عصر خودرو

برای هفته پایانی مرداد ماه منتشر شد؛

گزارش وضعیت معاملات محصولات پلیمری

عصر بازار- در این هفته مقدار عرضه محصولات پلیمری رشد ۱۳.۶ درصدی نسبت به هفته گذشته را شاهد بود. به این ترتیب ۵۷.۹۹۰ تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالا عرضه شد که ۲۳۰.۴۴۹ تن تقاضای خرید داشت و در نهایت ۵۳.۵۰۶ تن از آن به ارزش ۱.۹۵۴/۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

گزارش وضعیت معاملات محصولات پلیمری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، به این ترتیب همانگونه که قبلاً نیز پیش بینی شده بود حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته رشد داشت به طوریکه 19.6 و 21.5 درصد بیشتر بود. این در حالی است که به دلیل تقارن با پایان ماه و کاهش باقی مانده سهمیه خریداران، مقدار تقاضا کاهشی در حدود 18.4 درصد داشت که در هفته آینده با شارژ سهمیه ها، شاهد رشد تقاضا برای خرید خواهیم بود.

    در این هفته شرکت های پتروشیمی تندگویان، امیرکبیر و پلی پروپیلن جم بیشترین ارزش معاملات و شرکت های پتروشیمی تندگویان، پلی پروپیلن جم و امیرکبیر بیشترین حجم معاملات محصولات پلیمری را از آن خود کردند.

    همانگونه که در گزارش پیشین نیز پیش بینی شده بود در این هفته نیز شاهد تداوم روند معاملاتی هفته گذشته بودیم به طوریکه استقبال خوبی از محصولات پرطرفدار و محصولاتی که در فصل مصرف آن ها هستیم، به عمل آمد که در ادامه به برخی از مهمترین زیرگروه های پلیمری اشاره می شود.

    1- پلی استایرن مقاوم 7240

    در این هفته 600 تن از این محصول در بورس کالای ایران عرضه شد که 50 تن کمتر از هفته گذشته بود. در این راستا 1820 تن تقاضا برای خرید آن به ثبت رسید و در نهایت تمام محموله خریداری شد. آمارها نشان می دهند در این هفته بیشترین قیمت پیشنهادی خرید 17.3 درصد بالاتر از قیمت پایه اعلامی بود که هر چند اندکی از مقدار رقابت نسبت به هفته گذشته کاسته شده (درهفته قبل مقدار رقابت بیش از25 درصد بود) اما هنوز هم این محصول جزء پرطرفدارترین محصول بورس کالای ایران می باشد.

    در بازار آزاد نیز پس از رشد قیمت 80 تومانی، قیمت این محصول به سطح حمایتی 5400 تومانی کاهش یافت که با توجه به پیش بینی رشد تقاضا در هفته های اخیر، کاهش معنادار قیمت ها در میان مدت اندکی بعید به نظر می رسد.

    2- پلی استایرن معمولی 1540

    در هفته پایانی مرداد ماه (بر خلاف پلی استایرن مقاوم 7240) شرکت پتروشیمی تبریز 50 تن بیشتر از هفته قبل مبادرت به عرضه این محصول نمود که 1720 تن تقاضای خرید داشت و در نهایت تماما دادوستد گردید. این درحالی است که مانند هفته گذشته، بیشترین قیمت به ثبت رسیده 8.8درصد بالاتر از قیمت پایه بود که در نتیجه نه تنها مقدار رقابت کاهش نیافت بلکه مقدار تقاضا نیز اندکی (190 تن) افزایش یافت.

    بررسی روند قیمتی این محصول در بازار نشان می دهد در روز سه شنبه (روز عرضه این محصول در بورس) قیمت ها در حدود 50 تومان افزایش یافت که با توجه به افزایش میزان عرضه و تداوم عرضه ها، به نظر می رسد این امر به دلیل  پیش بینی رشد قیمتی در روزهای آینده به دنبال افزایش تقاضا (به دلیل فصل مصرف) و نیز احتمال رشد اندک قیمت پایه در بورس کالا باشد.

    به هر حال در هفته آینده نیز مانند چند ماه گذشته می توان پیش بینی کرد که خریداران از محموله های عرضه شده استقبال خوبی به عمل آورده و تمام محموله دادوستد میشود. هر چند رشد بیشتر قیمت ها و رسیدن به سطح قیمتی 5000 تومان در این مدت بعید به نظر می رسد.

    3-پلی اتیلن سنگین دورانی 3840

    در این هفته درحالی 300 تن از این محصول در بورس کالا عرضه شد که در چندین هفته اخیر همواره 600 تن از آن عرضه می شد. این کاهش 50 درصدی مقدار عرضه، موجب گردید 370 تن به مقدار تقاضا افزوده شود و 1650 تن تقاضای خرید به ثبت برسد. در این راستا خریداران برای خرید تا 25.6 درصد نسبت به قیمت پایه رقابت کرده و در نهایت تمام محموله خریداری شد.

    با این توضیحات چنانچه مقدار عرضه ها به روال سابق برنگردد، رشد بیشتر رقابت قیمتی و افزایش چشمگیر تقاضا قابل پیش بینی می باشد.

    4- پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

    در هفته پایانی مرداد ماه مانند هفته گذشته 4500 تن از این محصول توسط شرکت های پتروشیمی شازند و امیر کبیر در بورس کالا عرضه شد. همانگونه که پیش بینی شده بود برای خرید دو محموله عرضه شده رقابت خوبی به ثبت رسید به طوریکه خریداران برای خرید محموله های پتروشیمی شازند و امیر کبیر 16.6 و 13.5 درصد نسبت به قیمت پایه با یکدیگر رقابت کرده و در نهایت تمام محموله را خریداری کردند.

    هر چند در بورس کالای ایران رقابت خوبی برای خرید محموله های عرضه شده به ثبت رسید اما در بازار آزاد شاهد کاهش قیمت ها بودیم به طوریکه قیمت این محصول (تولیدی امیر کبیر تحویل در محل کارخانه) از 4940 تومان در روز یکشنبه به 4890 تومان در روز سه شنبه کاهش یافت. بررسی ها نشان می دهند شرکت پتروشیمی جم نیز در حال آماده سازی خط تولید به منظور تولید این محصول بوده که این امر موجب کاهش تقاضا (در بازار و بورس کالا) شده است.

    لذا به نظر می رسد در هفته آبنده شاهد کاهش میزان رقابت برای خرید این محصول و در نتیجه کاهش بیشتر قیمت ها در بازار باشیم.

    5- پلی اتیلن ترفتالات بطری

    در این هفته 6.303 تن از انواع این محصول در بورس کالا عرضه شد که با 90.266 تن تقاضا همراه بود و در نهایت تماما دادوستد شد. این درحالی است که در این هفته 880 تن انواع پلی اتیلن ترفتلات بطری در روز شنبه برای خریدارانی که قرارداد بلند مدت با پتروشیمی تندگویان داشتند (با 10درصد بالاتر از قیمت پایه) عرضه و تماما خریداری شدند. محموله دوم در روز سه شنبه برای سایر خریداران مجاز عرضه شدند که خریداران برای خرید آنها تا حداکثر سقف مجاز با یکدیگر رقابت کرده و در نهایت محموله ها به صورت تسهیم به نسبت مبادله شدند.

    همانگونه که قبلا نیز عنوان گردید به دلیل شائبه های تامین پارازایلین و نیز تقارن با فصل مصرف این محصول بسیار تقاضا و پرطرفدار بوده که تداوم روند کنونی برای هفته های اخیر نیز پیش بینی می شود.

    6- پلی وینیل کلراید

    در این ماه 4.444 تن انواع این محصول در بورس کالا عرضه شد که 43.678 تن تقاضا داشت و در نهایت 4158 تن از آن دادوستد شد. به این ترتیب شاهد کاهش 38.9 و 38.5 درصدی در مقدار عرضه و حجم معاملات بودیم.

    بررسی روند معاملاتی این محصول نشان می دهد در این هفته 3 محموله پلی وینیل کلراید گریدS65 (یک محموله پالت و یک محموله جامبو شرکت پتروشیمی اروند و یک محموله پتروشیمی غدیر) عرضه شدند که تمام محموله ها تا سقف مجاز قیمتی (10درصد بالاتر از قیمت پایه) با رقابت مواجه شده و در نهایت به صورت تسهیم به نسبت خریداری شدند.

    این درحالی است که در این هفته به دنبال اعلام شرکت پتروشیمی اروند مبنی بر احتمال تعطیلی خط تولید پلی وینیل کلراید امولیسیون (به دلیل به صرفه نبودن تولید)، محصول گریدE6834 پتروشیمی اروند نیز با استقبال نسبی روبه رو شد به طوریکه 220 تن از 506 تن محموله عرضه شده به قیمت پایه معامله گردید.

    نگاهی به مقدار عرضه نشان می دهد در این هفته شاهد یکی از کمترین مقدار عرضه ها در چند ماه اخیر بودیم. این درحالی است که در این مدت، به طور فزاینده ای بر مقدار تقاضا افزوده شده و شاهد رشد پی در پی قیمت ها در بازار آزاد بودیم. بررسی ها نشان می دهند قیمت گرید S65 این محصول به نواحی 3950 تومانی نزدیک شده به طوریکه قیمت در روز سه شنبه 3940 تومان رقم خورد. در ضمن جزیی از عرضه گریدهای پرطرفدار S57 و S70 نیز نبود.

    با توجه به موارد مذکور و شرایط تولید در سایر مجتمع های پتروشیمی(نظیر پتروشیمی آبادان)که منجر به کاهش مقدار تولید و عرضه در بورس کالای ایران شده است، به نظر می رسد تا مدت ها شاهد رقابت قیمتی و نیز التهاب در بازار این محصول باشیم.

    در خاتمه به نظر می رسد در هفته آینده، قیمت های پایه جدید تعیین کننده روند معاملاتی بوده و در صورت کاهش قیمت ها (علی الخصوص برای محصولات پرطرفدار) شاهد رشد تقاضا و افزایش رقابت ها خواهیم بود. در غیر اینصورت تداوم روند معاملات کنونی (استقبال از محصولات پر کاربرد و پرتقاضا(با توجه به اختلاف قیمت بورس و بازار، فصل مصرف و..)) پیش بینی می شود.

    برچسب ها