عصر خودرو

بانک مسکن از طرح حذف شد;

تغییر در نحوه اجرای طرح مسکن قسطی

عصر بازار- به دنبال تعیین کارمزد ۵ درصدی بانک مسکن برای ضمانت اجرای مسکن قسطی، انبوه سازان به دنبال روش دیگری برای اجرای طرح مسکن قسطی هستند.

تغییر در نحوه اجرای طرح مسکن قسطی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، فروش قسطی مسکن یکی از طرح هایی بود که از سوی انبوه سازان مطرح شد تا قدری به بازار مرده مسکن جان دهد و واحدهایی که در طول 4 سال رکود، با مشکل خریدار مواجه بودند به این وسیله به فروش برسند.

    در زمانی که این پروژه از سوی انبوه سازان مطرح شد، متقاضیان زیادی هم نسبت به خانه دار شدن امیدوار شدند و سرو صدای زیادی هم برای اجرای آن به پا شد. مطابق با این طرح، انبوه سازان واحدهای خود را بصورت اقساط و با پیش پرداخت توافقی با خریداران به آنها واگذار می کردند اما در این بین برای ضمانت معاملات، تصمیم گرفته شد که بانک مسکن فقط برای ضمانت در این معاملات حضور داشته باشد.

    براساس طرح اولیه، بانک مسکن با ضمانت 150 میلیون تومان از مبلغ هر واحد موافقت کرد در حالی که انبوه‌سازان پیشنهاد رقمی بالاتر را داده بودند تا قدرت خرید متقاضیان افزایش یافته و تعداد بیشتری توان ورود به این طرح را داشته باشند.

    همچنین مبلغ قسط هر واحد در ماه بین 3 تا 3.5 میلیون تومان با بازپرداخت بین 3 تا 7 سال خواهد تعیین شده بود و قرار بود که مبلغ سود این اقساط هم 2 درصد بالاتر از تورم موجود با 4 درصد کارمزد بانکی تعیین شود.

    اما در این بین، بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی این حوزه کارمزد 5 درصدی را برای این معاملات تعیین کرد که رقم بسیار بالایی محسوب می شود. در واقع این بانک نه تنها کمکی به اجرای این پروژه و طرح خانه دار شدن متقاضیان نکرد بلکه با تعیین چنین کارمزدی عملا راه اجرای این پروژه را مسدود کرد.

    سازندگان مسکن معتقدند که این کارمزد هزینه متقاضیان را بالا می‌برد و صرفه اقتصادی ندارد این در حالی است که هم وام دهنده و هم فروشنده، انبوه سازان هستند و بانک هیچ پولی را نمی پردازد  و بر این اساس،  دلیل تعیین چنین کارمزدی مشخص نیست.

    در این خصوص رئیس انجمن انبوه سازان استان تهراندر گفتگو با مهر با بیان اینکه متاسفانه تعیین کارمزد 5 درصدی از سوی بانک مسکن موجب توقف این طرح شد، گفت: شرایط تفاهم نامه بانک مسکن با انبوه سازان به گونه ای نیست که که متقاضیان مسکن از آن استقبال کنند.

    حسن محشتم با اشاره به اینکه کامزد 5 درصد غیرمنطقی است، اظهار داشت: همچنین سقف 150 میلیون تومان که برای ضمانت از سوی بانک تعیین شده نیز بازدارنده معاملات قسطی مسکن است چرا که رقم زیادی را پوشش نمی دهد.

    رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با اعلام اینکه یک واحد مسکونی تا 500 میلیون تومان قیمت دارد که با این سقف تعیین شده باید متقاضی 350 میلیون تومان بپردازد، افزود: انبوه سازان به این نتیجه رسیده اند که از روش های دیگری این طرح را اجرایی کنند.

    محشتم به همکاری با دفاتر اسناد رسمی اشاره کرد و گفت: انبوه سازان از طریق دفاتر اسناد رسمی می توانند با متقاضیان وارد معامله شوند و این دفاتر تضمین ثبت واحد و پرداخت اقساط را برعهده می گیرند.

    وی با بیان اینکه اگر متقاضی اقساط را به موقع پرداخت نکند فروشنده می‌تواند مطابق با ضمانت ثبت اسناد، اجراییه صادر کند، اظهار داشت: انبوه سازان این روش را انتخاب کردند و تعیین رقم پیش فروش و اقساط هم توافقی خواهد بود و دیگر سقفی برای رقم قسطی شدن وجود ندارد.

    برچسب ها