عصر خودرو

وزیر نفت خبر داد:

آمادگی ایران برای سوآپ نفت روسیه

عصر بازار- وزیر نفت با اشاره به مذاکرات ایران و روسیه برای سوآپ نفت، از تعیین تکلیف عرضه بنزین تک‌نرخی تا پایان هفته جاری در مجلس خبر داد و گفت: اکنون با رشد قابل توجه مصرف بنزین مواجه نیستیم.

آمادگی ایران برای سوآپ نفت روسیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار»به نقل از مهر، بیژن نامدار زنگنه در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه خبر سیما درباره آخرین وضعیت نحوه عرضه بنزین در کشور، گفت: هفته جاری وضعیت عرضه بنزین یک یا دو نرخی در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف می‌شود.

    وزیر نفت با اعلام اینکه با وجود عرضه بنزین تک نرخی از سال گذشته تاکنون، اما با رشد مصرف قابل توجه بنزین در کشور روبرو نبوده‌ایم، تصریح کرد: علاوه بر این، با توجه به وضعیت قیمت‌ها، قاچاق بنزین در سطح کشور وجود ندارد و با توجه به رشد مصرف دو درصدی، نیازی به عرضه‌ کارتی بنزین در کشور نیست.

    این عضو کابینه یازدهم با اعلام اینکه در شرایط فعلی، عرضه کارتی جز دردسر خاصیت دیگری برای مردم ندارد، اظهار داشت: در صورت عرضه تک‌نرخی، قطعاً کشور با جهش مصرف این فرآورده نفتی روبرو نخواهد شد.

    این مقام مسئول همچنین با اشاره به صادرات روزانه 14 میلیون لیتر بنزین بیان کرد: این در حالی است که هم‌اکنون ظرفیتی برای صادرات روزانه 20 میلیون لیتر گازوئیل وجود دارد؛ اما به دلیل محدودیت‌های انتقال، امکان صادرات این حجم گازوئیل فعلاً فراهم نشده است.

    وی از توسعه شبکه گاز و اجرای طرح تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس میزان پیمایش به عنوان دو عامل اصلی تبدیل ایران به یک کشور صادرکننده گازوئیل نام برد و افزود: با توجه به توسعه شبکه گاز و افزایش عرضه گاز طبیعی به نیروگاه‌ها، امکان افزایش صادرات گازوئیل بیشتر وجود دارد.

    آمادگی ایران برای سوآپ نفت روسیه

    زنگنه در ادامه با اعلام اینکه از سال گذشته تاکنون دستور ازسرگیری سوآپ نفت خام را صادر کرده‌اند، گفت: هم‌اکنون شرکت‌های متعدد خارجی و داخلی برای سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر، مذاکراتی را با شرکت ملی نفت ایران آغاز کرده‌اند.

    وزیر نفت با اشاره به آمادگی ایران برای سوآپ نفت روسیه بیان کرد: روس‌ها هم علاقه خود را برای سوآپ بخشی از نفت تولیدی خود از مسیر ایران اعلام کرده و مذاکرات بین دو کشور در حال انجام است.

    این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم‌اکنون ظرفیتی برای سوآپ روزانه 150 هزار بشکه نفت خام در کشور وجود دارد، تأکید کرد: راه‌اندازی سوآپ با توجه به اینکه جایگزین آن در خلیج‌فارس تحویل مشتریان می‌شود، می‌تواند به افزایش سهم نفت ایران در بازار کمک کند.

    تولید گاز ایران و قطر در پارس جنوبی برابر می‌شود

    وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت توسعه فازهای پارس جنوبی توضیح داد: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم به طور متوسط روزانه 240 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌شد که تا پایان سال گذشته ظرفیت برداشت گاز از این میدان مشترک به 360 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

    این عضو کابینه دولت با بیان اینکه تا پایان سال جاری 5 فاز جدید پارس جنوبی شامل فاز 18، 19 (معادل 2 فاز استاندارد)، 20 و 21 در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گفت: بر این اساس امسال ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک با قطر، به 500 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

    این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به روند بهره‌برداری از فازهای جدید، تا اواسط سال آینده برداشت روزانه ایران با قطر در پارس جنوبی برابر خواهد شد.

    این مقام مسئول با اشاره به بدهی 50 میلیارد دلاری شرکت ملی نفت بابت توسعه فازهای پارس جنوبی، یادآور شد: بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها غیرقابل بازگشت است.

    وی همچنین درباره توسعه میادین مشترک نفتی غرب کارون هم تبیین کرد: در آغاز به کار فعالیت دولت یازدهم، روزانه حدود 70 هزار بشکه نفت از این میادین مشترک تولید می‌شد که تاکنون به 220 هزار بشکه در روز رسیده و تا پایان سال جاری به بیش از 280 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

    افزایش صادرات نفت به 2.6 میلیون بشکه

    زنگنه در ادامه با بیان اینکه در 5 ماهه نخست سال 1392 به طور متوسط روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر می‌شد، تصریح کرد: در 5 ماهه نخست سال جاری حجم صادرات روزانه نفت و میعانات گاز کشور به دو میلیون و 600 هزار بشکه افزایش یافته است.

    وی با اعلام اینکه در طول دوره اجرای برجام تاکنون صادرات نفت خام ایران بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است، تاکید کرد: علاوه بر این تولید نفت خام ایران هم در این مدت از 2.7 میلیون بشکه به حدود سه میلیون و 850 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

    این عضو کابینه یازدهم با یادآوری اینکه هم‌اکنون هیچ‌گونه طلب نفتی از مشتریان کشور نداریم، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کل مطالبات نفتی ایران از پالایشگاه‌ها و مشتریان مطالبه شده و هیچ‌گونه درآمد نفتی بلوکه‌ شده‌ای نداریم.

    برچسب ها