عصر خودرو

پیشنهاد آفریقای جنوبی برای تاسیس بانک مشترک با ایران ‌

عصر بازار- سفیر آفریقای جنوبی گفت: با توجه به وجود مشکلات زیرساختی بانکی در روابط اقتصادی ایران و آفریقا پیشنهاد می‌کنم یک بانک مشترک بین این دو کشور تأسیس شود.

پیشنهاد آفریقای جنوبی برای تاسیس بانک مشترک با ایران ‌
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ‌ویلیام مکس فلمن وایتد  اظهار کرد: کشور ایران در زمینهٔ کشاورزی، خودروسازی و صنعت ظرفیت‌های بالایی دارد، هم‌چنین ایران پتانسیل‌ها و موقعیت‎‌های مناسبی در جهت ایجاد پروژه‌های مشترک بین ایران و آفریقای جنوبی دارد.

    او افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود، آفریقای جنوبی می‌تواند در ایران سرمایه‌گذاری کند و زمینه سرمایه‌گذاری ایران در آفریقای جنوبی نیز مهیا است، هم‌چنین با توجه به روابط خوب سیاسی بین دو کشور واقعاً قابلیت بالایی برای ایجاد ارتباط وجود دارد.

    سفیر آفریقای جنوبی تصریح کرد: پایه روابط سیاسی بین ایران و آفریقا از زمان امام خمینی (ره) و زمان نلسون ماندلا ایجاد شده است و پیشینه روابط خوب سیاسی کشور به مدت‌ها قبل برمی‌گردد، به همین دلیل من فکر می‌کنم که امکان گسترش روابط تجاری بین دو کشور خیلی زیاد است.

    وی یادآور شد: در ارتباط اقتصادی بین دو کشور همواره در بخش زیرساخت‌های بانکی با مشکل روبه‌رو بودیم که این مشکلات بانکی هنوز وجود دارد، اما برای بهبود روابط اقتصادی مکانیزیم‌هایی ایجادشده است که این مشکلات را در سطح ملی حل می‌کند.

    فلمن وایتد تأکید کرد: وجود این مشکلات به این معنی نیست که شرکت‌های آفریقای جنوبی نمی‌توانند با ایران تجارت کنند، یکی از راه‌حل‌ها این است که یک بانک مشترک بین ایران و آفریقای جنوبی تأسیس شود که به تحریم‌ها کاری نداشته باشد.

    او افزود: قطعاً تحریم‌های خشن بانکی تأثیر بدی روی پیشرفت تجارت دو کشور می‌گذارد و تأثیر این تحریم‌ها غیرقابل‌ انکار است، برای مثال درگذشته 70 درصد صادرات نفت آفریقای جنوبی از طریق ایران بود چون پالایشگاه‌ها به آن شکل ساخته‌ شده بودند ولی در حال حاضر این رقم آن‌چنان نیست.

    این دیپلمات آفریقای جنوبی در ادامه با اشاره به برداشته شدن برخی از تحریم‌ها یادآور شد: نمی‌توانم بگویم بعد از تحریم دروازه‌های جدید همکاری اقتصادی بین دو کشور ایجاد شده است چرا که این زمینه‌ها از قبل بوده و هم‌چنان وجود دارد، ما صرفاً باید ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

    فلمن وایتد تصریح کرد: همان‌طور که رییس‌جمهور آفریقای جنوبی پیش‌تر مطرح کرد، هدف آفریقای جنوبی در ایران این است که میزان تراز صادرات غیرنفتی را به 2 بیلیون رَند در سال برسانند، با توجه به شناخت من از ایران اگر این 2 بیلیون بتواند بدون هیچ مشکل بانکی ردوبدل شود در مقایسه با پتانسیل‌های دو کشور رقم ناچیزی خواهد بود.

    برچسب ها