عصر خودرو

مذاکره با شرکت‌های بزرگ بندری برای آغاز سرمایه‌گذاری در بنادر کشور

عصر بازار- مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی از مذاکره با ‌شرکت‌های بزرگی که ۷۰ درصد بنادر جهان را در دست دارند خبر داد و‌ با تاکید بر اینکه برای استفاده از پتانسبل ترانزیتی بنادر ایران باید به سمت شرکت‌های بین‌المللی برویم، گفت: سیاست وزارتخانه جوینت شدن شرکت‌های بین‌المللی با داخلی است که منجر به انتقال دانش و فناوری به ایرانی‌ها می‌شود.

مذاکره با شرکت‌های بزرگ بندری برای آغاز سرمایه‌گذاری در بنادر کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مذاکره با شرکت‌های بزرگ بندری برای آغاز سرمایه‌گذاری در بنادر کشور دوشنبه، یکم شهریور 1395 - 01:13 عصر
    مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی از مذاکره با ‌شرکت‌های بزرگی که 70 درصد بنادر جهان را در دست دارند خبر داد و‌ با تاکید بر اینکه برای استفاده از پتانسبل ترانزیتی بنادر ایران باید به سمت شرکت‌های بین‌المللی برویم، گفت: سیاست وزارتخانه جوینت شدن شرکت‌های بین‌المللی با داخلی است که منجر به انتقال دانش و فناوری به ایرانی‌ها می‌شود.
    غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در بنادر کشور، با اعلام انجام سرمایه‌گذاری‌های فراوان در بنادر کشور، گفت: با این حال این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر در حوزه‌های خرد است. مثل بسیاری از انبارهایی که در بنادر کشور توسط بخش خصوصی به صورت (بی یو تی) ساخته شده است و یا کارهای اوپریشن(عملیات بندری) بعضی بنادر که دست بخش خصوصی است.

    وی با توضیح اینکه به دلیل اتصال ایران به خطوط آبی و قرارگرفتن در نقطه جغرافیایی امکان ترانزیت کالا در بهترین شکل ممکن در بنادر کشورمان وجود دارد، گفت: ایران پتانسیل بالایی در حوزه حمل و نقل دریایی و استفاده از بنادر دارد، دوره پسابرجام هم تا حدودی شرایط را تغییر داده است و میزان علاقه‌مندی شرکت‌های کشتیرانی از بنادر ایران را بیشتر و رفت و آمدها را چشمگیر کرده است.

    سلامی با توضیح اینکه سرمایه‌گذاران زیادی علاقه‌مند هستند که در بنادر ایران سرمایه‌گذاری کنند، گفت: با این حال هیچ کدام از مذاکرات ما با طرف خارجی به مرحله اجرا نرسیده و هنوز در مرحله مذاکره هستیم.

    وی با اعلام اینکه پروژه‌های خیلی بزرگی در بنادر ایران وجود دارد که می‌تواند از سوی سرمایه‌گذاران بین‌المللی و با مشارکت ایرانی‌ها احداث شود، گفت: امکان سرمایه‌گذاری در حجم بالا در بنادر کشورمان وجود دارد و مذاکرات زیادی هم صورت گرفته است اما به دلیل اینکه هنوز روی یک سری موضوعات مثل اینکه خود دولت هم شریک تجاری سرمایه‌گذاران بین‌المللی باشد یا خیر؟ به نتیجه واحدی نرسیده‌ایم.

    مشاور آخوندی با بیان اینکه هنوز نسبت به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس ظرفیت بسیار پایینی داریم و هنوز سهم خود را در حوزه دریایی نگرفته‌ایم، گفت: یک بندری مثل بندر جبلعلی دبی به تنهایی ظرفیت کانتینری بیشتری از تمام بنادر ما دارد. این درحالی است که قطر، ابوظبی، عمان و عربستان در حال ساخت بنادر بزرگی هستند و بر همین اساس اعتقاد دارم باید از سهم دریایی خود استفاده کنیم.

    وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بنادر در سه بخش زیر ساخت‌ها، تجهیزات و اوپریشن تقسیم می‌شود، گفت: متاسفانه هنوز فاصله زیادی تا جایگاه واقعی خود برای داشتن بنادری با زیرساخت‌های مناسب داریم. تعداد کشتی‌ها و اسکله‌ها به اندازه کافی نیست و ساخت اسکله سرمایه‌گذاری عظیمی می‌خواهد. بر همین اساس تاکید داریم که باید از سرمایه‌گذاری خصوصی خارجی استفاده کرد منتهی با مشارکت بخش داخلی.

    وی در این باره توضیح داد: جوینت شدن با سرمایه‌گذار خارجی یا همان سرمایه‌گذاری مشترک، سیاستی است که در بنادر دنبال می‌شود. در این صورت هم تکنولوژی به کارشناسان و مهندسین ما انتقال پیدا می‌کند هم پولی را که نداریم از محل سرمایه‌گذاری خارجی به دست آورده‌ایم.

    سلامی با اعلام اینکه تکمیل تجهیزاتی و ساخت فاز 2 بندر شهید رجایی و هم چنین فاز 3 بندر شهید بهشتی از اولویت‌های وزارتخانه است، گفت: این مهم رقم بودجه‌ای چندین هزار میلیاردی را می‌طلبد.

    وی در خصوص تامین بودجه این پروژه‌ها گفت: برای تامین تجهیزات فاز دو بندر شهید رجایی از منابع داخلی قرارداد بسته شده است. با این حال سرنوشت ساخت و بهره‌برداری از فاز سه این بندر که بسیار هم بزرگ است هنوز مشخص نیست. به نظر می‌رسد برای توسعه بنادر کشور و تکمیل طرح‌های نیمه تمام وجود یک شرکت بین‌المللی که سهم بزرگی در بازار دارد و با خود بازار و خیلی از کشتی‌های کانتینری را می‌آورد، خالی است.

    اگر بخواهیم از پتانسبل ترانزیتی بنادر ایران به خوبی استفاده کنیم باید به سمت شرکت‌های بین‌المللی برویم. مثل شرکت پی‌اس‌اس سنگاپور شرکت بی‌اچ هنگ‌کنک و چند شرکت دیگر که هر کدام چندین میلیون TEU جابجا می‌کنند و می‌توانند به ایران برای تحول در بنادر ایران و رسیدن به رساندن ما به جایگاه واقعی کمک کنند. با این حال تصمیم‌گیری در این زمینه‌ها صرفا در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست و باید رویش کار شود.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی ادامه داد: درحال حاضر با اکثر شرکت‌های بزرگ که 60 تا 70درصد بنادر دنیا را در اختیار دارند وارد مذاکره شده‌ایم و معتقد هستیم با حضور این شرکت‌ها رونق به بنادر شمالی و جنوبی کشور می‌آید. آنها هم اعلام آمادگی هم کرده‌اند منتهی در خصوص نوع مشارکت هنوز تصمیم‌گیری نشده است و نتیجه‌گیری نهایی کار ساده‌ای نیست.

    وی با تاکید کرد که نظر وزارتخانه جوینت شدن شرکت‌های بین‌المللی با داخلی است که منجر به انتقال دانش به ایرانی‌ها هم می‌شود.

    برچسب ها