عصر خودرو

مازاد تراز تجاری ایران به ۳.۴ میلیارد دلار رسید

عصر بازار- گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مازاد تراز تجاری ایران در سومین سال دولت یازدهم به بیش از سه میلیارد و ۴۴۳ میلیون دلار رسید.

مازاد تراز تجاری ایران به ۳.۴ میلیارد دلار رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی در چهار ماه نخست امسال 21.11 درصد افزایش داشت و در مدت یادشده 16 میلیارد و 308 میلیون دلار انواع کالای غیرنفتی به خارج از کشور صادر شد. بر این اساس، تراز تجاری کشور در این مدت مثبت بود.

    بر پایه این گزارش، عمده ترین دلیل افزایش صادرات غیرنفتی در مدت یادشده به رشد چشمگیر صادرات پتروشیمی با 41.51 درصد و سایر کالاها با 20.71درصد اختصاص داشت. 
    بنابراین مجموع صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در چهار ماهه نخست امسال به 16 میلیارد و 308 میلیون دلار رسید. این رقم در چهار ماهه نخست پارسال با احتساب میعانات گازی 13 میلیارد و 465 میلیون دلار بود.

    این گزارش در بررسی علت رشد صادرات در چهار ماه نخست امسال اعلام کرده، اقلام صادراتی کشور در این مدت به طور عمده با افزایش صادرات روبرو بوده است، به طوری که فقط 20 قلم نخست صادرات که بیش از 60 درصد از کل را به خود اختصاص داده با وجود کاهش قابل توجه کالاهایی همچون میعانات گازی، پلی اتیلن، متانول، اوره و... در مجموع رشد 34 درصدی در وزن و 25 درصدی در ارزش دلاری را به خود دیده است.

    براساس آمار تجارت خارجی کشور، در این مدت در صادرات کالاهای پتروشیمی شاهد رکوردشکنی سهم این کالاها از کل صادرات بودیم، به طوری که با افزایش 41.51 درصدی صادرات این کالاها سهم این کالاها از کل صادرات غیرنفتی به 41.51 درصد افزایش یافت. 

    در این مدت 6 میلیارد و 769 میلیون دلار انواع کالای پتروشیمی به وزن 13 میلیون و 684 هزار تن از ایران به سایر کشورها صادر شد. سهم کالاهای پتروشیمی از کل صادرات کشور ما در چهار ماهه نخست پارسال 35.52 درصد بود.


    همچنین در این مدت شاهد رشد صادرات سایر کالاها بودیم، به طوری که صادرات سایر کالاها از مرز 6 میلیارد و 627 میلیون دلار فراتر رفت و با افزایش 20.71 درصدی سهم 40.64 درصدی از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان را به خود اختصاص داد.


    با وجود افزایش صادرات پتروشیمی و سایر کالاها، شاهد کاهش صادرات میعانات گازی در چهار ماهه نخست امسال بودیم، به طوری که در این مدت، صادرات میعانات گازی 8.77 درصد کاهش داشت و به مرز دو میلیارد و 912 میلیون دلار رسید و سهم میعانات گازی از کل صادرات کشور به 17.86 درصد کاهش یافت و جای خود را به محصولات پتروشیمی و سایر کالاها داد.

    معاون اول رییس جمهوری چهارم مردادماه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد: در چهار ماهه نخست امسال میزان صادرات غیرنفتی کشور چهار میلیارد دلار از واردات بیشتر بود. 
    بررسی کارنامه تجارت خارجی ایران در فصل بهار 1395 نشان داد در این دوره 27 میلیون و 780 هزار تن کالا به ارزش 10 میلیارد و 472 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.

    برچسب ها