عصر خودرو

منات آذربایجان نیمی از ارزش خود را از دست داد

عصر بازار- بلومبرگ نوشت: منات، پول رسمی آذربایجان، طی سال گذشته نیمی و تنها در روز جمعه ۲.۵ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد این مسئله نشان دهنده شکست دولت این کشور در بهبود شرایط اقتصادی است.

منات آذربایجان نیمی از ارزش خود را از دست داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، جمهوری آذربایجان در لبه یک بحران ارزی دیگر قرار گرفت.

    منات آذربایجان طی سال گذشته دو بار کاهش شدید ارزش را در برابر دلار آمریکا تجربه کرد.

    ارزش این ارز منطقه ای همچنین در روز جمعه بیشترین کاهش ارزش را در میان ارزهای جهان در برابر دلار داشت.

    همین نوسانات ارزشی منات باعث شده است که خانوارهای آذری برای حفظ ارزش دارایی های خود به خرید دلار روی بیآورند و در نتیجه بانک های این کشور خالی از دلار شده اند.

    بزرگ ترین ارائه دهندگان دلار در باکو نیز در روزهای جمعه و شنبه عرضه این ارز را به طور کامل متوقف کردند و یا ارائه آن را به 100 تا 500 دلار برای هر نفر محدود کردند.

    بنا به گفته یکی از فعالان بازار ارز باکو، حتی واحد ارائه دهنده ای که به هر نفر تنها 100 دلار سهمیه ارائه داده بود نیز تأمین دلار برای ادامه عرضه آن با مشکل مواجه است.

    بنا به گفته روفات عباسوف، از مقامات نظارت بر بازار مالی آذربایجان، فروش ارز کاری است که خود بانک های نسبت به آن تصمیم‌گیری می کنند و دولت آذربایجان نمی تواند در این مسئله دخالت کند.

    کاهش ارزش منات آذربایجان نشان دهنده شکست دولت این کشور در بهبود شرایط اقتصادی  و بازگرداندن اطمینان به مردم نسبت به شرایط پیش روی اقتصادی است.

    بنا به اعلام موسسه S&P گلوبال، نرخ ذخیره سازی دلار در آذربایجان به 80 درصد افزایش یافته است.

    منات آذربایجان طی سال گذشته میلادی نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و از ابتدای سال جاری میلادی پس از ارز تاجیکستان به عنوان دومین ارز با بدترین عملکرد در میان کشورهای عضو شوروی سابق محسوب می شود.

    ارزش منات در برابر دلار از ابتدای سال جاری 7 درصد کاهش یافته که تنها در روز جمعه کاهش ارزش 2.5 درصدی منات در برابر دلار را شاهد بودیم.

    ارزش منات در روز جمعه به 1.6825 در برابر دلار رسید.

    برچسب ها