عصر خودرو

معاون وزیر نفت:

هیچ بخشی از مطالبات نفتی ایران در خارج کشور، بلوکه نیست

عصر بازار- معاون وزیر نفت گفت: هیچ بخشی از طلب های نفتی کشور در خارج از کشور، بلوکه و قفل نیست.

هیچ بخشی از مطالبات نفتی ایران در خارج کشور، بلوکه نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، امیرحسین زمانی نیا  درباره دریافت مطالبات نفتی، افزود: تنها مساله ای که وجود دارد، به شیوه انتقال پول و هزینه های صادرات نفت مربوط است که باید از طریق سیستم بانکی انجام شود.
    وی اضافه کرد: اکنون درخواست های متعددی از سوی شرکت های آسیایی و اروپایی برای خرید نفت از ایران و همکاری در بخش های مختلف صنعت نفت وجود دارد.
    در سال های تحریم شرکت های نفتی بین المللی که با ایران در بخش های مختلف همکاری داشتند، از پرداخت بدهی خود خودداری می کردند.
    شماری از این شرکت ها به محض آغاز روند تشدید تحریم ها، مبادله های مالی با ایران را متوقف کردند و بخشی دیگر نیز پس از افشای مراودات مالی و نفتی با ایران، ناچار به توقف مشارکت خود با ایران شدند.
    پس از توافق هسته ای با رفع محدودیت بانکی و برقراری مراودات مالی با بانک های خارجی به تدریج روند پرداخت بدهی ها آغاز شده است.
    شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
    تاکنون برخی شرکت ها مانند «شل» بدهی خود را پرداخت و شماری دیگر از شرکت های اروپایی و آسیایی، پرداخت مطالبات ایران را آغاز کرده اند که به تسویه بخشی از بدهی ها منجر شده است.
    البته به دلیل رفع نشدن محدودیت های بانکی به طور کامل، مشکلاتی در انتقال درآمدها وجود دارد که به بلوکه شدن مبالغ ارتباطی ندارد.

    برچسب ها