عصر خودرو

رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

قیمت VB چالش اصلی تولیدکنندگان قیر

عصر بازار: تاجیک گفت: با توجه به باز شدن ال سی ها چون مشتری هادر شرایط امن تری کار می کنند و امکان بازگشت پول نیز فراهم می شود.بعد از طی مدت حدود ۶ ماه رکود به خاطر عرضه زیاد بعد از لغو تحریم در کل باید خوشبین به بهبود وضعیت صادرات باشیم.

قیمت VB چالش اصلی تولیدکنندگان قیر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار » به نقل از ایلنا، حسن تاجیک رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در خصوص وضعیت تولید و صادرات قیر، گفت: با وضعیت قیمت خوراک و پراکندگی تولیدکنندگان میزان تولید کاهش پیدا کرده و صادرات به حداقل رسیده است.

    وی با بیان اینکه قیر مصرفی برای عمران داخلی به اندازه کافی برداشت نمی شود، افزود: قیر مصرف داخل فقط باید توسط دو کمپانی بزرگ که مستقیما در پالایشگاهها قیر تولید می کنند تامین شود و شهرداری ها نیز معمولا از بخش خصوصی قیر نمی خرند.

    تاجیک تصریح کرد: در حال حاضر در پالایشگاه ها نفت کوره انبار شده تا حدی که مخازن پر شده و مشکلاتی برای پالایش و پخش بوجود آمده است.

    وی افزود: پالایشگاه ها وقتی مواد سنگین تولید می کنند بتید از چرخه تولید خارج کنند تا مواد سبکتری مثل بنزین که بشدت نیاز داریم، تولید شود اما در حال حاضر به خاطر وضعیت قیمت جهانی و به این دلیل که ما تحریم هستیم و در بانکرینگ حضور نداریم و شرکت های متولی بعلت نگرانی از بازگشت پول به سادگی بار را در اختیار بخش خصوصی قرار نمی دهند و خودشان نیز برای نفت کوره و فراورده توانایی صادرات ندارند نفت کوره برداشت نمی شود.

    رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی یادآور شد: نفت کوره باعث ضرر بزرگی برای صنعت تولید فرآورده های نفت شده است چون ماده سنگینی است و گنجایش مخازن را پر کرده اند.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پالایشگاه ها به بخش خصوصی واگذار شده و این پالایشگاه ها نیز منافع خودشان را می بینند، حاضر نیستند بخشی از تولید نفت کوره خودشان کم کنند و قیمت واقعی VB  را بدهند و قیر تولید کنند.

    تاجیک اظهار داشت: در سال گذشته کل صادرات قیر ما 2 میلیون و 600 هزار تن بوده که 800 هزار تن توسط بخش خصوصی صادر شد اما تماما توسط بخش خصوصی تولید نشد در حالی که دو کمپانی بزرگ توانایی تولید حداقل 5 میلیون تن  را دارند این تولید در سال گذشته به سختی 3 میلیون و 100 هزار تن رسید و نزدیک 800 هزار تن را بخش خصوصی جبران کرد  و بقیه تبدیل به نفت کوره شد که در مخازن انبار شد تا امروز تبدیل به معضل شود.

    وی در خصوص قیمت قیر نیز گفت: ما همیشه از سنگاپور و بحرین حداقل 10 دلار بالاتر بوده ایم اما الان بین 40 تا 60 دلار زیر قیمت بحرین 50 تا 60 دلار زیر قیمت سنگاپور عرضه می کنیم درصورتی که هیچ کدام تولیدکننده عمده نیستند و همه تولید بحرین به اندازه پالایشگاه اصفهان نیست اما تعیین کننده قیمت منطقه است.

    رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ادامه داد: اگر ما هیچ افزایش تولید نداشته باشیم همین امروز می توانیم حداقل بالای 5 میلیون تن قیر تولید کنیم اما متاسفانه به لحاظ تامین خوراک مشکل داریم و از طرف دیگر هرچه وی بی پایین می آید قیر را ارزانتر می فروشیم.

    وی گفت: مثلا مشتری ها مخصوصا کمپانی های هند و چین و اسپانیا و افریقایی ها بار گیرشان نمی آیند مجبور می شویم دو دلار ارزانتر بفروشیم که باعث می شود ارزش افزوده مستقیما به کشورهای خارجی داده می شودتا جایی که  حتی 65 درصد قیر ما توسط دبی صادر می شود.

    تاجیک با بیان اینکه ما باید میزان صادرت خود را افزایش دهیم، افزود: کشوری مثل هند از مهر ماه شروع به مصرف بیشتر می کند اما در آن زمان ما نمی توانیم جواب بدهیم چون زمستان مصرف نفت کوره بالا می رود مجبوریم به نیروگاه ها سوخت رسانی کنیم و به این ترتیب مشتری ها به کشورهای اطراف شیفت می شوند.

    وی در ادامه قیمت وی بی را نسبت به دیگر فراورده هایی که در چرخه تولید گازوئیل و پارافین دخیل اند بالا عنوان کرد و افزود: واقعیت این است که قیمت وی بی واقعی نیست و وقتی قیمت خوراک کارخانه های پارافین و گازوئیل به قیمت واقعی خود یعنی 1000 تومان رسید وی بی نباید 680 تومان باشد لذا تولید به حداقل می رسد.

    تاجیک در خصوص بهبود وضعیت صادرات بعد از لغو تحریم ها گفت: با توجه به باز شدن ال سی ها چون مشتری هادر شرایط امن تری کار می کنند و امکان بازگشت پول نیز فراهم می شود.بعد از  طی مدت حدود 6 ماه رکود به خاطر عرضه زیاد بعد از لغو تحریم در کل باید خوشبین به بهبود وضعیت صادرات باشیم.

    برچسب ها