عصر خودرو

معاون وزیر نیرو:

ضریب آمادگی نیروگاه ها در سال جاری نزدیک به ۱۰۰ درصد است

عصر بازار- معاون برق و انرژی وزیر نیرو، ظرفیت مدیریتی و دانش مجموعه وزارت نیرو را در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته در وضعیت قابل قبولی توصیف کرد و گفت: ضریب آمادگی نیروگاه های ما در سال جاری نزدیک به ۱۰۰ درصد بوده که در تاریخ صنعت برق کشور کم سابقه است.

ضریب آمادگی نیروگاه ها در سال جاری نزدیک به ۱۰۰ درصد است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وزارت نیرو، با حضور «هوشنگ فلاحتیان» معاون برق و انرژی وزیر نیرو از عملکرد 6 شرکت برق منطقه ای در پنج سال گذشته در زمینه ارتقای شاخص های سیستم رله و حفاظت تقدیر شد.
    پس از انجام بررسی های لازم درخصوص عملکرد سیستم های حفاظتی شرکت های برق منطقه ای با دو شاخص عملکرد صحیح سیستم حفاظتی و عملکرد شاخص مهندسی از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت بر امنیت شبکه شرکت مدیریت شبکه برق ایران، شرکت های برق منطقه ای آذربایجان، گیلان، مازندران، غرب و زنجان به ترتیب حائز بهترین عملکرد در ارتقای شاخص عملکرد صحیح سیستم­های حفاظتی و شرکت برق منطقه ای خراسان حائز بهترین عملکرد در ارتقای شاخص عملکرد مهندسی شدند.
    در این مراسم فلاحتیان با اشاره به انتخاب 6 شرکت برق منطقه ای با فاصله اندک از دیگر شرکت ها، ضمن تشکر از عملکرد خوب سایر شرکت های برق منطقه ای ابراز داشت: وضعیت شرکت های برق منطقه ای با یکدیگر متفاوت است. با توجه به شرایط سخت و متفاوت بعضی از مناطق باید اعتراف کرد که بهبود شاخص های عملکرد حفاظتی برای بعضی از شرکت ها دشوار است.
    وی ادامه داد: از آنجایی که شیب بهبود شاخص ها برای همه شرکت های برق منطقه ای بوده است، جا دارد که از زحمات آنها نیز تشکر و در این مراسم از 6 شرکتی که به عنوان دارندگان بهترین شاخص عملکرد انتخاب شده اند تقدیر کنیم.
    فلاحتیان وضعیت عملکرد سیستم های رله و حفاظت را در زمان ابتدای بررسی این شاخص (سال 85) نامناسب توصیف کرد و گفت: برنامه ریزی ها و اقدام هایی که در این 10 سال انجام شده ما را در شرایطی قرار داده که در حال حاضر شاخص عملکرد ما به بیش از 81 درصد رسیده و این امر از یک موفقیت بزرگ حکایت دارد.

    **ضریب آمادگی نیروگاه ها در سال جاری نزدیک به 100 درصد است
    وی در ادامه یکی از عوامل رسیدن به این موفقیت را تأسیس و ایجاد شرکت مدیریت شبکه برق ایران به عنوان قدمی مبارک در صنعت برق کشور با داشتن محیطی تخصصی و پویا عنوان کرد.
    فلاحتیان ظرفیت مدیریتی و دانش مجموعه وزارت نیرو را در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته در وضعیت قابل قبولی توصیف کرد و گفت: ضریب آمادگی نیروگاه های ما در سال جاری نزدیک به 100 درصد بوده که در تاریخ صنعت برق کشور کم سابقه است و نشان از تسلط و وقوف تخصصی بخش های خصوصی و دولتی در کارهایشان دارد.
    در ادامه این مراسم مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران تهیه نظام نامه سیستم رله و حفاظت شبکه برق کشور را یکی از کارهای مهم این شرکت در سال های اخیر عنوان کرد و گفت: این سند به منظور یکنواخت سازی سیاست گذاری ها، تأمین تجهیزات و بهره برداری حفاظتی با همت اساتید دانشگاه و صنعت تهیه شده و ویرایش دوم آن در سال 94 به چاپ رسیده است.
    «رضا ریاحی» با بیان این مطلب که امروز می توانیم ادعا کنیم که شاخص های حفاظتی ما با شاخص هایی که در سازمان های معتبر بین المللی وجود دارد قابل مقایسه و تطبیق است، تشریح کرد: از دیگر کارهای مهمی که در این شرکت انجام گرفته، بررسی و تحلیل حوادث شبکه بر اساس اطلاعات ارسالی از شرکت های برق منطقه ای است. در این تحلیل ها سعی شده تا از اطلاعات سیستم WAMS به منظور تحلیل حوادث استفاده شده و درکنار آن درس آموخته های به دست آمده از حوادث را برای شرکت های برق منطقه ای ارسال و از تکرار حوادث مشابه جلوگیری کنیم.
    همچنین در این مراسم معاون برنامه ریزی و نظارت بر امنیت شبکه «داود فرخزاد» بحث حفاظت را در ارتباط مستقیم با امنیت شبکه توصیف کرد و گفت: در صورت عملکرد اشتباه سیستم های حفاظتی، حتی سیستم هایی که به اندازه کافی در آن ها سرمایه گذاری شده است، دچار مشکل می شوند.
    فرخزاد در ادامه افزود: دو محور اصلی در بحث امنیت شبکه های قدرت، کافی و امن بودن است یعنی به اندازه کافی ظرفیت برای تأمین بار در حالت ایستا داشته باشیم و امن یعنی سیستم ظرفیت پاسخگویی به نوسانات و اغتشاشات احتمالی را داشته باشد. عملکرد صحیح سیستم حفاظتی تأثیر مستقیم روی هر دو محور مذکور خواهد داشت.
    وی با بیان اینکه از سال 85 با یک تفکر سیستمی بحث ارتقای عملکرد سیستم های حفاظتی دنبال شده است، تاکید کرد: لازم است با تعیین شاخص مناسب و پایش مستمر آن و انجام اقدام های اصلاحی، یک چرخه بهبود مستمر ایجاد کرد.
    وی همچنین در توضیح ویژگی شاخص های اندازه گیری گفت: شاخص های اندازه گیری سیستم های حفاظتی باید تا جایی که امکان دارد، ساده و قابل فهم باشند.
    در این مراسم «ایوب زاده» مدیر دفتر مطالعات و حفاظت شبکه شرکت مدیریت شبکه برق ایران با ارائه گزارشی به شرح فعالیت های انجام شده در زمینه سیستم های رله و حفاظت و مقایسه نتایج و موفقیت های کسب شده در این خصوص در مقایسه با کشورهای رده اول دنیا پرداخت.
    در پایان این مراسم 6 شرکت دارنده رتبه های برتر، لوح تقدیر خود را از معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی دریافت کردند.

    برچسب ها