عصر خودرو

دولت ترکیه اعلام کرد:

افزایش ۹ درصدی صادرات گاز ایران به ترکیه در ۵ ماهه ۲۰۱۶

عصر بازار- بر اساس آمارهای دولت ترکیه، ایران در بازه زمانی ژانویه تا می ۲۰۱۶، ۳.۳۴۶ میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد کرده که ۹ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

افزایش ۹ درصدی صادرات گاز ایران به ترکیه در ۵ ماهه ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری نچرال گاز یوروپ، اکنون که اختلاف ایران و ترکیه بر سر قیمت گاز به نفع ترکیه حل و فصل شده، آنکارا علاقمند به خرید گاز بیشتر از ایران است.

    به گفته حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ترکیه هم اکنون به طور متوسط روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز از ایران خریداری می کند، اما این رقم می تواند از طریق خطوط لوله و ظرفیت تولیدی موجود، تا یک پنجم افزایش یابد و به 36 میلیون متر مکعب برسد.

    محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز 12 اوت در آنکارا گفت، ترکیه خواهان خرید گاز بیشتر از ایران است.

    در سال 2012، ترکیه علیه ایران به دیوان داوری بین المللی شکایت کرد و مدعی شد که رقم گاز صادراتی ایران به این کشور بین سال های 2011 تا 2015 گران بوده است. دیوان در فوریه 2016 به نفع ترکیه رای داد و دستور داد که دو طرف بر سر کاهش قیمت 10 تا 15 درصدی توافق نمایند.

    در ماه فوریه عراقی گفته بود: هرچند حکم دیوان نهایی است، اما پولی که ایران باید به ترکیه پرداخت کند هنوز تعیین نشده است.» رقم پرداختی از سوی ایران حدود یک میلیارد دلار برآورد شده است. رقم دقیق تخفیف قرار است در سپتامبر 2016 اعلام شود.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین گفت، ترکیه بر اساس قرارداد گازی 25 ساله ای که در سال 1996 منعقد شده، سالانه حدود 10 میلیارد متر مکعب گاز از ایران خریداری می کند. حدود 2.051 میلیارد متر مکعب از این گاز در 5 ماهه نخست سال مالی گذشته به ترکیه صادر شده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال جاری 2.093 میلیارد متر مکعب بوده است.

    بر اساس آمارهای دولت ترکیه، ایران در بازه زمانی ژانویه تا می 2016، 3.346 میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد کرده که 9 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

    از ابتدای سال مالی جاری، ایران ظرفیت تولید گاز خود را به میزان 15 میلیون متر مکعب افزایش داده و به حدود 750 میلیون متر مکعب در روز رسانده است. انتظار می رود این رقم تا پایان سال مالی جاری به 835 میلیون متر مکعب برسد.

    برچسب ها