عصر خودرو

مسعود نیلی مطرح کرد:

چه اطلاعاتی در آینده برای سرمایه‌گذاری مهمتر می‌شود؟

عصر بازار- مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور از عاملی سخن می‌گوید که به زعم او، می‌تواند به ثبات اقتصادی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در کشور کمک کند.

چه اطلاعاتی در آینده برای سرمایه‌گذاری مهمتر می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار»به نقل از اقتصادنیوز، یکی از مولفه‌هایی که از نگاه اقتصاددانان می‌تواند بر سرمایه‌گذاری در هر اقتصادی تاثیر بگذارد اطلاعات است. این اطلاعات هستند که می‌توانند یکی از مبناهای اصلی تصمیم‌گیری هر سرمایه‌گذاری برای انجام سرمایه‌گذاری باشند. اما جنس و نحوه انتقال این اطلاعات به سرمایه‌گذاران هم در روند تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند موثر باشد. سرمایه‌گذاران معمولا اطلاعات مورد نیاز خود را چگونه تامین می‌کنند و در آینده نقش رسانه به عنوان یکی از منابع منتقل‌کننده این اطلاعات در سرمایه‌گذاری چقدر می‌تواند موثر باشد؟ آیا می‌‌توان رسانه را عاملی برای ثبات اقتصادی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری قلمداد کرد؟

    مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهوری برای پاسخ به این سوال ابتدا با تقسیم‌بندی اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران به دو دسته اطلاعات محاسبه‌ای خود سرمایه‌گذار و اطلاعات فضای عمومی اقتصادی که از رسانه‌ها دریافت می‌کنند تاکید می‌کند که اطلاعات دسته دوم از اهمیت و اثرگذاری بیشتری برخوردار هستند.

    وی در گفت‌وگویی که اخیرا در کتاب «متغیر پنهان در سرمایه‌گذاری» منتشر شده، می‌گوید: چون در ایران حزبی وجود ندارد که سیاست‌مداران را با توجه به ویژگی‌های آن احزاب بشناسیم نقش رسانه‌ها اهمیت بیشتری دارد و این رسانه‌ها هستند که با انتشار و علنی کردن صحبت‌ها و رفتارهای مسئولان باعث می‌شوند آنها تغییر مواضع نسبت به امور نداشته باشند و در نتیجه این نظارت رسانه‌ها، ثباتی به وجود می‌آید که ریسک سرمایه‌گذاران را کاهش می‌دهد.

    البته تاکید دکتر نیلی بر این است که وقتی رسانه‌ها مستقل باشند می‌توانند این نقش را به خوبی ایفا کنند که البته در حفظ این استقلال خرید اطلاعات رسانه توسط سرمایه‌گذارها نقش دارد.

    پیش‌بینی دکتر نیلی این است که در آینده با توجه به بزرگ‌تر شدن دامنه تصمیمات دولت و اطلاعاتی که رسانه‌ها باید منتشر کنند، نقش رسانه خیلی مهم‌تر می‌شود.

    در ادامه این گفت‌وگو از نیلی چنین سوالی پرسیده می‌شود: »در مورد اطلاعاتی که اکنون از رسانه‌ها دریافت می‌شود می‌خواهم بپرسم سرمایه‌گذاران در گذشته از کدام منبع این اطلاعات را دریافت می‌کردند؟»

    نیلی در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد: در گذشته یا اینکه اصلا این اطلاعات منتشر نمی‌شد و ریسک سرمایه‌گذاری افزایش می‌یافت یا اینکه اگر هرچه شما دور‌تر بروید دولت‌ها هم ضعیف‌تر بودند و در نتیجه امکانات تصمیم‌گیری آنها هم محدود‌تر بود. پس نقشی که ممکن بود به لحاظ تصمیمات بزرگ در تصمیمات سرمایه‌گذار نوسان ایجاد کند خود به خود ماهیتا محدود بود. یعنی ما اکنون به عرصه‌ای رسیده‌ایم که انتقال اطلاعات خیلی سریع و ابزارهای دولت‌ها هم خیلی بیشتر شده است. بنابراین تصمیم‌های دولت الان خیلی وسیع‌تر است. درست مثل این شده که قبلا برق نبوده و ابزارهایی مانند آسانسور وجود نداشت و حالا سبک زندگی به گونه‌ای شده که آسیب‌پذیری ما مثلا نسبت به نوسان برق خیلی بیشتر شده است. اکنون هم دولت مثل این برق می‌ماند که خیلی ابزار‌ها و امکانات آن بیشتر شده است. مثلا در 50 سال پیش دولت کشور ما نهادی نبوده که بخواهد در مورد این همه متغیر اقتصادی تصمیم‌گیری کند و اصلا ما بانک مرکزی نداشتیم که دولت در مورد نرخ ارز تصمیم بگیرد و ارتباط ما با دنیا آنقدر کم بوده که نرخ ارز در اقتصاد ما متغیر مهمی نبود. یا نظام بانکی که امروز با بیش از 20 هزار شعبه دارد کار می‌کند آن موقع اصلا نبوده است.

    وی سپس تایید می‌کند که در آینده نقش رسانه خیلی مهم‌تر می‌شود و اطلاعات غیررسانه‌ای دامنه‌اش کوچک‌تر خواهد شد.

    نیلی تصریح می‌کند: رسانه یک نهاد مدرن است و هرچه جلو‌تر می‌رویم نقشش مهم‌تر می‌شود. در جوامع پیشرفته نمی‌توانید نقش رسانه را حذف کنید و این جزئی از زندگی اجتماعی مردم شده است.

    برچسب ها