عصر خودرو

پیشنهاد نفتی ایران به افغانستان؛

آماده ساخت پالایشگاه مشترک نفت هستیم

عصر بازار- معاون وزیر نفت با بیان اینکه ایران آماده ساخت پالایشگاه نفت در افغانستان است، ساخت لوله صادرات سوخت به این کشور را فعلا منتفی اعلام کرد و گفت: توان تامین ۳۰ ساله سوخت افغانستان را داریم.

آماده ساخت پالایشگاه مشترک نفت هستیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عباس کاظمی با اشاره به شمارش معکوس بهره‌برداری از یک انبار جدید فرآورده‌های نفتی در استان خراسان جنوبی، گفت: انبار جدید نفتی بیرجند از ظرفیت ذخیره سازی 100 هزار بشکه انواع فرآورده های نفتی برخوردار بوده که تا دو ماه آینده در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه هم اکنون ایران توان تامین 30 ساله فرآورده‌های نفتی مورد نیاز افغانستان را دارد، تصریح کرد: بر این اساس افغانستان باید در مورد تأمین فرآورده‌های نفتی و مطالعه ایجاد خط لوله انتقال به این کشور وارد مذاکره شود.

    معاون وزیر نفت با اعلام آمادگی تأمین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز این کشور همسایه، اظهار داشت: در شرایط فعلی با توجه به سطح مبادلات نفتی بین دو کشور، ساخت خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی به افغانستان توجیه اقتصادی ندارد.

    این مقام مسئول با یادآوری اینکه امسال به ظرفیت پایدار صادرات 400 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی در روز رسیده‌ایم و این در شرایط حاضر رکورد قابل ملاحظه ای به شمار می‌رود، تاکید کرد: در هر خط انتقال فرآورده نفتی باید بین 30 تا 40 میلیون لیتر سوخت جابه جا شود.

    این مقام مسئول افزود: در صورتی‌که صادرات نفت به افغانستان افزایش بیشتری پیدا کند و احداث خط لوله جدید توجیه اقتصادی داشته باشد، امکان توسعه خطوط لوله نفتی وجود دارد.

    کاظمی با اشاره به صف کشتی‌های نفتکش برای صادرات فرآورده های نفتی به ویژه گازوئیل در بنادر و پایانه‌های نفتی جنوب کشور، یادآور شد: افغانستان در صورتی که برای ساخت خط لوله مشترک نفتی تمایل دارد باید وارد مذاکره شود.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، افزود: هم اکنون ایران به این اطمینان رسیده که می‌تواند به افغانستان فرآورده نفتی صادر کند و مطالعه ایجاد خط لوله انتقال به افغانستان هم در صورت انجام مذاکرات بیشتر بین دو کشور امکان‌پذیر است.

    معاون وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: در صورت انجام مذاکرات بیشتر، ایران آمادگی ساخت یک پالایشگاه مشترک نفتی در افغانستان را دارد.

    برچسب ها