عصر خودرو

رشد ۱۸ واحدی آیفکس در مرداد امسال

عصر بازار- معاملات بازارهای فرابورس ایران در پنجمین ماه امسال شاهد رشد ۱۸ واحدی شاخص کل(آیفکس) و ۱۲ هزار و ۸۸۹ میلیارد ریالی ارزش بازار بود.

رشد ۱۸ واحدی آیفکس در مرداد امسال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، شاخص فرابورس ایران(آیفکس) در آخرین روز معاملاتی تیرماه  امسال در حالی بر روی عدد 788 واحد ایستاده بود که در آخرین روز معاملاتی مردادماه به ارتفاع 805 واحد رسید که حکایت از رشد 2.2 درصدی دارد.
    همچنین بررسی معاملات صورت گرفته در فرابورس ایران نشان می‌دهد ارزش معاملات با رشد 51 درصدی از رقم 18 هزار و 728 میلیارد ریال در تیرماه به رقم 28 هزار و 259 میلیارد ریال در مردادماه رسیده و حجم و تعداد دفعات معاملات نیز با افزایش 138 و 110 درصدی در این مدت روبه‌رو شده است.
    به این ترتیب در 21 روز معاملاتی، فرابورس در مردادماه به طور متوسط روزانه 465 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 346 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفته است.
    از سوی دیگر بررسی روند معاملات در بازارهای پنج‌گانه فرابورس حاکی از آن است بازارهای اول، دوم و بازار ابزارهای نوین مالی رشد همزمان حجم و ارزش معاملات را نسبت به تیرماه تجربه کردند به طوری که در بازار اول یک هزار و 228 میلیون ورقه سهام به ارزش 2 هزار و 408 میلیارد ریال معامله شد که افزایش 327 و 204 درصدی حجم و ارزش دادوستدها را نشان می‌داد.
    در بازار دوم نیز شاهد خرید و فروش 2 هزار و 213 میلیون ورقه سهام به ارزش 7 هزار و 631 میلیارد ریال بودیم که این ارقام نیز از رشد 100 و 202 درصدی حجم و ارزش دادوستدهای این بازار نسبت به تیرماه حکایت می‌کند.
    معامله‌گران همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی به ترتیب رشد 34 و 29 درصدی حجم و ارزش خرید و فروش اوراق را در مقایسه با تیرماه ثبت کردند.
    این گزارش می افزاید: در ماهی که گذشت همسو با رشد معاملات در بازارهای فرابورس ایران، افزایش حجم و ارزش دادوستد ابزارهای معاملاتی در بازار ابزارهای نوین مالی رقم خورد و به این ترتیب اوراق بدهی، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن با عملکردی روبه ‌رشد، بیش از پیش مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفتند و با رشدی در بازه 25 تا 136 درصدی ارزش معاملات و یک تا 35 درصدی حجم معاملات روبه‌رو شدند.
    همچنین در این مدت معاملات صنایع فرابورسی در بازار سهام(اول، دوم و پایه) در حالی به پایان رسید که گروه پالایشی‌ها بیشترین ارزش معاملات به میزان 21 درصد از ارزش کل دادوستدها را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات این گروه مردادماه به رقم یک هزار و 877 میلیارد ریال رسید و پس از آن گروه‌های «فلزات اساسی» با سهم 17 درصدی و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» با سهم 10 درصدی از ارزش کل معاملات در جایگاه دوم و سوم صنایع فرابورسی ایستادند.
    افزون بر این در آخرین روز معاملاتی مردادماه به ترتیب گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشترین ارزش بازار را به ترتیب به میزان 20، 13 و 12.8 درصد از ارزش کل بازار در اختیار گرفتند.
    گفتنی است؛ فرابورس ایران در حالی قدم به سومین ماه از فصل تابستان گذاشته که در مردادماه انجام دو عرضه اولیه مربوط به شرکت‌های آتیه داده‌پرداز و دامداری تلیسه نمونه در بازار دوم، قطعیت یک معامله در بازار دارایی فکری، قطعیت معامله عمده 69 درصد از سهام کنترلی شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان و اتمام پذیره‌نویسی اوراق مرابحه شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ به‌عنوان مهمترین رخدادهای این رکن بازار سرمایه به شمار می‌روند.

    برچسب ها