عصر خودرو

نگاه تخصصی یک کارشناس به رعایت چند اصل در ساخت واحدهای فولادی باهدف تحقق اقتصاد مقاومتی

عصر بازار- یک متخصص صنعت فولاد کشور با برشمردن چند اصل پیش از ساخت واحدهای فولادی جدید، گفت: راه اندازی یک واحد فولادسازی با بهره گیری از فناوری روز جلو واردات آهن آلات و چدن را می گیرد و می تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد.

نگاه تخصصی یک کارشناس به رعایت چند اصل در ساخت واحدهای فولادی باهدف تحقق اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدنبی رضایی افزود: ایجاد فرصت شغلی، تولید ثروت ملی و جلوگیری از مواردی مانند خام فروشی، خروج ارز و واردات فولاد از اهدافی است که باید در ساخت واحدهای فولادی جدید مورد توجه قرار بگیرد.
    رضایی گفت: امروز تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بر پایه اتکا به صنایع داخلی با مشخصه صادرات محور بودن ظهور و بروز پیدا می کند و سیاست حمایتی دولت نیز باید بر این اصل تمرکز کند.
    آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد سال 1392 میزان واردات آهن آلات به کشور هفت میلیون تا 9 میلیون تن بود اما اینک بر پایه برخی آمارهای غیررسمی تولید به یک میلیون و 500 هزار تا سه میلیون تن کاهش یافته است.
    رضایی اضافه کرد: راه اندازی مجتمع فولاد دامغان که بر پایه سیاست اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی شکل گرفته است و این هفته از سوی یک مقام بلندپایه به بهره برداری رسمی می رسد، یک گام در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی است.
    وی یادآور شد: نبود ظرفیت جذب مواد اولیه معادن در گذشته زمینه صادرات خام آنها را فراهم می کرد اما امروز واحدهای فولاد سازی مواد خام معادن را در اختیار می گیرند و در رونق بخشیدن به اشتغال کشور نیز سهم دارند.
    پارسال میزان تولید شمش فولاد خام به رقم 16 میلیون و 700 هزار تن رسید و انتظار می رود تا پایان امسال نزدیک 19 میلیون تن فولاد خام تولید شود.
    وی اعلام کرد: برنامه کارخانه فولادسازی دامغان تبدیل مواد خام به آهن برای مصارف داخل و خارج از کشور است.
    مجتمع فولاد دامغان با ظرفیت 300 هزار تنی در دو مرحله طراحی شده است و تولید خود را با فناوری SLRN انجام می دهد.
    مدیرعامل مجتمع فولاد کویر دامغان سی ام مردادماه اعلام کرد بهره گیری از روش یاد شده موجب می شود سنگ آهن به طور مستقیم در کوره های احیا شارژ شود و به سرمایه گذاری در بخش گندله سازی نیاز نباشد.
    وی افزود: استفاده از هر روشی به غیر از روش کنونی مورد استفاده در این مجتمع، هزینه سرمایه گذاری را سه تا چهار برابر افزایش می دهد و این امر باعث می شود سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش رغبتی نداشته باشند.
    این متخصص صنعت فولاد گفت: در این مجتمع صنعتی پنج هزار و 900 میلیارد ریال (590 میلیارد تومان) سرمایه گذاری شده است تا امکان تولید شمش فراهم شود و سپس واحد نورد نیز به آن افزوده می شود.
    به گفته وی، تاکنون از سوی بخش خصوصی 10هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در این واحد فولادی صورت گرفته است و مرحله نخست این پروژه در هفته دولت افتتاح می شود.
    وی پیش بینی کرد: انتظار می رود تا دو سال آینده نزدیک سه هزار فرصت شغلی در این واحد صنعتی فراهم شود.
    براساس برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در افق 1404 ظرفیت تولید فولاد به 55 میلیون تن می رسد که برای این منظور ظرفیت کنسانتره سنگ آهن باید به 72 میلیون تن، گندله به 85 میلیون تن، آهن اسفنجی نیز به 54 میلیون تن برسد.
    پارسال ایران برای نخستین بار به رکورد صادرات چهار میلیون و یکصد هزار تن فولاد خام دست یافت و انتظار می رود امسال این رقم با وجود رکود فعالیت طرح های عمرانی به بیش از 6 میلیون تن برسد.
    ایران چهاردهمین فولادساز جهان است و انتظار می رود با دستیابی به تولید 19 میلیون تن در سال 1395، جایگاه ایران بین تولیدکنندگان شاخص دنیا بهبود یابد.
    قرار است این هفته با حضور مقام های کشور مجتمع فولاد کویر دامغان به شکل رسمی گشایش یابد.

    برچسب ها