عصر خودرو

نفت آیفکس را منفی کرد;

فشار پالایشی‌ها بر فرابورس

عصر بازار- آیفکس اولین روز معاملاتی شهریور ماه را منفی آغاز کرد. بر این اساس روز گذشته شاخص کل فرابورس ایران با افت ۷/ ۲ واحدی (معادل ۳۴/ ۰ درصد) همراه شد تا آیفکس در عدد ۶/ ۸۰۲ واحدی قرار گیرد. به این ترتیب زیان این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۳۷/ ۰ درصد رسید.

فشار پالایشی‌ها بر فرابورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، از نکات قابل توجه روز گذشته فرابورس ریزش اغلب نمادهای پالایشی بود به‌طوری که بیشترین تاثیر در ریزش آیفکس را نیز همین نمادها بر عهده داشتند. به نظر می‌رسد با توجه به رشد اخیر نمادهای پالایشی، اصلاح قیمتی و زمانی در این نمادها طبیعی باشد. همچنین روز گذشته شاهد کاهش مجدد قیمت نفت برنت به زیر 50 دلار بودیم. این در حالی بود که در روزهای اخیر به واسطه رشد بهای جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی شاهد رشد بسیاری از نمادهای پالایشی و نفتی بودیم. حال ریزش مجدد بهای طلای سیاه موجب شده تا نگرانی بار دیگر جای خوش‌بینی‌های روزهای اخیر را بگیرد.

    افت شدید قیمت جهانی نفت و اثر مستقیم آن در اقتصاد کشور موجب شده تا ناخودآگاه قیمت فرآورده‌های پتروپالایشی نیز با کاهش مواجه شود. به همین دلیل و با توجه به نقش عظیم قیمت نفت در اقتصاد کشور، سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی وابسته مستقیم و غیر مستقیم به این محصول به همراه دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای سبد شرکت‌های نفتی و گازی، با چالش‌های تازه‌ای مواجه و همگام با رشد یا افت قیمت نفت بالا و پایین می‌شوند.

    در عین حال دیروز سازمان خصوصی‌سازی در اطلاعیه‌ای خبر از واگذاری 80 درصد سهام پتروشیمی دماوند در فرابورس در 14 شهریور ماه داد. موضوعی که بهانه‌ای برای رشد دیروز سهام پتروشیمی دماوند شد تا این شرکت با تاثیر 2 واحدی خود مانع از ریزش بیشتر شاخص فرابورس شود.

    بر این اساس در معاملات روز دوشنبه بیش از 562 میلیون ورقه بهادار در 33هزار و 263 نوبت معاملاتی به ارزش 239 میلیارد تومان دست به دست شد. عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس را سهامی ذوب آهن اصفهان از آن خود کرد و پس از آن به ترتیب نماد تولید نیروی برق دماوند و مدیریت انرژی امید تابان هور در صدر جدول پر‌بیننده‌ها قرار گرفتند.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم و تعداد معاملات این بازار نسبت به میانگین یک ماهه این دو متغیر به ترتیب حدود 19/ 93 و 58/ 31 درصد رشد کرده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی ارزش معاملات نیز با رشد حدود 86/ 60 درصدی مواجه بوده است. همچنین در مجموع معاملات این روز 35 نماد مثبت ظاهر شدند و در مقابل 43 نماد معاملات روز دوشنبه فرابورس را در محدوده منفی به پایان رساندند و 2 نماد نیز بدون تغییر ماندند.

    همان‌طور که گفته شد معاملات روز گذشته فرابورس در حالی به پایان رسید که نمادهای فولاد هرمزگان جنوب، پالایش نفت تهران، پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان در مجموع با تاثیر بیش از 5 واحدی بیشترین نقش در کاهش آیفکس را بر عهده داشتند. در مقابل تولید نیروی برق دماوند مانع از افت بیشتر شاخص فرابورس شد.

    همچنین بیشترین حجم معاملات فرابورس در روز دوشنبه با معامله حدود 42 سهم در اختیار نماد شرکت ریل پرداز سیر قرار گرفت و بعد از آن آتیه داده پرداز با بیشترین حجم معاملات همراه شدند. همچنین این نماد بیشترین ارزش معاملات دیروز فرابورس را از آن خود کرد. این در حالی است که دو نماد دامداری تلیسه نمونه و آتیه داده پرداز بیشترین افزایش قیمت روز دوشنبه فرابورس را نیز به خود اختصاص دادند. به نظر می‌رسد در بازار این روزها این دو نماد تازه وارد با صف خرید پرحجم، عرضه‌های محدود و رشد قیمتی همچنان یکه تازی می‌کنند تا عرضه اولیه‌های کوچک همچنان مورد توجه فعالان بازار باشد. (دو نماد «تلیسه» و «اپرداز» از روز عرضه تاکنون به ترتیب با بازدهی 34 و 98 درصدی همراه بودند). در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان بیشترین حجم معاملات را ثبت کرد و صندوق آرمان آتی کوثر و گنجینه آینده روشن به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.از سوی دیگر در جریان معاملات دیروز بلوک 20 درصدی سهام شرکت مواد ویژه لیا به ارزش 48 میلیارد و 630 میلیون ریال در این بازار واگذار شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت بیمه آرمان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و نماد معاملاتی اوراق مشارکت شهرداری کرج (کرج971) پس از پرداخت سود علی الحساب سه ماهه اوراق بازگشایی و آماده انجام معامله شدند.

     

    افت دسته‌جمعی اوراق تسهیلات مسکن

    نگاهی به معاملات بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز نشان از کاهش قیمت این اوراق در تمامی نمادهای این گروه به جز نماد تسه 9406 داشت. به اعتقاد کارشناسان نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان و کاهش تقاضای مسکن یکی از عوامل نزولی شدن قیمت اوراق تسهیلات مسکن است. بر این اساس روز گذشته «تسه»ها در بازه 94 تا 101 هزار تومان دست به دست شدند و بیشترین کاهش قیمت نیز در نماد تسه 9505 به میزان 3/ 4 درصد رخ داد. این در حالی است که دیروز شاهد ‌گشایش نماد اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مرداد 1395 در همین نماد بودیم. به این ترتیب ترکیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق 3/ 23 درصد شد.علاوه بر این روز گذشته شاهد معامله 775 هزار و 175ورقه اسناد خزانه اسلامی در 107 نوبت معاملاتی به ارزش 734میلیارد و 950 میلیون ریال بودیم تا در پایان این اوراق در محدوده قیمتی 902 تا 988 هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. عمده نمادهای اسناد خزانه اسلامی در این روز روندی مثبت را در پیش گرفتند و به جز «اخزا4» دیگر نمادهای این گروه با افزایش قیمت همراه شدند.

     

    برچسب ها