عصر خودرو

افزایش سود سهام شرکت‌های معدنی بزرگ جهان

عصر بازار- ۲۷ درصد افزایش قیمت طلا و ۴۶درصد افزایش قیمت نقره از ابتدای امسال میلادی تا کنون حاکی از رونق در کسب‌وکار معدن‌کاران فعال در حوزه این دو فلز گرانبها است. در همین زمینه شرکت‌های گوناگون از افزایش سود سهام‌های خود و کاهش بدهی‌ها خبر می‌دهند.

افزایش سود سهام شرکت‌های معدنی بزرگ جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، به نقل از فایننشال‌تایمز، سود سهام در شرکت‌های معدن‌کاری که در زمینه استخراج طلا و نقره فعالیت می‌کنند، رو به رشد است، به دنبال این رشد برخی از این شرکت‌ها نیز با افزایش قیمت این دو فلز گرانبها پرداخت سودهای سهام خود را از سر گرفته‌اند و در یک نگاه کلی می‌توان برآورد کرد که اطمینان سرمایه‌گذاری در زمینه طلا و نقره با ریسک کمتری روبه‌رو است.

    سودآورترین‌های 2016 میلادی
    روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز در گزارشی که در سایت خود منتشر کرده است، طلا و نقره را پرسودترین فلزات در سال 2016 میلادی معرفی کرد و توضیح داد که از ابتدای امسال میلادی تاکنون قیمت این دو فلز رو به افزایش بوده که در نتیجه به رشد ارزش سهام شرکت‌های استخراج‌کننده طلا و نقره کمک کرده و باعث شده از دغدغه‌های مالی معدن‌کاران طلا و نقره کاسته شود. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون طلا 27درصد افزایش قیمت داشته و نقره 46درصد. همچنین در سال جاری شرکت‌های نقره‌ای برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی تلاش زیادی کردند تا بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند و به سرمایه‌گذاران خود پاداش‌های قابل‌قبول اعطا کنند. در روزهای اخیر تعداد زیادی از معدنکاران طلا از جمله معدنکاران شرکت‌های نیومونت و رَندگُلدریسورسز جسورانه از افزایش سود سهام‌های خود به دلیل رشد ترازنامه‌ها خبر دادند. شرکت سنتامین، شرکت انگلیسی معدنکار طلا در مصر نیز هفته گذشته افزایش سود سهام خود را بیش از 2 برابر اعلام کرد. در همین امتداد «نیوکرست ماینینگ» بزرگترین شرکت معدنی طلای استرالیایی نیز از پرداخت نخستین سود سهام خود در طول بیش از 3 سال گذشته خبر داد. سیندیپ بیس‌واز، مدیر ارشد این شرکت در این باره به فایننشال‌تایمز گفت: نیوکرست بدهی خالص خود را به یک چهارم در طول سال مالی گذشته رسانده و به اهداف مالی خود دست یافته است. بهبود حاصل شده در شرایط اقتصادی معدنکاران طلا همزمان با سودآوری نیوکرست، به اعضای هیات مدیره این شرکت اطمینان فوق‌العاده‌ای در زمینه پرداخت‌های مالی داده است.


    فلزات گرانبها؛ مقصد مناسب سرمایه‌ها
    جاناتان‌گای، تحلیلگر موسسه نومیس لندن نیز در این‌باره گفت: در ماه‌های گذشته در نتیجه بهبود اوضاع اقتصادی فلزات گرانبها حجم جریان آزاد نقدینگی در این بخش به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. قیمت طلا بالا رفته و هزینه‌ها پایین آمده‌اند و در نتیجه برای شرکت‌ها ظرفیت بسیار بیشتری ایجاد شده که بتوانند سود سهام خود را افزایش دهند. در سال 2011میلادی قیمت طلا با عدد 1900 دلار به اوج خود رسید و در سال 2013 میلادی به شدت سقوط کرد به دنبال این سقوط بسیاری از معدنکاران سود سهام خود را بسیار کاهش دادند و در بعضی موارد معدنکارانی که سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در پروژه‌ها کرده بودند، از پرداخت سود سهام سرمایه‌گذاران امتناع می‌کردند. شرکت رَندگلد که ارزش سهامش در سال جاری 2برابر شد، اعلام کرده که هم‌اکنون ترازنامه مالی‌اش خالی از بدهی است اما تا پایان سال نیاز به فرصت دارد تا به این ترازنامه پول کافی اضافه کند و به دنبال آن بتواند سود سهام خود را افزایش دهد. شرکت نیومونت نیز توانسته نسبت بدهی خالص خود را به درآمد خالص برساند. شرکت معدنی آنگلوگولدآشانتی در افریقای جنوبی که سومین شرکت بزرگ طلای جهان است، احتمال دارد که در آینده نزدیک از طرح‌های خود برای ازسرگیری یک سهام بگوید که سود آن را برای آخرین در سال 2013میلادی پرداخت کرد. شرکت معدنی هوکس‌چایلد، شرکت انگلیسی استخراج‌کننده طلا نیز در نظر دارد پرداخت سود سهام‌های خود را پس از 3 سال دوباره از سر بگیرد. شرکت خدمات مالی و بانکداری امریکایی گلدمن‌ساکس نیز در یادداشتی به پژوهشگران گفت: باور ما این است که با این مجموعه از ترازنامه‌های قوی که از سوی شرکت‌های معدنی تولیدکننده طلا و نقره منتشر می‌شود، سرمایه‌ها به این سو منعطف شود.


    فلزات صنعتی در افت و خیز
    بنا بر گزارش فایننشال‌تایمز روزهای خوش فلزات گرانبها در حالی دارد سپری می‌شود که شرکت‌های معدنی فعال در زمینه فلزات صنعتی شرایطی متفاوت دارند و با افت و خیزهای اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. هم‌اکنون در شرایطی که بزرگترین معدن‌کاران طلا و نقره مانند شرکت‌های بی‌اچ‌پی‌بیلیتون، واله و ریوتینتو به خوبی از تعهدات مالی خود برمی‌آیند، شرکت‌هایی مانند گلنکور و انگلوامریکن با امتناع از انجام پرداخت‌های خود به دنبال ذخیره نقدینگی هستند. در این نمودار که از سوی موسسه اطلاعات علمی تامسون‌رویترز منتشر شده، رشد قیمت طلا از سپتامبر سال 2015 تا اوت سال 2016 نمایش داده شده و نشان می‌دهد که قیمت طلا در طول یک سال گذشته از حدود 4500 به حدود 8500 دلار افزایش پیدا کرده است.

    برچسب ها