عصر خودرو

موج جدید گرانی نفت کلید خورد;

جزئیات افزایش قیمت نفت ایران

عصر بازار- احتمال توافق بین اوپک و روسیه برای اجرای طرح «فریز» قیمت تمامی شاخص‌های نفت جهان را گران کرد و همسو با آغاز موج جدید گرانی‌ها در بازار، بهای نفت سبک و سنگین ایران هم افزایش یافت.

جزئیات افزایش قیمت نفت ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، توافق جدید بین کشورهای اوپک و روسیه و احتمال برگزاری یک نشست غیرعلنی بین تولیدکنندگان نفت جهان به میزبانی الجزایر، زمینه جهش چنددلاری قیمت نفت در بازار جهانی را رقم زد.

    بر این اساس در معاملات منتهی به 12 اوت سال 2016 میلادی، قیمت تمامی شاخص‌های معتبر نفت جهان شامل سبد نفتی اوپک، نفت خام شیرین آمریکا، برنت دریای شمال، شاخص عمان، دوبی و نفت خام‌های سبک و سنگین صادراتی ایران بشکه‌ای بیش از دو دلار افزایش یافت.

    از این رو در معاملات منتهی به 12 اوت، سبد نفتی اوپک با 2 دلار و 9 سنت افزایش در محدوده 41 دلار و 19 سنت، نفت وست‌تگزاس (نفت خام شیرین) آمریکا با 2 دلار و 27 سنت افزایش در محدوده بشکه‌ای 43 دلار و 10 سنت و هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 2 دلار و 97 سنت در محدوده 43 دلار و 81 سنت در بازار معامله شد.

    از سوی دیگر قیمت شاخص نفت دوبی هم با ثبت افزایش یک دلار و 94 سنتی در محدوده بشکه‌ای 41 دلار و 61 سنت و همچنین شاخص نفت عمان با ثبت افزایش 1 دلار و 87 سنتی در محدوده 42 دلار و 27 سنت در بازار داد و ستد شد.

    جزئیات افزایش قیمت نفت ایران

    همزمان با جهش قیمت اکثر شاخص‌های معتبر نفت جهان، بهای هر بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران هم افزایشی حدود 2 دلاری را تجربه کرد؛ به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با ثبت افزایش 2 دلار و 11 سنت در محدوده 41 دلار و 52 سنت در بازار داد و ستد شد.

    علاوه بر این قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران با ثبت افزایش 1 دلار و 98 سنت در محدوده 39 دلار و 92 سنت در بازار داد و ستد شد تا در مقایسه با معاملات هفته گذشته، افزایشی چند سنتی را تجربه کند.

    از سوی دیگر از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران حدود 37 دلار و 71 سنت و میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی کشور هم حدود 35 دلار و 45 سنت بوده است.

    احیای طرح فریز، نفت را گران کرد

    یکی از مهمترین دلایل افزایش چند دلاری قیمت نفت در بازار جهانی، احتمال برگزاری جلسه غیررسمی بین اعضای اوپک و برخی از کشورهای تولیدکننده نفت غیراوپک همچون روسیه به میزبانی الجزایر تا پایان ماه سپتامبر سال جاری است.

    پیش‌بینی می‌شود با برگزاری این جلسه و توافق جدید بر سر تقویت عرضه و تقاضا در بازار، بهای نفت به روند صعودی خود ادامه دهد ضمن آنکه روسیه هم در طول چند روز گذشته برای همکاری با اعضای اوپک برای بار چندم اعلام آمادگی کرده است.

    از سوی دیگر بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در سه ماهه سوم سال جاری میلادی روند رو به کاهش ذخیره‌سازی نفت در کشورهای صنعتی جهان به ویژه آمریکا ادامه دارد ضمن آنکه تقاضا در این مدت نسبت به عرضه رشد بیشتری داشته است.

     احتمال ایجاد یک موازانه بین عرضه و تقاضای نفت و همچنین سقوط ذخیره‌سازی نفت خام در آمریکا به پایین‌ترین سطح در طول پنج هفته گذشته تاکنون (کاهش ذخایر نفت آمریکا به حدود 521 میلیون بشکه) از دیگر عوامل جهش طلای سیاه در بازار به شمار می‌رود.

    با این وجود ذخیره‌سازی 10 میلیون بشکه نفت بر روی آب در آمریکای شمالی، عرضه گسترده نفت خاورمیانه به کشورهای اروپایی و تضعیف قیمت نفت اورال روسیه و افزایش تولید نفت کانادا پس از فروکش کردن آتش‌سوزی‌های سریالی از مهمترین دلایل تضعیف قیمت نفت در معاملات منتهی به 12 اوت است.

    برچسب ها