عصر خودرو

دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار:

شرایط عرضه تخم مرغ در بورس فراهم نیست

عصر بازار: دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار با تأکید بر اینکه نظام پخش تخم‌مرغ باید مدرن شود، گفت: برای عرضه تخم مرغ در بورس باید برندسازی شود و اساس آن شناسنامه‌دار شدن و بسته‌بندی تخم‌مرغ است.

شرایط عرضه تخم مرغ در بورس فراهم نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سید فرزاد طلاکش دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور در مورد جلسه هم‌اندیشی تولید‌کنندگان محصولات طیور با مدیرعامل بورس کالای ایران برای عرصه این محصولات در بورس، گفت: قرار است این جلسات ادامه یابد تا زیرساخت‌ لازم برای عرضه محصولات طیور در بورس شناسایی شده و برای عملیاتی شدن این مسئله روی آن کار شود.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط و ساز و کار لازم برای عرضه تخم مرغ در بورس کالا وجود ندارد، افزود: تخم مرغ یک کالای فاسدشدنی است و باید از نظام سنتی خرید و فروش خارج شود.

    طلاکش با تأکید بر اینکه نظام پخش تخم مرغ باید مدرن شود، تصریح کرد: برای تحقق این امر باید برندسازی شود و اساس آن هم شناسنامه‌دار شدن و بسته‌بندی تخم مرغ است.

    وی با بیان اینکه باید ارزش قیمتی تخم مرغ مشخص شود، گفت: پس از طی این مراحل، تخم مرغ قابلیت عرضه در بورس کالا را می‌یابد.

    دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار تصریح کرد: مصوبه عرضه محصولات طیور در بورس کالا موجود است، اما عملیاتی شدن آن نیاز به زیرساخت دارد که در این مورد نشستی بین تولید‌کنندگان و مسئولان بورس و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد تا زوایای مختلف این امر بررسی شود.

    وی بیان داشت: در صورت فراهم شدن شرایط برای عرضه تخم‌‌مرغ در بورس کالا، بورس هم باید ساز و کار لازم از جمله انبارهای مورد نیاز برای نگهداری تخم مرغ را فراهم کند.

    طلاکش تصریح کرد: عمده مرغدارهای کوچک ارتباط تنگاتنگ و بسیار پیچیده مالی با بنکداران به عنوان خریدار محصولشان دارند و به همین دلیل برای تأمین مالی و فروش کالا بسیار به بنکداران وابسته هستند.

    وی افزود: با عرضه تخم مرغ در بورس کالا، قیمت این محصول واقعی‌تر می‌شود.

    دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران با بیان اینکه در حال حاضر تغییر قیمت‌های آشکار یک شبه با اتحاد غیر‌کارشناسی بنکداران به صورت ناگهانی در این محصول به وجود می‌آید، گفت: به عنوان مثال 29 اسفند 93 هر کیلو‌گرم تخم‌مرغ با قیمت 3400 تومان درب مرغداری به فروش می‌رسید که در روز دوم فروردین 94 قیمت خرید این محصول به 2500 تومان کاهش یافت و این اتفاقات ناشی از تصمیم بنکداران بوده است.

    طلاکش با بیان اینکه به طور کاملا جدی پیگیر درج قیمت بر روی تخم‌مرغ هستیم، گفت: اگر سازمان حمایت به این کار قانع شود، حاشیه سود تخم مرغ از درب مرغداری تا مصرف کننده را راحت‌تر می‌توان مدیریت کرد.

    وی قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ را 4100 تومان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری با قیمت 2400 تومان خریداری می‌شود.

    دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند اگر تولید تخم مرغ سود ندارد، پس چرا ادامه می‌دهد، توضیح داد : دوره تولید مرغ‌تخم‌گذار طولانی و حدود 2 سال است، بنابراین تولید‌کننده از زمان جوجه‌ریزی تا پایان دوره مجبور است 2 سال را طی کند.

    وی افزود: اگر هم تولید‌کننده قصد ادامه فعالیت تولیدی را نداشته باشد، مرغ با قیمت هر کیلو 2 هزار تومان از وی خریداری می‌شود، بنابراین گسیل مرغ ها به کشتارگاه هم برای او صرفه اقتصادی ندارد و چاره‌ای جز ادامه مسیر تولید ندارد.

    برچسب ها