‌های بازنشستگی نیز قرار گیرد.

    برچسب ها