عصر خودرو

گزارش یک موسسه معتبر ایرانی از آخرین تحولات بازار فراورده‌های نفتی جهان;

پیش‌بینی کاهش پالایش روزانه نفت کشورهای OECD

عصر بازار- موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی گزارش داده است: پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش ۳۰۰ هزار بشکه پالایش روزانه نفت کشورهای OECD و افزایش ۶۰۰ هزاربشکه‌ای کشورهای غیرOECD در فصل دوم سال ۲۰۱۶ است.

پیش‌بینی کاهش پالایش روزانه نفت کشورهای OECD
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در گزارشی به بررسی تحولات بازار فراورده‌های نفتی فصل نخست سال 2016 پرداخته و با مرور نوسان‌های این بازار طی این مدت، پیش‌بینی‌هایی را در این مورد مطرح کرده است.

    در این گزارش آمده است: رشد سالانه پالایش نفت خام که در سه فصل ابتدایی سال 2015 بالای دو میلیون بشکه در روز بود در فصل چهارم به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت؛ مهم‌ترین دلیل این کاهش رشد، حجم عظیم ذخیره‌سازی محصولات نفتی و کاهش رشد تقاضای جهانی فرآورده‌ها به دلیل زمستان معتدل در نیمکره شمالی بود.
    پالایش نفت خام از 80.1 میلیون بشکه در روز در فصل سوم سال 2015، به 79.2 میلیون بشکه در فصل چهارم رسید و در فصل اول سال 2016 با اندکی کاهش 79.1 میلیون بشکه در روز بود. مهم‌ترین دلیل کاهش پالایش نفت، کاهش فعالیت برخی از پالایشگران کشورهای OECD است.

    در ادامه این گزارش اشاره شده است: با این حال این میزان پالایش، 0.9 میلیون بشکه در روز از فصل اول سال گذشته بیشتر است. انتظار می‌رود تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده در فصل دوم سال 2016 کاهش یابد و میزان پالایش در سطح جهان به 79.4 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش 300 هزار بشکه پالایش روزانه نفت کشورهای OECD و افزایش 600 هزاربشکه‌ای کشورهای غیرOECD در فصل دوم سال 2016 است.

    طبق این گزارش، اگرچه قیمت بنزین، سوخت دیزل و نفت کوره در چهار بازار اصلی جهان در سال 2015 روند کاهشی داشته است، اما در فصل اول سال 2016 روند قیمت این حامل‌ها تغییر جهت داد. با وجود این روند افزایشی، میانگین قیمت بنزین در فصل اول سال 2016 با 10 واحد کاهش نسبت به فصل قبل به 49 دلار در هر بشکه رسید. هم چنین قیمت دیزل نیز 13 دلار کاهش داشت و در حدود 41 دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت کوره نیز همچون سایر فرآورده‌های نفتی در این فصل افت کرد و با 9 دلار کاهش 21 دلار معامله شد.

    بر این اساس، در منطقه خاورمیانه نیز، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، تصمیم گرفتند بعد از سال‌ها اعطای یارانه‌های سنگین، یارانه‌های خود را در حوزه حمل و نقل کاهش داده و کسری بودجه خود را در سال 2016 حداقل کنند. عربستان علاوه بر سوخت‌های حمل و نقل، قیمت گاز و سوخت خوراک صنایع را نیز افزایش داد. آنگولا مانند عربستان و الجزیره یارانه‌های خود را در ابتدای سال 2016 کاهش داد و قیمت بنزین و سوخت دیزل را به ترتیب 39 و 80 درصد بالاتر برد. در ماه ژانویه بحرین و عمان نیز یارانه‌های بخش حمل و نقل را کاهش داده . قیمت این سوخت‌ها در بحرین 50 درصد افزایش یافت اما عمان برنامه‌ریزی کرده است به صورت ماهانه قیمت سوخت را افزایش دهد. قطر نیز به منظور کاهش مخارج دولت در اواسط ماه ژانویه قیمت بنزین را 30 درصد افزایش داد اما قیمت سوخت دیزل را تغییر نداد. ونزوئلا با افزایش 60 برابری قیمت بنزین در صدر افزایش قیمت سوخت جهان قرار گرفت. قیمت سوخت دیزل به دلیل آن که سوخت اصلی حمل و نقل عمومی و کشاورزی این کشور است، تغییری نیافت.

    برچسب ها