عصر خودرو

ضرورت تسریع توسعه طرح های اولویت دار

عصر بازار- توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نیز از اهمیت ویژه ای برای کشور برخوردار است که متاسفانه در دوران تحریم، صنعت نفت موفق به بهره برداری از این میدان نشد اما هم اکنون با بسیج امکانات ملی و حفر چاه های متعدد و ایجاد فرآورش شناور دریایی به زودی بهره برداری از این میدان آغاز خواهد شد.

ضرورت تسریع توسعه طرح های اولویت دار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، منابع نفت و گاز کشور به عنوان نیروی محرکه و پیشران اقتصاد نقش بی بدیلی را در توسعه و رفاه کشور ایفا می کند و وزارت نفت به عنوان متولی و سکاندار صنعت نفت با تصدی بر این منابع همواره سعی کرده تا با سیاستگذاری دقیق، ضمن اطمینان از حفظ و حراست از این ثروت ملی برای نسل های آینده با تولید صیانتی، نقش زاینده آن را نیز در اقتصاد کشور تضمین کند.

    خوشبختانه طی سه سال گذشته و با آغاز به کار دولت یازدهم، وزارت نفت با اولویت بخشیدن به طرح های توسعه ای میدان های مشترک، تمامی امکانات و منابع مالی، انسانی و فنی خود را معطوف به سرعت بخشی به توسعه این میدان ها کرده است.

    میدان گازی پارس جنوبی 7 درصد از منابع گاز جهان و تقریبا 50 درصد از منابع گاز کشور را در خود جای داده است. کشور قطر که در این میدان گازی با ایران سهیم است، تقریبا 10 سال زودتر بهره برداری از این میدان را با کمک شرکت های نفتی بین المللی آغاز کرده است. از این رو به منظور جبران این عقب ماندگی، وزارت نفت می بایست تلاش مضاعفی را در جهت بهره برداری از این میدان مشترک به عمل آورد.

    از میان طرح های توسعه پارس جنوبی، فازهای1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، قبل از اعمال تحریم ها راه اندازی شده اند و هم اکنون نیز 50 درصد از گاز کشور به میزان تقریبی 250 میلیون متر مکعب در روز از محل این فازها تأمین می شود. از سال 1384 لغایت 1392 به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه، طرح توسعه این میدان گازی با رکود و کندی فزاینده ای مواجه شد اما با بسیج تمام امکانات برای توسعه فازهای باقی مانده، ظرف سه سال گذشته فازهای 12، 15و 16 و 17 راه اندازی شد. با راه اندازی این فازها افزود بر 140 میلیون متر مکعب گاز در روز به ظرفیت تولید کشور افزوده شده است.

    در حال حاضر تلاش فزاینده ای جهت بهره برداری از فازهای باقی مانده در جریان است و در نظر است تا با بهره برداری از فازهای باقی مانده تولید گاز کشور به 1.5 میلیارد متر مکعب در روز برسد و برنامه ریزی برای صادرات گاز به میزان 250 میلیون مترمکعب در روز به کشورهای همسایه و حتی اروپا عملی شود.

    توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نیز از اهمیت ویژه ای برای کشور برخوردار است که متاسفانه در دوران تحریم، صنعت نفت موفق به بهره برداری از این میدان نشد اما هم اکنون با بسیج امکانات ملی و حفر چاه های متعدد و ایجاد فرآورش شناور دریایی به زودی بهره برداری از این میدان آغاز خواهد شد.

    عملیات حفاری در بخش جنوبی میدان نیز از سوی پیمانکاران داخلی در حال انجام است اما به سبب لزوم سرعت بخشیدن به عملیات بهره برداری با هدف تولید 300 هزار بشکه در فاز اول و نزدیک به 600 هزار بشکه در فاز دوم استفاده از پیمانکاران و سرمایه شرکت های معتبر خارجی اجتناب ناپذیر است که امید است با تصویب فرم جدید قراردادهای نفتی بتوان از وجود این شرکت ها در توسعه این میدان در جهت سرعت بخشیدن به بهره برداری از آن بهره مند شد.

    حوزه رسوبی پر پتانسیل غرب کارون نیز یکی از مهم ترین ظرفیت های هیدروکربوری کشور خصوصا نفت است که تسریع در توسعه و تولید از آن ها ( در بعضی میادین مشترک است) در جهت حفظ و افزایش توان تولید کشور بسیار مهم و اثر گذار است. وجود بخشی از قسمت های زیربنایی ایجاد شده در این بخش، ضرورت تسریع در اتمام این پروژه را دو چندان می کند.

    میادین نفتی و گازی دیگری نیز در سراسر کشور چه در بخش خشکی و چه در بخش دریایی وجود دارد که کشور عزیزمان با سایر کشورها به طور مشترک بهره برداری می کند. تعلل در بهره برداری بهینه از این منابع سبب ایجاد فرصت برای همسایگان و خسران جبران ناپذیر برای اقتصاد ملی و محروم کردن نسل های آینده از این ثروت خداداد خواهد شد.

    برچسب ها