عصر خودرو

فعال صنعتی:

تولید کیفی مانع واردات فولاد از چین، روسیه و اوکراین است

عصر بازار- مدیرعامل یک واحد تولیدکننده فولاد گفت: امروز واحدهای فولاد کشور برای عرضه کالای کیفی توانمندی لازم را دارند و می توان با حمایت از تولید داخل، مانع واردات کالاهای مشابه از چین، روسیه، اوکراین و... شد.

تولید کیفی مانع واردات فولاد از چین، روسیه و اوکراین است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مهدی رنجبری  در یک نشست خبری افزود: هزینه های تولید و قیمت تمام شده که به دلیل ضعف فناوری های روز در ایران بسیار بالاست، از عوامل تعیین کننده در بازار فولاد محسوب می شود.
    به گفته وی، اکنون هزینه تولید شمش فولادی در کشور کاهش یافته است؛ به گونه ای که واحدهای تولیدی می توانند با توجه به فناوری انتخاب شده، تولید کیفی خود را با قیمت رقابتی به مشتریان عرضه کنند و به منظور کاهش حجم واردات تولیدات فولادی خارجی در بازار حضوری فعال داشته باشند.

    ** استفاده مستقیم از سنگ آهن در کوره های احیا
    رنجبری درباره بهره برداری از فناوری هندی در بخش احیای فولاد مجتمع فولاد کویر دامغان گفت: قسمت احیا در روش استفاده از کوره های افقی دوار به نام SLRN است و نخستین خروجی آهن اسفنجی در ایران را در پی داشت.
    مدیرعامل این مجتمع درباره میزان اقتصادی بودن این روش افزود: استفاده از هر روشی به غیر از روش کنونی مورد استفاده در این مجتمع هزینه سرمایه گذاری را سه تا چهار برابر افزایش می دهد و این امر باعث می شود سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش رغبتی نداشته باشند.
    به باور این متخصص، بهره گیری از روش یاد شده موجب می شود سنگ آهن به طور مستقیم در کوره های احیا شارژ شود و به سرمایه گذاری در بخش گندله سازی نیاز نیست.
    رنجبری گفت: استفاده مستقیم از سنگ آهن در کوره های احیا، کاهش هزینه تولید را به همراه خواهد داشت، به این ترتیب می توان در بازارهای هدف بخوبی رقابت کرد.
    به گفته وی، مجتمع کویر دامغان در بخش های مربوط به احیا، ذوب، ریخته گری و تولید فولاد با ظرفیت 500 هزار تن در سال طراحی شده و اکنون مجوز تا 300 هزار تن ظرفیت تولید را گرفته است و رایزنی ها برای افزایش آن تا 500 هزار تن ادامه دارد.
    به گزارش ایرنا، براساس برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در افق 1404 ظرفیت تولید فولاد به 55 میلیون تن می رسد که برای این منظور ظرفیت کنسانتره سنگ آهن باید به 72 میلیون تن، گندله به 85 میلیون تن، آهن اسفنجی نیز به 54 میلیون تن برسد.
    مدیرعامل مجتمع فولاد کویر دامغان گفت: اکنون امکان اشتغال 150 نفر به طور مستقیم در این کارخانه فراهم شده است و پیش بینی می شود تا نیمه نخست سال آینده اشتغال برای بیش از 600 نفر میسر شود.
    قرار است در این هفته با حضور مقام های کشور این واحد فولادسازی به شکل رسمی گشایش یابد.
    پارسال ایران برای نخستین بار به رکورد صادرات چهار میلیون و یکصد هزار تن فولاد خام دست یافت و انتظار می رود امسال این رقم با وجود رکود فعالیت طرح های عمرانی به بیش از 6 میلیون تن برسد.
    ایران چهاردهمین فولادساز جهان است و انتظار می رود با دستیابی به تولید 19 میلیون تن در سال 1395، جایگاه ایران بین تولیدکنندگان شاخص دنیا بهبود یابد.

    برچسب ها