عصر خودرو

کارشناس انرژی:

توسعه میادین مشترک در گرو اجرای قراردادهای جدید نفتی است

عصر بازار- کارشناس انرژی و عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها در انتقال تکنولوژی به واسطه قرارداد IPC را اساسی دانست و بر توسعه میادین مشترک با استفاده از این قرارداد تاکید کرد.

توسعه میادین مشترک در گرو اجرای قراردادهای جدید نفتی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار»به نقل از ایسنا، حسین آفریده – عضو اسبق کمیسیون انرژی – درباره‌ی نقش قراردادهای جدید نفت و گاز در رونق اقتصاد ملی، گفت: این قرارداد قابلیت ایجاد جذابیت و رقابت برای سرمایه‌گذاران خارجی را دارد و ایران می‌تواند به واسطه این قرارداد با کشورهای دیگر در میادین مشترک رقابت کند. قرارداد بیع متقابل که تاکنون اجرا می‌شد علاوه بر این‌که کوتاه‌مدت بود، هیچ جذابیتی برای سرمایه‌گذاران نداشت و آنها را به سمت رقبای ما می‌برد و نتیجه آن عقب‌افتادگی ما در میادین مشترک شد.

    وی افزود: اگر ما نخواهیم از تکنولوژی و سرمایه‌ دیگران استفاده کنیم باید از میادین داخلی برداشت کنیم و نتیجه آن می‌شود دولت قبل که در برداشت از میادین مشترک از کشورهای مقابل عقب افتاد و اکنون عراق و قطر و عربستان سالی 28 میلیارد دلار بیشتر از ما از میادین مشترک برداشت می‌کنند. باتوجه به‌ بروز نبودن تکنولوژی و ناتوانی قراردادهای قبلی در ایجاد رقابت و جذابیت، باید به دولت و وزارت نفت اجازه دهیم تا این قرارداد را اجرایی کنند و از منافع ملی ما دفاع کنند.

    آفریده با تاکید بر عقب‌ماندگی ایران در برداشت از میادین مشترک، اظهار کرد: قرارداد IPC برای توسعه میادین مشترک است و دولت باید اولویت خود را توسعه این میادین قرار دهد. در حال حاضر عراق با این‌که درگیر جنگ است، از میادین مشترک بیشتر برداشت می‌کند، چون برای سرمایه‌گذار جذابیت ایجاد کرده است و این به ما نشان می‌دهد ما باید راهکار پیدا کنیم.

    نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی درباره‌ی نقش قراردادهای جدید نفت و گاز در توسعه و صادرات گاز، بیان کرد: زمانی‌که گاز بیشتری برداشت کنیم یا باید آن را تبدیل به کالاهایی مثل پتروشیمی کنیم که با توجه به روندی که در پارس جنوبی داریم  گاز بیشتر از نیازمان داریم یا این‌که صادر کنیم، لذا این امکان ایجاد می‌شود که آن را به بازارهای اروپا، هند و حتی کشورهای جنوب خلیج فارس صادر کنیم و درآمد زیادی برای توسعه میادین و توسعه کشور داشته باشیم.

    وی در ادامه تصریح کرد: با افزایش صادرات به جایی مثل اروپا یا کشورهای جنوب خلیج فارس، آنها توسعه خودشان را در گرو این گاز می‌دانند و به امنیت منطقه و ایران کمک می‌کنند و این اقتدار بزرگی به وجود می‌آورد.

    آفریده درباره پیامدهای ناشی از تاخیر در اجرای این قراردادها، ادامه داد: ابتدا ما باید اولویت خودمان را میادین مشترک قرار دهیم، حالا اگر در اجرای این قرارداد تاخیر بیفتد ما در میادین مشترک از رقبا عقب می‌مانیم و دیگر تکنولوژی روز هم در اختیارمان قرار نمی‌گیرد. اگر هم در آینده بخواهیم این کار را عملی کنیم، اختلافمان از اینجا که هست بیشتر شده است و به سند چشم‌انداز که ما باید کشور اول منطقه شویم نمی‌رسیم.

    عضو اسبق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر لزوم همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها برای ورود تکنولوژی روز دنیا به صنعت نفت تاکید کرد و افزود: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری درباره‌ی اقتصاد مقاومتی، ما باید ضمن این‌که کار خودمان را انجام می‌هیم، تکنولوژی روز دنیا را هم جذب کنیم. راه تحقق این مهم هم این قرارداد است که باعث باعث انتقال دانش می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها باید آن را بومی کنند. برای  مثال ما در تکنولوژی حفاری از روشی خاص استفاده می‌کنیم، در حالی‌که دیگران از روش‌های جدیدتر استفاده می‌کنند که ریت حفاری آن 10 برابر ماست و به میدان‌ها بیشتر دسترسی دارند.

    وی افزود: در حال حاضر همه با هم کار می‌کنند و همه از هم اطلاعلات می‌گیرند پس ما هم باید توجه کنیم که رسوب علمی از طریق دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

    آفریده به ایجاد فضای رقابتی بین شرکت‌های داخلی با اجرایی شدن این قرارداد اشاره کرد و گفت: با ورود تکنولوژی و دانش، شرکت‌ها بیشتر علاقه‌مند می‌شوند که هم در میادین داخلی و هم در میادین خارجی با شرکت ملی نفت همکاری کنند و این بین شرکت‌ها رقابت ایجاد می‌کند.

    برچسب ها