عصر خودرو

با صادرات متوسط روزانه ۲.۱میلیون بشکه؛

شمار خریداران نفت ایران به ۱۰ کشور افزایش یافت

عصر بازار- فهرست خریداران نفت ایران که در دوران تحریم به پنج کشور محدود شده بود با اجرای برجام طولانی تر شده و ماه گذشته میلادی با افزوده شدن برخی کشورهای اروپایی، به ۱۰ کشور افزایش یافته است.

شمار خریداران نفت ایران به ۱۰ کشور افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه خریداران نفت ایران در دوران تحریم به شمار می رفتند که در مجموع مجاز بودند روزانه نزدیک یک میلیون بشکه نفت از کشور ما وارد کنند.
    در دوران تحریم، صادرات نفت به اروپا به طور نسبی متوقف شد و فقط ترکیه که کشوری نیمه آسیایی-نیمه اروپایی است، نزدیک 60 هزار تا 100 هزار بشکه نفت در روز از ایران نفت خام وارد می کرد.
    با پیشرفت مذاکرات هسته ای با 1+5 و اجرای برجام از بیست و هفتم دی ماه پارسال، موانع پیش روی صادرات نفت ایران برداشته شد و تهران با حداکثر توان تلاش کرد صادرات نفت خود را افزایش دهد و بازارهای صادراتی از دست رفته در آسیا و اروپا را از چنگ رقیبان بازپس بگیرد.
    بر این اساس، دستور افزایش تولید صادر شد و میزان برداشت از میدان های نفتی از 2 میلیون و 700 هزار بشکه در روز به سه میلیون و 800 هزار بشکه رسید.
    در گام بعدی، صادرات نفت نیز روندی افزایشی یافت و از روزانه یک میلیون بشکه به 2 میلیون و 100 هزار بشکه در مردادماه رسید.
    بدین ترتیب، خریداران آسیایی واردات نفت از ایران را افزایش داده و مشتریان اروپایی نیز پس از سال ها توقف، خرید از کشور ما را دوباره آغاز کردند.

    ** مشتریان جدید نفتی
    «توتال» فرانسه نخستین شرکت اروپایی بود که قرارداد بلندمدت خرید نفت از ایران را آغاز کرد و سپس «هلنیک» یونان، «سپسا» اسپانیا، «ساراس» ایتالیا و «لوتوس» لهستان نیز به جمع خریداران نفت ایران پیوستند.
    به گفته «سیدمحسن قمصری» مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت، اروپایی ها اکنون مشتری نزدیک به یک چهارم نفت ایران هستند؛ به طوری که روزانه حدود 500 هزار تا 600 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می کنند.
    بر اساس گزارش ها، ماه گذشته میلادی(ژوئیه؛تیر- مرداد) هند، چین، کره جنوبی، ژاپن و تایوان، ترکیه، یونان، ایتالیا و اسپانیا نفت خام ایران را خریدند. همچنین یک پالایشگاه لهستانی نیز یک محموله نفتی از کشور ما خریداری کرد.
    به گزارش اداره کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، موسسه «پلاتس» که به بررسی تحولات بازار جهانی نفت می پردازد، در تازه ترین مطلب خود در زمینه تجارت نفت اعلام کرد میانگین صادرات نفت ایران در ماه ژوئیه (تیر- مرداد)، با 30 هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه ژوئن(خرداد-تیر) به 2 میلیون و 140 هزار بشکه در روز- یعنی بالاترین رقم در 6 ماه گذشته- رسید.
    بازار آسیا همچنان مقصد اصلی صادرات نفت ایران است؛ به طوری که مقصد بیشتر صادرات نفت ایران در ماه ژوئیه به سوی هند، چین، کره جنوبی، ژاپن و تایوان بود. همچنین بیشترین صادرات به هند و چین صورت گرفت.
    در ماه ژوئیه، پالایشگران فعال در هند روزانه نزدیک 575 هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند که در مقایسه با ماه پیش نزدیک به 245 هزار بشکه در روز افزایش نشان می دهد.
    در خارج از بازار آسیا نیز محموله های نفت ایران در ماه ژوئیه به ترتیب روانه کشورهای ترکیه، یونان، ایتالیا و اسپانیا شد.
    میزان صادرات در ماه های مختلف سال بر اساس ظرفیت هر پالایشگاه دارای نوسان است، به طوری که برخی پالایشگاه ها، ماهانه به خرید محموله های نفتی اقدام می کنند و در مقابل برخی پالایشگاه هر چند ماه یکبار، محموله های نفتی را در مخزن های خود تخلیه کنند، بنابراین امکان دارد میزان خرید برخی پالایشگاه ها در یک ماه افزایش یافته و در ماه بعد، به صفر برسد.

    برچسب ها