عصر خودرو

پیش بینی موسسه CRU از وضعیت کارخانه های چین؛

توسعه ظرفیت ذوب مس تا ۴سال آینده

عصر بازار- ظرفیت کارخانه های ذوب مس چین با وجود فشردگی بازار کنسانتره در حال افزایش است.

توسعه ظرفیت ذوب مس تا ۴سال آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، CRU Group در گزارش مبسوطی از وضعیت کارخانه های ذوب مس چین نوشت: اگرچه قیمت فلز سرخ از سال 2011 تاکنون بیش از 50 درصد افت داشته، اما کارخانه های ذوب مس چین به لطف هزینه های بالای تصفیه و فرآوری(TC/RCS) طی دوره یاد شده از روند توسعه ظرفیت خود نکاسته اند.

    این موسسه تحقیقاتی در ادامه این گزارش خاطر نشان کرد: با وجود ظرفیت مازاد ذوب و بازار فشرده کنسانتره، انتظار داریم صنعت ذوب مس چین طی چهار سال آینده به رشد خود ادامه بدهد.

    در ادامه، مشروح گزارش CRU Group در مورد روند رو به رشد ظرفیت کارخانه های ذوب مس چین را می خوانید. این گزارش در 30 جولای 2016 با هدف تحلیل جزئیات ظرفیت ذوب مس چین طی سال های 2017 تا 2020 منتشر شد.

    CRU Group معتقد است، قابلیت افزایش نرخ رشد به دلیل توسعه پروژه های جدید ذوب و تغییرات در وضعیت پروژه ها حتی بالاتر از سناریو پیشنهادی این موسسه وجود دارد. البته چندین دلیل برای این وضعیت وجود دارد:

    1- شرایط برای رشد نرخ خودکفایی کاتد مس در چین فراهم است؛ به این معنا که حمایت دولت به شکل وام های ارزان، توافقنامه های زیست محیطی و دسترسی به زمین به راحتی در اختیار کارخانه های ذوب مس قرار دارد. با این وجود، اگر چین طی چندین سال به بزرگ ترین تولیدکننده کاتد جهان تبدیل شود، همچنان نیازمند واردات 30 تا 40 درصد کل کاتد مصرفی خود در هر سال خواهد بود.

    نمودار 1: رشد حجم ظرفیت ذوب مس چین

    خطوط آبی: هزینه سالانه پردازش و فرآوری/ ستون نارنجی: افزایش حجم ظرفیت ذوب مس چین

    2- اقتصاد چین در حال کند شدن است و تولیدکنندگان در صنایع سنتی اعم از سیمان، فولاد، آلومینیوم و زغال سنگ در حال مبارزه برای بقا هستند، در حالی که تولیدکنندگان مس چین به دلیل TC/RCS بالا، سودآور باقی مانده اند.

    بر اساس جدیدترین داده های انجمن صنایع فلزات غیرآهنی چین(CNIA) سود به دست آمده توسط ذوب کنندگان مس چین در فصل نخست 2016 به 2 یوان رسید که رشد 41.35 درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال ثبت کرد. میزان بالای واردات کنسانتره در فصل نخست 2016 منجر به افزایش سود پردازش و تصفیه شده است.

    3- افزایش قیمت مس انگیزه بیشتری برای کارخانه های ذوب مس چین ایجاد می کند. موسسه CRU پیش بینی کرده که قیمت مس در سال 2017 به کف دوره می رسد و احیای قیمت ها از سال 2018 به بعد آغاز می شود. هرچند پیش بینی می شود، هزینه تصفیه و فرآوری TC/RCS در این دوره کاهش پیدا کند، اما برخی کارخانه های ذوب چین سناریو افزایش قیمت مس و افزایش TC/RCS- هنگامی که خرید کنسانتره مس به طور کامل پوشش خطر داده نشود- را مطرح کرده اند.

    4- موسسه CRU اعلام کرد: طی شش ماه گذشته چندین پروژه جدید را به بانک اطلاعات این موسسه همراه با ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن بلیستر اضافه کرده ایم.

    پروژه ها شامل توسعه 500 هزار تنی Chifeng Jinfeng، توسعه400 هزار تنی Chifeng Jinjian، توسعه 100 هزار تنی Zhongqi Copper و ... است

    موسسه CRU در ادامه گزارش خود اعلام کرد: نمی توانیم افزایش دیگر پروژه های ذوب را غیرمحتمل بشماریم، به ویژه با در نظر گرفتن عواملی نظیر حمایت دولت از خودکفایی، سودآوری هزینه فرآوری و تصفیه و افزایش قیمت مس بعد از سال 2017.

    بیش از 70 درصد از افزایش ظرفیت ذوب جهانی مس طی چهار سال آینده در چین اتفاق می افتد، بنابراین توسعه پروژه های ذوب مس این کشور عامل مهمی برای تعادل بازار جهانی کنسانتره محسوب می شود و توجه شرکت کنندگان در بازار را به خود جلب می کند.

    اینکه چگونه و چطور هر کدام از این پروژه ها راه اندازی می شود، اهمیت وافری برای بخش های مختلف دارد. از نظر ما(CRU)، قابلیت آغاز بیشتر پروژه های برنامه ریزی شده فراتر از پیش بینی ها خواهد بود

    برچسب ها