عصر خودرو

احیای واحدهای تولیدی با تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردی

عصر بازار- مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت:هنوز آمار دقیقی ازصنایع تعطیل ونیمه تعطیل کشور نداریم .

احیای واحدهای تولیدی با تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، در راستای تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ابلاغیه ای تحت عنوان احیای بنگاه های کوچک و متوسط با اختصاص 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات عنوان شد که بر اساس آنچه که برآورد شده ،با تزریق این منابع به بخش تولید، 12 هزار واحد صنعتی به بهره برداری می رسند و یا تقویت خواهند شد.

    علی یزدانی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در خصوص صنایع ورشکسته و یا کم بازده کشور، گفت:درحال حاضر بسیاری از ارگانها و نهادهای مختلف،آمارهای متفاوتی از واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل کشور ارائه می دهند اما همچنان آماردقیق و شفافی دراین حوزه وجود ندارد.

    وی افزود:برخی واحدهای صنعتی درحال فعالیت بوده اما به خاطر ترس از پرداخت مالیات از ثبت پروانه فرار می کنند، از طرفی برخی واحدهای تولیدی تعطیل شده همچنان دارای پروانه فعالیت بوده و جزءآمارهای وزارت صنعت محسوب می شوند.

    یزدانی تصریح کرد:دستور کاراصلی ما درسال جاری تهیه آمار دقیقی ازاین واحدهای تولیدی بوده تا با شفاف سازی فضای صنعت کشور بتوانیم راهکارهای بهتری برای نجات آنها ازنابودی، ارائه داده و واحدهای تعطیل را از دور خارج کنیم.

    وی درادامه اذعان داشت:دلایل مختلفی همچون کمبود نقدینگی،فوت مالکان و یا تملک بانک ها موجب تعطیلی برخی صنایع شده که درهرمورد وزارت صنعت معدن تجارت تدابیر ویژه ای اندیشیده است.

    معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: برای واحدهایی که دیگر قابلیت بازگشت به چرخه تولید را ندارند و یا پروانه آنها باطل شده دو راه بیشتر وجود ندارد؛ اول اینکه باکمک نقدی دولت به چرخه تولید بازگردند و یا با واگذاری به سرمایه گذاران جدید و با نام جدید فعالیت خود را از سر بگیرند.

    یزدانی در رابطه باپرداخت تسهیلات 16هزار میلیاردی دولت به واحدهای صنعتی دچارمشکل،گفت:درزمینه اعطای این تسهیلات محدودیت و شرایط خاصی قایل نشده ایم و تمامی واحدهای تولیدی با مراجعه به بانک ها قادر به دریافت این وام ها خواهند بود.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا بهترنیست این منابع دراختیار واحدهای فعال قرار بگیرد، افزود:به طور حتم اولویت با واحدهای صنعتی است که باظرفیت بالای 50 درصد فعالند و یا آنهایی که امکان صادرات دارند.

    یزدانی باتاکید دوباره بر عدم درصد بندی و بودجه بندی مشخص برای اعطای این تسهیلات ،اذعان داشت:9200طرح صنعتی نیمه کاره که بالای 60درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند، مشمول دریافت این تسهیلات شده اند و علاوه برآن 36 طرح نیمه کاره درسال جدید از این وام ها برخوردار شده اند.

    **احیای شهرک های صنعتی از طریق تزریق وام با بهره اندک

    حمیدرضا خانپور مدیرعامل شهرک های صنعتی استان قزوین در خصوص وضعیت تسهیلات اعطایی به واحد ها و طرح های صنعتی این استان، بیان کرد: در حال حاضر 1765 کارگاه و واحد تولیدی صنعتی در سامانه بهین یاب ثبت نام کردند که 745 مورد آن مربوط به بخش کشاورزی و 1020 مورد آن مربوط به بخش صنعتی می شود.

    وی  افزود: 232 مورد مصوبه پرداخت را دریافت نمودند که این مجموعه شامل 192 واحد صنعتی و 40 طرح صنعتی است؛ علاوه بر این، 10 مورد از واحد های صنعتی با اعتبار 15 میلیارد و 500 میلیون تومان به چرخه تولید بازگشتند و 5 واحد نیز به بانک ها معرفی شده اند.

    مدیر عامل شهرک های صنعتی استان قزوین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا قبل از اعطای این وام، این واحد ها تسهیلاتی را دریافت می نمودند، گفت: اکثرا این واحد ها در گذشته با مشکلاتی از قبیل داشتن چک برگشتی، معوقات و بدهی های غیر جاری مواجه بوده اند لذا این طرح جهت احیای اینگونه واحد ها ارائه شده است.

    خانپور تصریح کرد: در یک بازه زمانی مشخصی صنعت کشور با بحران مواجه شده بود لذا برای حل این معضل و بر اساس جلساتی که توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با حضور نمایندگان استانداران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیر عامل شهرک های صنعتی و نماینده بانک های عامل برگزار شد، قرار بر این شد تا تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی با بهره اندک جهت احیا و بازسازی شهرک های صنعتی تخصیص داده شود.

    مدیر عامل شهرک های صنعتی قزوین در پایان عنوان کرد: اعطای این وام در جهت رفع مشکلات و موانع موجود صنعت کشور ارائه شده و از طریق حمایت دولت و بانک مرکزی می توان زمینه را برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی فراهم نمود.

    برچسب ها