عصر خودرو

گمانه‌زنی‌ها درباره فریز نفتی روند حرکت بازار نفت را معکوس کرد

عصر بازار- گمانه زنی ها درباره توافق احتمالی بر سر فریز نفتی کمک کرده تا قیمت نفت بار دیگر به رقم ۵۰ دلار در هر بشکه برسد. قیمت نفت خام آمریکا در طی کمتر از ۳ هفته از وضعیت کاهشی به وضعیت افزایشی تغییر حالت داد.

گمانه‌زنی‌ها درباره فریز نفتی روند حرکت بازار نفت را معکوس کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، گمانه زنی ها درباره توافق احتمالی بر سر فریز نفتی کمک کرده تا قیمت نفت بار دیگر به رقم 50 دلار در هر بشکه برسد. قیمت نفت خام آمریکا در طی کمتر از 3 هفته از وضعیت کاهشی به وضعیت افزایشی تغییر حالت داد.
    چکیب خلیل، رئیس سابق اوپک گفت، سازمان در مسیر توافق بر سر فریز تولید قرار دارد، زیرا بزرگترین اعضای آن به سقف تولید خود رسیده اند. خالد الفالح، وزیر نفت عربستان نیز گفته، ممکن است مذاکرات به اقدامی به منظور تثبیت بازار منجر شود.
    جان کیلداف، تحلیلگر بازار نفت در موسسه اگین کپیتال گفت: «این افزایش قیمت ناشی از برخی اظهارات به موقع وزیر نفت عربستان است.» وی افزود: «آنها در طی سال گذشته در زمینه متقاعد کردن بازار موفق بوده اند و این جدیدترین نمونه است.»
    سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) قصد دارد ماه آینده در الجزایر نشستی غیررسمی برای بحث در خصوص وضعیت بازار برگزار نماید. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم گفته این کشور آماده گفت وگو بر سر فریز نفتی است.
    گفت گوها درباره اجرای فریز تولید در ماه آوریل به دلیل اصرار عربستان بر لزوم مشاکرت ایران شکست خورد. ایران در آن زمان در حال افزایش صادرات خود بعد از لغو تحریم های غرب بود.
    خلیل گفت، تولید کشورهای ایران، عربستان، عراق و روسیه به حداکثر یا نزدیکی حداکثر خود رسیده است. عربستان به اوپک اعلام کرده که تولید نفتش در ماه جولای به بالاترین رقم خود یعنی 10.67 میلیون بشکه در روز رسیده است.
    کاهش ذخایر نفت خام و بنزین در امریکا در هفته گذشته نیز به تقویت قیمت ها کمک کرده است. بر اساس امارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، عرضه نفت این کشور تا 12 اوت، 2.51 میلیون بشکه کاهش یافته است. حجم ذخایر بنزین آمریکا در این بازه زمانی 2.72 میلیون بشکه کاهش یافته است. با این وجود، حتی پس از این کاهش ها، حجم ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا  نسبت به این موقع از سال، همچنان در بالاترین رقم های چند دهه گذشته قرار دارد.
    میشائیل لینچ، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «در حال حاضر سطح بالایی از ابهام در بازار وجود دارد. بنابراین انتشار اخبار کوپک می تواند تغییر قابل توجهی در بازار ایجاد کند... مسئله این است که ما همچنان مقادیر زیادی مازاد عرضه داریم و قرار نیست به این زودی ها این مازاد عرضه از بین برود.»

    برچسب ها