عصر خودرو

سمت و سوی بازار سهام

عصر بازار- هفته گذشته شاخص کل بازار سهام رقم ۷۷،۸۷۰ واحدی را به خود اختصاص داد . این در حالی است که، طی چند ماه اخیر قیمت¬ها رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرده¬اند اما اکنون بازار در فضای انتظار به سر می برد.

سمت و سوی بازار سهام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، وضعیت انتظار زمانی رخ می دهد که دلایلی که منجر به افزایش یا کاهش هر یک از طرفین عرضه و تقاضا می شود از یک وزن تقریبا مساوی برخوردار باشند.
    علاوه بر این، هیچ گاه همه پارامتر¬ها منفی یا مثبت نیست و وزن یکی از طرفین چنان چه بیشتر باشد بازار را به سمت خود خواهند کشاند.
    اکنون وضعیت بازار به گونه ¬ای است  که قیمت نفت نزدیک به 50 دلار در حال تثبیت شدن می باشد که این ثبات و صعود آرام کافی است که پالایشگاه ها را به سوددهی (پوشش زیان یا سود بیشتر) برساند.
    در همین حال قیمت جهانی روی، سرب، فولاد و ... رشد مناسبی طی چند وقت اخیر داشته اند که در گزارش های آتی شرکت های بورسی نمایان خواهد شد. از سویی این افزایش قیمت جهانی منجر به افزایش سود این شرکت ها نیز می شود.
    همچنین، با توجه به زمزمه کاهش مجدد سود بانکی که مطرح شده است، به طور قطع بر فضای کلی بازار سرمایه اثر مثبت خواهد گذاشت.
    مساله مثبت دیگر چراغ سبز رییس کل بانک مرکزی به بانک ها در مورد مجوز شروع فعالیت در بازار آزاد ارز است و این امر تداعی کننده این است که به زودی نرخ ارز تک رقمی خواهد شد. چنین موضوعی بر عمده شرکت های موجود در بورس اوراق بهادار که صادرات محور هم هستند تاثیری مثبت خواهد داشت.
    این در حال است که، صادرات در شرایطی که روابط بین المللی در فضای بهتری قرار گرفته می تواند منجر به سود سازی مناسب شرکت¬ها شود.
    موارد فوق می تواند منجر به سنگین تر شدن طرف تقاضا شود.
    سیاست داخلی و خارجی در تلاطم قرار دارند و این موضوعات به نوعی سرعت رشد این روزهای بازار سهام را گرفته است.
    در سیاست داخلی نیز با توجه به این که به ماه های پایانی دولت نزدیک می شویم تغییر مدیران اقتصادی نیز اثر مثبت فوری را تا این لحظه نداشته است.  از سویی عدم برگزاری مجامع سالیانه بانک ها نیز بر ابهامات سهامداران افزوده است .
    در انتها و با توجه به مباحث مطرح شده آنچه مشخص است که بازار در حالت انتظار قرار دارد و هر پیامی که از سیاست خارجی و داخلی به افکار عمومی مخابره شود باعث سنگین تر شدن کفه عرضه یا تقاضا خواهد شد که در نهایت روند بازار را جهت دهی خواهد کرد.
    بنابراین، پیش بینی می شود که بازار با رشد ملایمی به مسیر خود ادامه خواهد داد.

    نویسنده: میثم درخشنده ،کارشناس سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات
    برچسب ها