عصر خودرو

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

مخالفت دولت و مجلس با خروج پتروشیمی ها از بورس و بازگشت رانت به بازار

عصر بازار- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مخالفت قاطع دولت و مجلس با خروج پتروشیمی ها از بورس کالا اشاره کرد و گفت: همچنان خبرهایی درباره ادامه تلاش برخی افراد برای خروج معاملات محصولات پتروشیمی از بورس کالا به گوش می رسد که این تلاش ها جای تعجب دارد.

مخالفت دولت و مجلس با خروج پتروشیمی ها از بورس و بازگشت رانت به بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی امروز (شنبه)  درباره تلاش برخی افراد برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا افزود: بحث پذیرش کالاها در بورس کالای ایران براساس قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال 1384 انجام شد و از آن زمان تاکنون همه مسئولان اقتصادی تلاش کرده اند برای شفافیت در این بازار کالا، از حاکم شدن سازوکار عرضه و تقاضا بر نظام اقتصادی و تخصیص بهینه منابع از ظرفیت های بورس کالای ایران بهره ببرند.
    پورابراهیمی اضافه کرد: چارچوب معاملات در بورس کالای ایران مشخص است و این بازار کالایی منسجم، بر پایه شفافیت بنا شده و اینکه عده ای با بهانه های مختلف به دنبال خروج بخشی از محصولات از بورس کالا هستند به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سوال اینجاست چرا بر خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا تاکید وجود دارد؟ اگر مبنا این است که در بورس کالا شیوه تخصیص ها خوب نیست و در ثبت عرضه و تقاضا اشکال وجود دارد، این سازوکار از سوی نهادهای بالادستی و بر اساس بخشنامه هایی به بورس کالا ابلاغ شده است و بر این اساس، اگر اشکالی در این زمینه وجود دارد باید برطرف شود.
    وی افزود: همچنین بورس کالا با ارتباط و تعامل نزدیک با فعالان صنایع توانسته است خواسته ها و نیازهای آنها را بر پایه وظایف خود برآورده کند؛ برای نمونه امروز در کنار معاملات نقدی، معاملات «سلف» و حتی قراردادهای بلندمدت نیز در بورس کالا انجام می شود به این ترتیب مشخص می شود افرادی که همچنان به دنبال خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا هستند، خواسته هایی دارند که فقط در بازار غیرشفاف خارج از بورس برآورده می شود.
    پورابراهیمی تاکید کرد شک نکنید اگر سامانه «بهین یاب» پالایش شود، به دخالت در شیوه عرضه و تقاضای بورس کالا نیازی نیست.
    وی گفت: بورس همواره برای برگزاری نشست های هم اندیشی و همفکری با دست اندرکاران بازار اعلام آمادگی کرده و برای بهتر شدن روند معاملات انعطاف لازم را داشته است، به این ترتیب جای هیچ بهانه ای برای عده ای خاص باقی نمی ماند.
    پورابراهیمی یادآوری کرد امروز تقویت بازار سرمایه از اولویت های دولت و مجلس است و گفت: افزون بر دولت و مجلس، تقویت بازارهای مالی در محورهای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب نیز آمده است و به این ترتیب تقویت بازار سرمایه با جدیت در دستور کار قرار دارد.
    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: همراه با بازگشت نشانه های رونق اقتصادی به کشور، رسیدن به شفافیت و سلامت اقتصادی از برنامه های اصلی دولت است که براین اساس صنایع راهبردی همچون پتروشیمی نیز باید در بستری شفاف و رقابتی مورد معامله قرار بگیرند تا شاهد توسعه روزافزون این صنعت و رشد سرعت رونق اقتصادی باشیم.
    به گفته وی، خروج معاملات پتروشیمی از بورس در شرایط حساس کنونی زمینه بازگشت رانت های کلان و ضربه زدن به پایه های اقتصادی کشور را مهیا می کند.
    پورابراهیمی گفت: با همه این تفاسیر، باید عنوان کرد تجربه سال های گذشته معاملات بورس و بررسی بهانه های مطرح شده درباره این بازار به اینجا ختم می شود که بورس کالای ایران به دلیل ایجاد شفافیت در معاملات محصولات پتروشیمی، منافع عده ای را که موافق شفافیت نیستند به خطر انداخته است و آنها هر از گاه سعی دارند با نفوذ و برخی ارتباطات، برگ بازار پتروشیمی را به سود منافع شخصی خود ورق بزنند که بدون شک موفق نمی شوند.
    عرضه محصولات صنایع پایه مانند پتروشیمی در بورس کالا، سبب شفافیت معاملات شده و جلو انحصار و رانت را می گیرد.
    در چند ماه گذشته، مذاکراتی میان بخش بالادستی و پایین دستی صنعت پتروشیمی برای کارایی بیشتر عرضه محصولات در بورس کالا و روان شدن معاملات انجام شده است.

    برچسب ها